علل ابتلا به سرطان مری را بدانید
اسید معده معمولاً به بافت مری آسیب می‌رساند...
یک متخصص آنکلوژی و سرطان، علائم شایع در بروز سرطان مری را اعلام کرد و گفت: برخی از عوامل در پیدایش این سرطان مؤثرند که در این میان افزایش سن، مهمترین عامل شناخته شده است.

حسین امیری گفت: سرطان مری در مراحل اولیه معمولاً علائمی از خود نشان نمی‌دهد، اما با رشد بیشتر سرطان، شایع‌ترین علائم آن بروز می‌‌‌کند. وی ادامه داد: از جمله این علایم این است که غذا در مری گیر می‌کند و گاهی بر می‌گردد، احساس درد هنگام بلع غذا و درد در قفسه سینه و ناحیه پشت از دیگر علائم است. امیری افزود: گاهی نیز این نوع سرطان خود را با کاهش وزن، سوزش سر دل یا ترش کردن، صدای گرفته یا سرفه‌ای که طی دو هفته رفع نشود، نشان می‌دهد. وی گفت: البته این علائم معمولاً در اثر سرطان مری یا بیماری‌های دیگر به‌وجود می‌آیند. گاهی نیز هر یک از این علائم نشانه سرطان مری نیست ولی باید فرد به پزشک مراجعه کند.

امیری در مورد عوامل موثر در بروز سرطان مری ادامه داد: سن، عامل اصلی سرطان مری است و احتمال ابتلا به بیماری با افزایش سن افزایش می‌یابد. بیشترین افرادی که بیماری سرطان مری آنها مشخص شده است 65 ساله یا مسن‌تر هستند. وی افزود: همچنین مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سرطان مری هستند و استعمال دخانیات فاکتور خطر دیگری است به طوری که افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند بیشتر از افرادی که دخانیات مصرف نمی‌کنند در معرض ابتلا به این بیماری هستند. وی گفت: افرادی نیز که بیش از سه بار در روز مشروبات الکلی می‌نوشند بیشتر از افراد غیرالکلی در معرض ابتلا به سرطان مری هستند. افراد الکلی که دخانیات هم مصرف می‌کنند در معرض خطر بسیار بالاتری نسبت به افرادی هستند که دخانیات مصرف نمی‌کنند. به عبارت دیگر، این دو عامل با کمک هم خطر ابتلا به بیماری را بسیار افزایش می‌دهند.

امیری، چاقی مفرط را از دیگر عوامل خطر ابتلا به سرطان مری دانست و گفت: بازگشت اسید معده به داخل مری نکته بعدی است. علامت آن سوزش سردل است ولی در بعضی از افراد علائم خاصی ندارد. اسید معده معمولاً به بافت مری آسیب می‌رساند و بعد از گذشت چند سال، این آسیب‌بافتی در بعضی افراد منجر به سرطان مری می‌شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : فارس

مطالب پیشنهادی:
نکاتی دربارۀ سرطان کبد
نشانه های سرطان سینه چیست؟
علامت های هشدار دهنده سرطان پوست
علائم هشداردهنده سرطان تخمدان
دو گیاه موثر بر علیه سرطان های کشنده