پرهیز غذایی خاصی برای این دسته از بیماران وجود ندارد.

رییس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه آندوسکوپی اولین اقدام درمانی خونریزی معده است، گفت: میزان مرگ و میر ناشی از خونریزی معده در افراد سنین بالا و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، بیشتر است. دکتر ناصر ابراهیمی دریانی با بیان اینکه خونریزی معده ممکن است به چند صورت ظاهر شود، گفت: در این بیماران استفراغ خونی متمایل به قهوه‌ای و سیاه شدن مدفوع (ملنا) ظاهر می‌شود. وی یادآور شد: خونریزی معده می‌تواند به صورت آشکار نباشد که در این صورت بیمار از طریق آزمایش مدفوع و وجود خون در آن متوجه خونریزی می‌شود، در نتیجه خونریزی هم می‌تواند آشکار و هم ناآشکار باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران سرگیجه، خستگی، ضعف، بی‌حالی و رنگ پریدگی را از علائم خونریزی معده دانست و گفت: در صورت شدید بودن خونریزی معده، به صورت استفراغ خون ظاهر می‌شود و بیماران مبتلا به گرفتگی عروق قلب ممکن است با تشدید درد قلب و افت هموگلوبین خون متوجه خونریزی معده شوند. دریانی بیان کرد: این بیماری در سنین بالا یا در صورتی که فرد بیماری همراه مانند دیابت، نارسایی قلبی، تنفسی و کلیه داشته باشد، میزان مرگ و میر ناشی از خونریزی بسیار بیشتر و 5 تا 8 درصد است.

این فوق تخصص گوارش و کبد در خصوص راهکار درمانی خونریزی معده، تصریح کرد: اولین اقدام درمانی، آندوسکوپی است که در اغلب موارد با این روش می‌توان خونریزی را از بین برد و بیمار باید در این زمینه از داروهایی که به کاهش اسید معده کمک می‌کند، استفاده کند. رییس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی در پایان خاطر نشان کرد: پرهیز غذایی خاصی برای این دسته از بیماران وجود ندارد و تنها در صورت شدید بودن خونریزی معده در 24 ساعت اول بیمار نباید مواد غذایی مصرف کند و پس از آن می‌تواند با غذای نرم شروع به تغذیه کند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: ایسنا