پیشگیری از سردرد با تغییر رژیم غذایی به راحتی امکان پذیر است
می توان بیشتر سردردها را پیش از این که آغاز شوند، متوقف کرد و این می تواند به سادگی تغییر در مواد غذایی مصرفی باشد. 

مواد غذایی که باعث سردرد می شوند

صبح از خواب بیدار می شوید و آماده آغاز روز خود هستید. خورشید در آسمان می درخشد و پرندگان آواز می خوانند. قرار است روز خوبی باشد!  اما به ناگاه دردی مبهم در سر شما آغاز می شود که با گذشت زمان بر شدت آن نیز افزوده می شود. درد به اندازه ای شدت می یابد که حتی دست زدن به سر و لمس چشم ها نیز آزار دهنده می شوند.با سردردی دیگر مواجه هستید و قرار نیست روز خوبی پیش روی شما باشد.اگر این شرایطی آشنا برای شما محسوب می شود خبر خوب این است که می توان بیشتر سردردها را پیش از این که آغاز شوند، متوقف کرد و این می تواند به سادگی تغییر در مواد غذایی مصرفی باشد. در ادامه با برخی مواد غذایی که مصرف آنها می تواند به شکل گیری سردرد منجر شود بیشتر آشنا می شویم.


پیشگیری از سردرد با اجتناب از محصولات لبنی

شیری که به همراه غلات صبحانه مصرف می کنید می تواند دلیل سردرد شما باشد. افراد بسیاری که به طور مرتب دچار سردرد می شوند نسبت به محصولات لبنی حساسیت دارند. از این رو، مصرف این مواد غذایی را کنار گذاشته و بررسی کنید آیا سردردهای شما بهبود می یابند یا خیر.به جای شیر گاو می توانید شیر سویا، بادام، یا نارگیل را امتحان کنید. همچنین، ماست های تهیه شده از شیر سویا یا نارگیل نیز در دسترس هستند. در مورد کره، استفاده از روغن زیتون به همراه نان تست یا سیب زمینی را امتحان کنید.


پیشگیری از سردرد با اجتناب از گلوتن

حساسیت غذایی دیگری که می تواند به سردرد منجر شود به واسطه مصرف گلوتن شکل می گیرد. این پروتئین در گندم، جو، و چاودار یافت می شود. در زمان انتخاب کربوهیدارت ها، نان ها، پاستا، برنج و غلات صبحانه تهیه شده از غلات کامل بدون گلوتن را برای کاهش علائم سردرد انتخاب کنید.


پیشگیری از سردرد با اجتناب از گوشت های فرآوری شده

گوشت های فرآوری شده، مانند سوسیس و کالباس، حاوی مواد شیمیایی افزوده شده و تیرامین هستند که هر دو با شکل گیری سردرد پیوند خورده اند.به جای گوشت های فرآوری شده، ماهی های آب سرد تازه مانند سالمون، خالمخالی، تن، هالیبوت، ساردین را انتخاب کنید. از این طریق اسیدهای چرب امگا-3 را دریافت می کنید که توانایی خود در کاهش علائم سردرد را نشان داده اند.


پیشگیری از سردرد با اجتناب از غذاهای شور

سدیم بیش از حد یکی دیگر از دلایل پنهان سردردهای تنشی است، زیرا این ماده می تواند موجب کم آبی بدن شده و عضلات را منقبض نماید. اگر به طور مرتب از تنقلات شور و فرآوری شده که سرشار از مونوسدیم گلوتامات (MSG) و دیگر مواد شیمیایی هستند استفاده می کنید، احتمال مواجهه با سردردها نیز افزایش می یابد.


پیشگیری از سردرد با اجتناب از الکل

الکل در دسته نوشیدنی ها و نه مواد غذایی قرار می گیرد، اما یکی از دلایل اصلی سردردها محسوب می شود. نوشیدن الکل موجب تغییراتی در جریان خون مغز می شود، به کم آبی منجر شده و سطوح الکترولیت ها را تغییر می دهد که تمام این موارد از محرک های سردرد هستند.


پیشگیری از سردرد با اجتناب از تنقلات شیرین

پیشگیری از سردرد با تغییر رژیم غذایی به راحتی امکان پذیر است

خوراکی های شیرین مانند کیک و دونات از عطر و طعم فوق العاده برخوردار هستند، اما مصرف آنها می تواند موجب نوسان در قند خون شده و زمینه ساز سردرد شود.


نکته های دیگر برای پرهیز از سردرد

مواد غذایی بخشی از محرک های سردرد را تشکیل می دهند، اما دلایل دیگری نیز در این زمینه موثر هستند.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می توانید برای پیشگیری از سردرد مد نظر قرار دهید مدیریت استرس است. استرس یکی از محرک های سردرد تنشی، شایع‌ترین نوع سردرد، محسوب می شود.

زمانی که استرس دارید همه چیز در بدن زیر فشار قرار گرفته و انقباض اندام ها از گردن و شانه ها آغاز می شود. تنش از گردن می تواند به بخش های دیگر بدن و حتی پوست سر منتقل شود. سپس، فشار آرواره ها روی یکدیگر و ساییدن دندان ها به هم آغاز می شود. و در نهایت سردرد شکل می گیرد.سردردهای تنشی می توانند محرک میگرن ها نیز باشند و این چیزی است که به هیچ وجه قصد ندارید با آن روبرو شوید.

مدیتیشن، تکنیک های تنفس عمیق و ورزش، روش های موثری برای مدیریت استرس و در نتیجه آن پیشگیری از بروز یک سردرد تنشی هستند.

گزینه دیگر خواب کافی است. اختلالات خواب و سردردهای میگرنی با یکدیگر مرتبط هستند. گاهی اوقات آپنه خواب انسدادی یا بی خوابی می توانند دلایل شکل گیری سردردها باشند. بیدار ماندن تا دیر وقت نیز می تواند احتمال تجربه سردرد در صبح روز بعد را افزایش دهد.

اگر 7 تا 8 ساعت در شب نمی خوابید، ممکن است سردردهای شما با این شرایط مرتبط باشد. این کار را انجام داده و بررسی کنید آیا بهبودی در سردرد حاصل می شود یا خیر.

در نهایت، سوابق سردرد خود را ثبت کنید. روز، زمان و کاری که انجام داده یا غذایی که خورده اید و پس از آن دچار سردرد شده اید را یادداشت کنید. از این طریق می توانید الگوها را کشف کرده و تغییرات لازم را انجام دهید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 7 سردرد خطرناک، این سردرد نشان دهنده التهاب مغزی است

اگر می خواهید بیشتر بدانید :سردرد بستنی یا سردرد بر اثر سرما چیست و چه تفاتی با میگرن دارد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سردرد سمت چپ خطرناک است، حتما این نوع سردرد را جدی بگیرید



گردآوري : گروه سلامت سيمرغ
seemorgh.com/health
منبع : asriran.com