دانشمندان دقیقا نمیدانند علت عرق كردن افراطی چیست، ولی این پدیده فراگیرتر از چیزی است كه به نظر میرسد. روش‌های درمانی گوناگونی....
 
 

 

برایCrystal Barry، عرق ریزی مفرط، نه تنها مایه ی دردسر است، بلكه فعالیت های روزانه و حتی شخصیت او را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.

Barry دانشجویی 24 ساله از سنت لوییس است. او از ورزش های تیمی ‌و تجمعات مختلف دوری میكند. او هیچگاه لباس شنا یا لباس ظریف حریری نپوشیده است. اغلب برای عوض كردن لباس خیس، مجبور است لباس اضافی با خود حمل كند. از موقعیت های مختلف اجتماعی، به خصوص وقتی فردی از جنس مخالف حضور داشته باشد، اجتناب میكند. او میگوید: نمیخواهم وقتی بوی بدی میدهم، دور و بر افراد باشم. در این مواقع واقعا ساكت میشوم.

دانشمندان دقیقا نمیدانند علت عرق كردن افراطی چیست، ولی این پدیده فراگیرتر از چیزی است كه به نظر میرسد. روش های درمانی گوناگونی وجود دارند، ولی اكثر افراد از این روش ها بی اطلاع هستند. طبق مطالعه ای كه در سال 2004 انجام شد، دو سوم كسانی كه این مشكل را دارند (كه با عنوان hyperhidrosis شناخته میشوند) هیچگاه در مورد مشكل خود با متخصص مشورت نكرده اند.

متخصص پوست Dee Anna Glaser از دانشگاه سنت لوییس و یكی از محققان این مطالعه میگوید: این مسئله واقعا باعث خجالت افراد میشود. در این مورد تصورات ذهنی فراوانی در جامعه وجود دارد. از جمله اینكه مردم فكر میكنند زیاد عرق كردن ناشی از ضعف بهداشت افراد است. قابل تصور است كه افرادی با این مشكل چرا از مطرح كردن مشكل خود وحشت دارند.

 عرق كردن زیاد : وضعیتی مرموز

Glaser میگوید: كسی كه بیشتر از مقدار مورد نیاز برای تنظیم شدن دمای بدنش عرق میكند، این مشكل را دارد. كسانی كه تحت عنوان hyperhidrosis شناخته میشوند، در مناطق مشخصی از بدن مثل كف دستها، كف پا، زیر بغل و صورت عرق میكنند. این حالت در نوجوانی بروز میكند ولی ممكن است تا چند سال بعد به عنوان یك مشكل شناخته نشود. بر اساس تحقیقات سال 2004، Glaser تخمین میزند، نزدیك به هشت میلیون (یا نزدیك به سه درصد از جمعیت آمریكا) از hyperhidrosis رنج میبرند.

غده های عرق در بدن افراد hyperhidrosis از نظر اندازه، تعداد و محل قرارگیری تفاوتی با افراد عادی ندارند. Glaser میگوید: به نظر میرسد كه مركز كنترل كننده‌ی میزان عرق بدن برای ایجاد تعادل دما در مغز، فرمان عرق ریزی شدید را از نقطه ی مشخصی صادر میكند. اینكه چرا این فرمان صادر میشود، معلوم نیست. حدود نیمی‌از افراد hyperhidrosis در خانواده ی خود سابقه ی این بیماری را دارند، كه به همین دلیل احتمال میرود عامل آن نوعی مولفه ی ژنتیكی باشد.

پزشكان میگویند اغلب عرق كردن این افراد دلیل روشنی ندارد. اگر چه اضطراب و تشویش باعث بروز این پدیده نمیشود، ولی نگرانی فرد برای بروز این حالت، خود سبب شروع و یا تشدید عرق ریزی است.

Harold Brody متخصص پوست در آتلانتا میگوید: پیش از پرداختن به درمان این بیماری، توجه میكند كه آیا عرق كردن بیمار از علائم دیگر بیماریها مثل دیابت یا پركاری غده تیروئید است یا نه. عرق كردن فرد میتواند ناشی از مصرف مواد (مخدر یا درمانی) باشد.

 Botox: درمانی "انقلابی" برای عرق ریزی شدید؟

Brian Olds، تكنسین اطلاعات از سنت لوییس میگوید: عرق ریزی وی بعد از گذشت شش روز از تزریق Botox در زیر بازوهایش متوقف شده است. پیراهنش دوباره كثیف نمیشود و مثل گذشته لازم نیست لباس اضافی با خود حمل كند. او میگوید: از نتیجه فوق العاده راضی هستم.

طی فرآیند بحث برانگیزی به نام sympathectomy، جراح بخشی از عصب داخل قفسه ی سینه را برش میدهد و پیام عصبی گذرا از این عصب كه باعث عرق كردن فرد میشود را برای همیشه قطع میكند.

Joseph Coselli، جراح دانشگاه پزشكی تگزاس میگوید، بیمارانی كه او تحت عمل جراحی قرار داده است، پس از پایان یافتن عمل، وقتی دستان خود را پس از چندین سال خشك و عرق نكرده میبینند، متحیر میشوند. برخلاف دیگر روش های درمانی، روش sympathectomy، درمانی دائمی‌ برای این مشكل است.

در گذشته جراحی sympathectomy، عملی سخت به حساب می‌آمد، چون لازم بود فقسه ی سینه و یا كمر بیمار به طور كامل باز شود. امروزه این عمل با استفاده از ابزار و یك دوربین بسیار كوچك كه از یك شكاف ریز وارد بدن بیمار میشوند، و با نام endoscopy شناخته شده است، صورت میگیرد و به یك عمل سرپایی تبدیل شده است. ولی این عمل به دلیل وجود عارضه ای همچنان بحث برانگیز است . اگر چه عرق كردن كف دستها و زیر بغل قطع میشود ولی در سایر نقاط بدن مثل سینه، كمر و یا پاها افزایش میابد.

Coselli میگوید: در بیماران hyperhidrosis، اعصاب سمپاتیك بیش فعالند. اگر بخشی از آن را حذف كنید، سایر قسمتها شدیدتر عمل خواهند كرد.

ولی Whitney Burrows، جراح مركز پزشكی دانشگاه مریلند كه در اعصاب سمپاتیك تخصص دارد، میگوید بسیاری از بیمارانی كه او جراحی كرده است از كمتر شدن عرق كف دست و پا بسیار راضی بوده اند و از بیشتر شدن عرق ریزی سایر نقاط بدن، كه كمتر به چشم می‌آیند، شكایتی ندارند. Burrows پیشنهاد میكند برای داشتن شانس بیشتری در موفقیت عمل، از جراحان با تجربه زیاد استفاده شود.

  

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
 
اختصاصی سیمرغ    www.seemorgh.com/health
 
  
مطالب مرتبط: 
 خطر بروز آسم در افرادی كه بيشتر عرق می‌كنند، كمتر است
آیا شما هم عرق‌سوز می‌شوید؟
 نجاتم بده از این بوی عاشق‌کش بد!!