نشانه‌های اولیه سرطان روده را می دانید؟
گرچه سرطان‌های گوارشی از جمله سرطان روده در هر سنی ممکن است دیده شوند ولی سن بروز معمولا بعد از دهه 5 و 6 زندگی است.

علایم سرطان روده

دکتر ایرج خسرونیا، متخصص بیماریهای داخلی نوشت: تقریبا هیچ انسانی وجود ندارد که در طول زندگی خود به یکی از بیماری‌های گوارشی مبتلا نشده باشد. بیماری‌های گوارشی متعددند، از اسهال و یبوست ساده گرفته تا بیماری‌های بدخیم روده‌ای و ... . بیماری‌های خوش خیم معمولا زودتر علامت نشان می‌دهند. مثلا فردی که به اسهال مبتلا می‌شود به سرعت تغییراتی در اجابت مزاجش بوجود می‌آید. قوام مدفوع شل‌تر و تعداد دفعات آن بیشتر می‌شود یا مثلا فردی که دچار زخم‌های گوارشی است، ممکن است مدتها از درد معده یا درد پشت شکایت داشته باشد. ولی متاسفانه سرطان‌های گوارشی بسیار بی‌سرو صدا عمل می‌کنند و فقط وقتی علامت ایجاد می‌کنند که سرطان در مرحله پیشرفته‌ای قرار دارد.

گرچه سرطان‌های گوارشی در هر سنی ممکن است دیده شوند ولی سن بروز معمولا بعد از دهه 5 و 6 زندگی است. درست است که داشتن زندگی سالم نقش مهمی در سلامتی دستگاه گوارش دارد ولی واقعیت این است که هر کسی ممکن است به سرطان مبتلا شود بنابراین توصیه می‌کنیم افرادی که در خانواده یک یا چند بیمار مبتلا به سرطان معده یا روده یا به عبارتی سابقه ژنتیکی سرطان را دارند، حتما باید به توصیه‌های پزشک گوش فرا دهند و آزمایشات لازمه را برای تشخیص زودرس سرطان انجام دهند.

این آزمایشها معمولا 10 سال زودتر از سن معمول باید شروع شود. همچنین به وجود خون در مدفوع، تغییر ناگهانی در دفع مدفوع و دردهای شکمی توجه کنند. پولیپ روده نیز باید جدی گرفته شود. پولیپ‌ها استعداد بدخیم شدن در آینده را دارند. این افراد باید تحت نظر پزشک باشند و در صورت لزوم کولونوسکوپی شوند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : hidoctor.com