ستاره هایی که به دیابت مبتلا هستند
لری کینگ مجری مشهور امریکایی نیز دیابت نوع 2 دارد.

تام هنکس

تام هنکس بازیگر مشهور برنده اسکار به دیابت مبتلا است. زمانی که تام هنکس میهمان دیوید لترمن (کمدین و مجری تلویزیونی) بود و لترمن در مورد لاغر شدن اخیر او صحبت کرد، این خبر را اعلام کرد. هنکس گفت: به پزشک خودم مراجعه کردم، او گفت از 36 سالگی با قند خون بالا مواجه بوده ای و حالا به دیابت نوع دو مبتلا شده ای. هنکس اضافه کرد این وضعیت قابل کنترل است. و به شوخی ادامه داد: البته دیگر نمیتوانم به وزن 43 کیلویی دوران دبیرستان برگردم. آن زمان بسیار لاغر بودم.
 

هالی بری

بازیگر دیگر برنده اسکار، هالی بری نیز دیابت نوع 2 دارد. شایعاتی درباره بری مطرح بوده به این مضمون که او انسولین را کنار گذاشته و وضعیت او از دیابت نوع 1 به دیابت نوع 2 تغییر یافته است! اما باید این شایعات را نادیده بگیرید چون چنین چیزی ممکن نیست. افرادی که دیابت نوع 1 دارند بدنشان نمیتواند انسولین تولید کند و در تمام طول عمر به تزریق انسولین نیاز دارند. برخی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز نیاز به تزریق انسولین دارند و علاوه بر آن داروهای خوراکی برای کنترل قند خون مصرف میکنند اما بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بدون داروهای انسولین میتوانند زنده بمانند اما در دیابت نوع 1 چنین نیست.
 

لری کینگ

لری کینگ مجری مشهور امریکایی نیز دیابت نوع 2 دارد. کینگ در برنامه خود گفته است: این بیماری قطعا قابل کنترل است. دیابت وقوع بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیه و مشکلات جدی دیگر را محتمل میکند. کینگ جراحی بای پس قلب انجام داده است. دیابت تنها چیزی نیست که خطر مشکلات قلبی را در او افزایش میدهد، متاسفانه لری کینگ به شدت سیگاری بوده و سیگار به قلب آسیب وارد میکند. اما کینگ با مراقبت و کنترل دیابت و ترک سیگار به قلب و سایر بدن خود کمک میکند.
 

سلما هایک

سلما هایک نامزد اسکار به دیابت بارداری (gestational diabetes) مبتلا بود، وضعیتی که در برخی افراد در نتیجه عدم تعادل هورمونها در دوران بارداری، اتفاق می افتد. هایک سابقه خانوادگی دیابت دارد. کارشناسان میگویند همه زنان باید در هفته 24 تا 28 بارداری، وضعیت خود را از نظر وجود دیابت بارداری بررسی کنند. افرادی که در خطر دیابت نوع 2 قرار دارند، باید در اولین مراجعه پیش از بارداری، وضعیت قند خود را بررسی کنند. دیابت بارداری معمولا پس از زایمان خود به خود برطرف میشود اما ممکن است در بارداری بعدی بازگردد. همچنین شما را در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده، قرار میدهد.
 

نیک جوناس

نیک جوناسِ خواننده، در سال 2007 در حالی که به دیابت نوع 1 مبتلا بود، وارد صحنه موسیقی شد. او گفته است علائمش شامل کاهش وزن و تشنگی بودند. وقتی دیابت نوع 1 در او تشخیص داده شد، قند خونش بالای 700 بود (در حالی که قند خون طبیعی بین 70 تا 120 است). جوناس بستری شد اما یاد گرفت وضعیت خود را مدیریت کند. دیابت نوع 1 که زمانی به دیابت نوجوانی شناخته میشد،  شایعترین نوع دیابت بین افراد زیر 20 سال است اما در هر سنی میتواند ایجاد شود.
 

پائولا دین

پائولا دین سر آشپز مشهور، در سال 2012 اعلام کرد که دیابت نوع 2 دارد. او که به دستورات آشپزی شیرین و کره ای اش معروف بود گفته است که این بیماری را چند سال قبل تر از این داشته است اما نخواسته آن را برای مردم علنی کند چون آماده این کار نبوده است. حالا او میخواهد همه دنیا بدانند که دیابت برابر با مرگ نیست.
 

دلتا بروک

بازیگر نامزد جایزه امی که آشکارا با اضافه وزن دست و پنجه نرم میکرد، به دیابت نوع 2 مبتلا است و شاید همین اضافه وزن مسبب آن باشد. بروک به کمک پزشکان، رژیم غذایی سالم، پیاده روی و داروها موفق به کاهش وزن شد. او میگوید چیزهای زیادی هستند که در این شرایط باید مراقب آنها باشید، این کار شاید سخت و خسته کننده باشد اما باید به آن پایبند باشید.
 

درو کری

درو کری، مجری و ستاره کمدی اعلام کرد که دیابت نوع 2 دارد اما از مشکلات سلامتی و وزن اضافی که دارد، خسته شده است.  او کربوهیدرات را از رژیم غذایی خود حذف کرده و برنامه ورزش منظمی را شروع کرده است. کری 36 کیلو گرم وزن کم کرده و میگوید: دیگر دیابتی نیستم و نیازی به دارو ندارم.
 

