چرا به ام اس مبتلا می شویم؟
برای بیماری MS نسل جدید داروهای خوراکی تولید شده است.
یک متخصص مغز و اعصاب با اشاره به این مطلب که 20 تا 40 سالگی شایع‌ترین سن ابتلا به بیماری MS است، گفت: علت ابتلا به این بیماری هنوز مشخص نیست و شاید یکی از دلایلی که باعث افزایش شیوع آن شده، سبک زندگی اشتباه و تغذیه نادرست باشد، اما ضعف سیستم ایمنی بدن و کمبود ویتامین D مهم‌ترین دلایل بروز این بیماری است.

دکتر ناهید بلادی مقدم با بیان این مطلب که درمان این بیماری در سه مرحله و با توجه به علامتی‌هایی که بیمار دارد انجام می‌شود، گفت: ابتدا جهت درمان افسردگی، خستگی، اسپاسم عضلات و تکرر ادرار بیمار داروهایی تجویز می‌شود. وی گفت: سپس درمان‌های توانبخشی انجام می‌شود و بیمارانی که مشکلات حرکتی، تعادلی و گفتاری دارند را با استفاده از شیوه‌های کار درمانی و فیزیوتراپی درمان می‌کنند. درمان سوم نیز بر روی تغذیه بیمار تمرکز دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مصرف میوه، سبزیجات، غذاهای تازه و مصرف نکردن فست فودها را در کاهش این بیماری بسیار موثر دانست و گفت: برای بیماری MS نسل جدید داروهای خوراکی تولید شده است، چرا که در حدود یک تا دو سال گذشته بیماران از داروهای تزریقی استفاده می‌کردند و هرچند این تزریق‌ها بر سیر بیماری تاثیر داشت، اما تزریق‌های هر روزه برای بیمار بسیار ناخوشایند بود. وی داروهای خوراکی را امید جدیدی برای مبتلایان به MS دانست و افزود: این داروها طی دو یا سه سال اخیر به صورت رسمی وارد بازار کشور شدند که مصرف آن برای بیماران بسیار راحت است و میزان تاثیر گذاری برخی از آنها نسبت به دیگر داروها بیشتر است.

این متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: عوارض مصرف داروها با توجه به نوع دارو متفاوت است. به همین دلیل دارویی که میزان تاثیر آن حدود 60 درصد است، مراقبت‌های دقیق‌تری را هم نیاز دارد، زیرا این دارو روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد .بنابراین تاکید می‌شود که بیمار در اولین روز مصرف دارو بستری شده و از نظر فشار خون و ضربان قلب کنترل شود تا مطمئن شویم، افت فشار و تپش قلب نداشته باشد.

بلادی مقدم ضعف سیستم ایمنی بدن و کمبود ویتامین D را مهم‌ترین دلایل بروز MS دانست و بیان کرد: ساختار آپارتمان‌سازی شهر باید به صورتی باشد که نور خورشید به عنوان منبع کامل ویتامین D، به طور کامل در آپارتمان بتابد و تا حدی مانع از بروز این بیماری در فرد شود، اما در حال حاضر ساختار آپارتمان سازی دارای مشکل است. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کمبود مراکز توانبخشی را از مشکلات بیماران مبتلا به بیماری MS دانست و در پایان اظهار کرد: تعدادی از مبتلایان دچار مشکل ناتوانی حرکتی، به خدمات بیشتری نیاز دارند و به دلیل کمبود مراکز و امکاناتی مانند ماشین‌های حمل و نقل بیماران از مرکز به منزل، با افزایش این مراکز باید بیماران را حمایت کرد. همچنین در سطح شهر باید فضاسازی مکان‌های مناسبی برای بیماران و معلولان در نظر گرفته شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
نشانه های بیماری ام اس
این ویتامین از بیماری ام اس پیشگیری می کند
این گیاه ایرانی به درمان بیماری ام اس کمک می کند
بیماران مبتلا به ام اس بخوانند