کندی حرکات را جدی بگیرید
مهمترین علامت بیماری پارکینسون کندی حرکات است.

پارکینسون نوعی بیماری است که باعث کندی حرکت می‌شود. این بیماری پیش رونده که با گذشت زمان رو به وخامت می‌گذارد به دنبال ایجاد مشکل برای سلول‌های خاص عصبی بروز می‌کند. درحالت عادی دسته‌ای از سلول‌های عصبی یک ماده شیمیایی مهم به نام دوپامین می‌سازند. یکی از مهمترین وظایف دوپامین تسهیل حرکات است. در بیماری پارکینسون میزان این ماده در مغز کم می‌شود و این امر کندی حرکات و سایر علائم بیماری پارکینسون را به دنبال خواهد داشت. البته درمان‌های مناسب و کنترل بیماری باعث می‌شود فرد مبتلا زندگی عادی در پیش بگیرد. این بیماری حدود 200 سال پیش، نخستین بار توسط یک دانشمند انگلیسی به نام جیمز پارکینسون معرفی شد. پارکینسون بیشتر در دهه‌های 5 و 6 زندگی ظاهر می‌‌شود اما در هر سنی ممکن است فرد را مبتلا کند.

دکتر محمد روحانی متخصص مغز و اعصاب، با اشاره به اینکه دلیل کاهش سطح دوپامین و تخریب نورون‌های مولد آن در مغز مشخص نیست، می‌گوید: پارکینسون دومین بیماری شایع نورودژنراتیو یا تخریب سیستم عصبی، بعد از بیماری آلزایمر است، که شیوع آن، بین 100 تا 300 مورد در هر 100 هزار نفر است. متأسفانه علت بروز بسیاری از بیماری‌های تخریبی مغز و اعصاب، هنوز مشخص نشده است و به همین دلیل هنوز دقیقاً نمی‌دانیم چرا بیماری پارکینسون ایجاد می‌شود. این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه مهمترین علامت بیماری پارکینسون کندی حرکات است، دیگر علائم این بیماری را لرزش در حالت استراحت، سفتی عضلات و اختلال راه رفتن و حفظ تعادل ذکر می‌کند. روحانی در ادامه تصریح می‌کند: در هر قسمتی از بدن کندی حرکت ممکن است به شکلی خودش را نشان دهد. به عنوان مثال کند شدن حرکات صورت که باعث ماسکه شدن و از بین رفتن حس و حالت صورت می‌شود، چهره فرد را شبیه مجسمه می‌کند. از سوی دیگر، کند شدن بلع باعث می‌شود گاهی بزاق از گوشه دهان این بیماران بیرون بریزد یا کند شدن در حرکات دست‌ها باعث می‌شود که مبتلایان درانجام حرکات ظریف، مشکل داشته باشند. به عنوان مثال یکی از نخستین علائم این بیماران بد شدن دستخط است که بیماران دچار ریزنویسی و بدخطی می‌شوند. این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه در راه رفتن، این کندی به صورت قدم‌های کوتاه و چسبیده به زمین و خم شدن تنه به سمت جلو نمایان می‌شود، می‌افزاید: گاهی این کند شدن در راه رفتن به حدی زیاد است که فرد دچار ایست حرکتی و به اصطلاح دچار فریز و قفل شدن می‌شود. وی از دیگر علائم شایع پارکینسون به لرزش در حالت استراحت اشاره کرده و می‌گوید: لرزش در حالت استراحت معمولاً از یک دست شروع می‌شود و اندام‌های دیگر را درگیر می‌کند. به عنوان مثال در دست مقابل، پاها، چانه و زبان هم ممکن است لرزش مشاهده شود.

البته لرزش‌هایی که به دلیل کهولت سن در دست یا سر یا صدای افراد مسن دیده می‌شود، اغلب علتی غیر از بیماری پارکینسون دارد. گاهی افراد برداشت‌شان از بیماری پارکینسون فقط همان لرزش است و بسیاری از افرادی که دچار لرزش می‌شوند با نگرانی ذهن‌شان به سمت این بیماری می‌رود. هر لرزشی تشخیص پارکینسون را مطرح نمی‌کند و اغلب لرزشی که در چند عضو خانواده و افراد مسن دیده می‌شود مطرح‌کننده پارکینسون نیست، بلکه این لرزش وابسته به سن یا لرزش فامیلی است که خوش خیم بوده و ارتباطی با بیماری پارکینسون ندارد. این متخصص مغز و اعصاب نقش وراثت را در بیماری پارکینسون مؤثر می‌داند و خاطرنشان می‌کند: هرچند ژنتیک در بروز این بیماری مهم است اما این بدان معنا نیست که اگر یک بیمار مبتلا به پارکینسون در خانواده باشد بقیه نیز به آن مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه درمان‌های مفید و قابل توجه و مؤثری برای بهبود علائم بیماران مبتلا به پارکینسون وجود دارد، می‌گوید: اگرچه در حال حاضر امکان متوقف کردن فرایند تخریب نورون‌های مغزی در بیماری پارکینسون نیست ولی درمان‌های مؤثری وجود دارد که علائم بیماری را کاهش داده و همین درمان‌ها باعث شده است بیماران پارکینسونی که زمانی محکوم به مرگ زودرس بودند، امروزه بسیاری از آنها طول عمر طبیعی داشته باشند. روحانی در ادامه می‌افزاید: برای درمان مؤثر این بیماری داروهای متعددی وجود دارد که با تقویت دوپامین مغز علائم بیماری را کنترل می‌کند. استفاده از عمل جراحی نیز علائم این بیماری را بهبود می‌بخشد و درطول عمر بیماران و کیفیت زندگی آنها تأثیر قابل توجهی دارد.
روحانی در خاتمه می‌گوید: درمان پارکینسون با سلول‌های بنیادی هنوز در مراحل بسیار ابتدایی قرار دارد و هنوز نتایج قابل توجهی به دست نیامده است.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : روزنامه ایران