شری شفرد

شری شفرد بازیگر و مجری سابق برنامه  The View گفته است حتی پس از این که دیابت او تشخیص داده شد، مدتی طول کشید تا رژیم غذایی پاستایی خود را تغییر دهد. در نهایت او رژیم سبزیجات بدون سس و جوی دو سر بدون شکر قهوه ای را کشف کرد. او مصرف غذاهای سرخ کردنی و غذاهای تهیه شده از آرد سفید (تصفیه شده) را نیز قطع کرد. رژیم غذایی سالم همراه با ورزش به او کمک کرد وزن کم کرده و احساس بسیار بهتری داشته باشد.
 

رندی جکسون

داور سابق برنامه امریکن آیدل (American Idol)، رندی جکسون در سال 2001 دریافت که دیابت نوع 2 دارد. جکسون چاق بود و این امر احتمال بروز این بیماری را افزایش می داد. جکسون فاکتور خطر دیگری نیز داشت: دیابت در خانواده او وجود داشت. از طرفی امریکایی افریقایی بودنِ او نیز یکی دیگر از فاکتورهای خطر دیابت است که در مجموع احتمال دیابت را در او بالا برده بود. جکسون جراحی بای پس معده را پشت سر گذاشت و 45 کیلو گرم وزن کم کرد، او رژیم غذایی خود را تغییر داده و ورزش از جمله پیاده روی روی تردمیل و یوگاه را به صورت منظم دنبال میکند.
 

بیلی جین کینگ

قهرمان تنیس بیلی جین کینگ میگوید به عنوان یک ورزشگاه همیشه مراقب رژیم غذایی و ورزش بوده است اما وقتی در سال 2007 بیماری دیابت نوع 2 در او تشخیص داده شد، مراقبتها را در مرحله جدیدی شروع کرد. سخت ترین تغییرات کاهش مصرف قند و کربوهیدراتها بود. او میگوید این کار برای بسیاری از مردم جالب نیست اما مسلما نداشتن سلامتی بدتر از آن است. او میگوید افرادی که دیابت نوع 2 دارند باید بدانند که میتوان با وجود این بیماری، زندگی طبیعی و فعال و شگفت انگیز داشت.
 

جی کاتلر

در سال 2008 پس از کاهش وزن 16 کیلوگرمی و احساس عدم انرژی جی کاتلر، ( بازیکن مشهور خط حمله فوتبال امریکایی) مشخص شد او به دیابت نوع 1 مبتلا است. کاتلر اجازه نداد دیابت، او را از میدان به در کند. اکنون کاتلر پمپ انسولین استفاده میکند، قند خون خود را تحت نظر دارد و این وضعیت را قابل مدیریت تلقی میکند. دیابت نوع 1 بیماری است که در آن سیستم ایمنی به سلولهایی که انسولین تولید میکنند حمله میکند. انسولین هورمونی است که قند خون را کنترل میکند.
 

برت مایکلز

برت مایکلز خواننده Poison's lead، در حالی که یک ستاره راک است و شبکه تلویزیون شخصی دارد، مجبور است با دیابت دست و پنجه نرم کند. بیماری دیابت مایکلز در سن 6 سالگی تشخیص داده شد. طبق چیزی که او در وب سایت خود نوشته است، اکنون چهار تزریق انسولین و هشت آزمایش خون در روز انجام میدهد. در سال 2010 مجموعه مشکلاتی از جمله خونریزی مغزی برای اون پیش آمد، با این حال در برنامه تلویزیونی  The Celebrity Apprentice برنده شد. او جایزه دویست و پنجاه هزار دلاری اش را به انجمن دیابت امریکا، هدیه کرد.
 

پتی لابل

پتی لابل خواننده مشهور، مبتلا به دیابت نوع 2 است. او در وب سایت خود این خبر را منتشر کرد: "روی صحنه اجرا ناگهان بیهوش شدم... و زمانی که به هوش آمدم، پزشک گفت میدانستی دیابت نوع 2 داری؟ گفتم: اصلا...."
لابلا سابقه خانوادگی دیابت دارد. او از آن زمان کتاب آشپزی غذای سالم تالیف کرده و به طور منظم ورزش میکند. او خود را یک دیوابتی divabetic میداند، کلمه اختراعی او که ترکیبی از دیابتی و دیوا (سر دسته زنان خواننده اپرا) است.
 

مری تایلر مور

مری تایلر مور بازیگر، نیز گرفتار دیابت نوع 1 است. او در سن سی سالگی که پس از سقط جنین، بستری شده بود، متوجه بیماری خود شد. مور در سال 2005 به لری کینگ گفت آزمایش خون روتین در بیمارستان، قند خون او را 740 نشان داد و فورا انسولین به او تزریق شد. اکنون او در دهه 70 زندگی خود به سر میبرد و در این سالها در پیشرفت تحقیقات دیابت فعال بوده و به عنوان رئیس بنیاد تحقیقات دیابت نوجوانان خدمت میکرده است.

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