ورزش باعث افزایش مصرف قند در بدن می‌شود و قند خون را پائین میاورد بنابراین لازم است تا قند خون خود را قبل از شروع ورزش اندازه بگیرد .

 
13- بهترین راه درمان حملات پایین افتادن قند خون (هیپوگلیسمی) چیست؟
14-رعایت چه نكاتی قبل از شروع فعالیت ورزشی در افراد دیابتی لازم است؟
15- منظور از اصطلاح "كنترل سختگیرانه دیابت" چیست؟
16- اهمیت کنترل فشار خون در افراد دیابتی چیست ؟
بهترین راه درمان حملات پایین افتادن قند خون (هیپوگلیسمی) چیست؟
درمان مناسب حملات هیپوگلیسمی مصرف كربوهیدرات‌های ساده و با جذب سریع است كه به سرعت تبدیل به قند (گلوكز) شده و جذب خون می‌گردند. از جمله این انتخاب‌های مناسب می‌توان به حبه قند، آب میوه و نوشابه گازدار اشاره كرد. مصرف شكلات یا بیسكویت مناسب نیست چون این غذاها حاوی چربی فراوان هستند كه باعث دیر جذب شدن قند خون موجود در آن‌ها می‌شود. نكته قابل ذكر دیگر رعایت تعادل در مصرف غذاهای شیرین هنگام هیپوگلیسمی است زیرا مصرف بیش از حد و پشت سرهم این غذاها باعث بالا رفتن قند خون می‌شود.
بهترین كار این است كه مقدار مناسبی از این غذاها (5-4 حبه قند و یا یك لیوان آب میوه یا نوشابه) خورده شود و اگر پس از گذشت 15 دقیقه هنوز علائم هیپوگلیسمی باقی مانده بود همین تعداد دوباره مصرف شود.
 
رعایت چه نكاتی قبل از شروع فعالیت ورزشی در افراد دیابتی لازم است؟
تمامی افراد دیابتی قبل از شروع فعالیت بدنی باید با پزشك معالجشان مشورت كنند تا در صورت لزوم بررسی‌های لازم از نظر وجود عوارض دیابت (مثلاً معاینه ته چشم و یا نوار قلبی) صورت بگیرد. از آنجائیكه ورزش باعث افزایش مصرف قند در بدن می‌شود قند خون را پائین میاورد بنابرین اگر فرد دیابتی از داروهای پایین‌آورنده قند خون (قرص یا انسولین) استفاده می‌كند لازم است تا قند خون خود را قبل از شروع ورزش اندازه بگیرد و در صورتیكه مقدار آن كمتر از mg/dl 100 باشد به علت احتمال کاهش بیشتر آن در طول فعالیت بدنی، باید ورزش كردن را تا زمان كنترل قند خون به تعویق انداخت.(می توان یک تکه میوه ویا یک میان وعده مثل اسنک خورد ونیم ساعت بعد از آن شروع به ورزش نمود) افرادی كه دیابت آنها فقط با رژیم غذایی كنترل می‌شوند نیازی به مصرف میان وعده قبل از ورزش ندارند.
 منظور از اصطلاح "كنترل سختگیرانه دیابت" چیست؟
كنترل سختگیرانه دیابت روشی است كه در آن 5 پایه اصلی درمان دیابت یعنی آموزش، كنترل روزانه، تغذیه صحیح ، فعالیت جسمانی و داروها به طور همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و لازمه آن مشاركت فعال فرد دیابتی در طرح درمانی ارائه شده توسط "تیم مراقبت از دیابت" شامل پزشك معالج، پرستار آموزش دیده و متخصص تغذیه می‌باشد. یكی از ملزومات این روش انجام آزمایشات مكرر قند خون در منزل و بكارگیری نتایج آن‌ها در تنظیم داروها و نحوه تغذیه و فعالیت بدنی می‌باشد. با وجودی كه روش كنترل سختگیرانه دیابت ممكن است در ابتدا مشكل و پرهزینه به نظر برسد. ولی داری نتایج بسیار عالی در زمینه بهبود كیفیت زندگی افراد دیابتی و پیشگیری از عوارض دیابت (كه خود بسیار هزینه‌ بر هستند) می‌باشد. انجام تزریقات متعدد انسولین (حداقل 4 بار در روز) یكی از روش‌های مشهور انسولین درمانی در كنترل سختگیرانه دیابت مخصوصاً دیابت نوع 1 است.
 اهمیت كنترل فشار خون در افراد دیابتی چیست؟
تحقیقات جدید نشان داده‌اند كه اهمیت كنترل فشار خون بالا در افراد دیابتی به منظور پیشگیری از عوارض دیابت به اندازه اهمیت كنترل قند خون است. به همین خاطر دیابتی‌ها باید فشار خون خود را به دقت كنترل كنند (فشار خون ایده‌آل برای این افراد فشار ماكزیمم كمتر از 13 و مینیمم كمتر از 18 میلی‌متر جیوه است).
عوامل دیگری  که به كنترل بهتر فشار خون كمك می‌كنند عبارتند از:
* كاهش وزن (در صورت وجود چاقی)
* كاهش مصرف نمك
* ورزش مرتب
* ترك سیگار
* مصرف نكردن الكل
 
 
تهیه و تدوین: گروه سلامت سیمرغ ـ دکتر سمیرا سرخوش
اختصاصی سیمرغ    www.seemorgh.com/health
 
 
مطالب مرتبط
پاسخ به سوالات دیابت(1)
پاسخ به سوالات دیابت(2)
پاسخ به سوالات دیابت(3)