مصرف چربی های اشباع خطر بیماری های قلبی را افزایش نمی دهد!
در حالی که چربی ها به خصوص چربی های اشباع را مقصر افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی می دانستیم ولی مشخص شده که مقصر اصلی کربوهیدرات ها هستند.

چربی های اشباع خطر بیماری قلبی را افزایش نمیدهند

آیا می خواهید وزن خود را کاهش دهید و سلامت خود را بهبود بخشید؟ مصرف بیشتر چربی های سالم می تواند به شما کمک کند.در حالی که چربی ها به خصوص چربی های اشباع را مقصر افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی می دانستیم ولی مشخص شده که مقصر اصلی کربوهیدرات ها هستند.

معلوم شد همه در مورد چربی های اشباع اشتباه می کردیم.یک مطالعه با رژیم غذایی کنترل شده که در مجله PLOS منتشر شد، این فرضیه را که چربی های اشباع در رژیم غذایی مضر و عامل بیماری قلبی هستند را به چالش کشید.

در این مطالعه، رژیم غذایی شرکت کنندگان در 6 دوره سه هفته ای  به طور مداوم با افزایش میزان کربوهیدرات و کاهش چربی اشباع همراه بوده است. کالری و پروتئین ثابت بوده است. با افزایش سطح کربوهیدرات، سطح اسید چرب خون ( پالمیتولئیک اسید palmitoleic acid ) که به عنوان عامل افزایش دهنده دیابت و بیماری های قلبی شناخته می شود به طور ثابت افزایش پیدا کرد.

 مصرف چربی های اشباع خطر بیماری های قلبی را افزایش نمی دهد!

افزایش میزان اسید پالمیتولئیک نشان دهنده این است که کربوهیدرات ها به جای سوختن در بدن تبدیل به چربی می شوند. به عبارت دیگر مقدار کربوهیدراتی که مصرف می کنید تعیین می کند چه مثدار چربی اشباع در بدنتان پردازش شود – چه مقدار به عنوان سوخت بدن بسوزند و چه مقدار به عنوان چربی ذخیره شود.

وقت آن رسیده که بدانید چربی در رژیم غذایی دشمن سلامت شما نیست بلکه منبع کلیدی انرژی و مواد مغذی ضروری برای بدنتان است که نمی توانید بدون آن زندگی کنید و حتی در مواردی به کاهش وزنتان هم کمک می کند.

چربی مانند پروتئین به شما کمک می کند که مدت زمان بیشتری سیر بمانید و از آن جایی که طعم خوبی به غذا می دهد کمک می کند غذای دلچسب تری داشته باشید. به عبارت دیگر با مصرف کالری کمتر چربی دو برابر همان مقدار کالری کربوهیدرات تصفیه شده احساس سیری خواهید داشت. ضمن این که مصرف چربی ورود گلوکز به جریان خون را کاهش می دهد و به کنترل قند خونتان کمک می کند.

تنها چربی ای که باید از آن اجتناب کنید چربی های ترانس هستند. این نوع چربی التهاب بدن را افزایش داده خطر حمله قلبی را افزایش می دهند. بنابراین بهتر است از مصرف غذاهای سرخ شده، کیک ها، کوکی ها، کراکر ها، آیسینگ و روغن های گیاهی شورتنینگ اجتنناب کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کربوهیدرات یا چربی، کدامیک به قلب آسیب بیشتری می رساند؟!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عادت های عجیبی که به قلب آسیب می رسانند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : حذف چربی از رژیم غذایی به نفع قلب نیست



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : asriran.ir