سرطان سینه در کمین این مردان است!
اضافه تستوسترون در بدن فرد به استروژن تبدیل می شود.
یک متخصص پاتولوژی بالینی نسبت به شیوع سرطان سینه در بدنسازهایی که داروهای هورمونی و نیروزا مصرف می‌کنند، هشدار داد.

دكتر علی شجاعی با تاکید بر لزوم تشخیص زودرس سرطان پستان برای افزایش شانس موفقیت درمان و همچنین افزایش طول عمر با کیفیت بیمار، اظهار داشت: متاسفانه این بیماری در کشور ما معمولاً در مراحل پیشرفته شناسایی می‌شود؛ چراکه روش‌های غربالگری چندان جدی گرفته نمی‌شود. بر همین اساس فعالیت بدنی و تغذیه مناسب و همچنین جدی گرفتن برنامه‌های غربالگری در این بیماری بسیار اهمیت دارد.

شجاعی با اشاره به نقش برخی مواد غذایی در پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان، ادامه داد: هر چند این موضوع کاملاً ثابت نشده است، اما مطالعات نشان داده که مکمل‌ها و ویتامین «D» می‌توانند در پیشگیری از بیماری‌های قلبی - عروقی و همچنین برخی سرطان‌ها از جمله سرطان پستان موثرند. روغن زیتون، شیر سویا و امگا 3 نیز بسیار توصیه شده است. البته مکمل‌ها نباید خودسرانه مصرف شوند و باید با تجویز پزشک باشد.

این متخصص پاتولوژی بالینی، زیاد بودن هورمون‌های جنسی مردانه را از عوامل خطر این بیماری خواند و افزود: مصرف الکل نیز یکی از عوامل خطر جدی سرطان پستان محسوب می‌شود. سیگار نیز در بسیاری از سرطان‌ها از جمله ریه و مثانه نقش دارد. خانواده‌های افراد سیگاری نیز در معرض دود سیگار و همچنین در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند.

شجاعی ضمن هشدار نسبت به مصرف داروهای هورمونی در باشگاه‌های بدنسازی، خاطرنشان کرد: اضافه تستوسترون در بدن فرد به استروژن تبدیل شده و نهایتاً بافت سینه نامتقارن و بزرگ می‌شود و همین امر شخص را مستعد ابتلا به سرطان پستان می‌کند که معمولاً نیز در درجات بالای بیماری شناسایی و کشف می‌شوند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : تسنیم

مطالب پیشنهادی:
آیا تنها اثر کراتین در حجم دادن به ماهیچه هاست؟
کراتین در بدن چه می‌کند ؟
غذاهای عضله آور برای مردان(1)
همه آنچه باید در مورد مکمل های ورزشی بدانید
غذاهای عضله آور برای مردان(2)