از کجا بفهمیم زخم معده داریم؟
با ایجاد زخم معده، فرد احساس سنگینی و سیری در معده می کند، همان حالتی که پس از مصرف زیاد آب یا غذا احساس می شود.

علایم و نشانه های زخم معده

زخم معده، معمولا در دیواره معده یا ابتدای روده کوچک یا اثنی عشر به وجود می آید. زخم معده می تواند بسیار دردناک باشد؛ به همین دلیل نادیده گرفتن آن خطرناک بوده و در صورتی که درمان نشود، زخم دیواره معده را از بین می برد و سوراخ ایجاد می کند یا به رگ های خونی آسیب می رساند. عدم درمان زخم معده همچنین با افزایش خطر سرطان همراه است.

 

علایم زخم معده

درد معده: درد به ویژه بین جناغ سینه و ناف، پس از مصرف غذا به وجود می آید. درد به طور سوزنده تکرار می شود.

سوءهاضمه: زخم معده می تواند سوءهاضمه و درد بر اثر گاز معده ایجاد کند. در این موارد فرد پس از صرف غذا دچار سکسکه می شود.

حالت تهوع: به علت تغییر حجم مایعات، فرد دچار حالت تهوع خفیف یا شدید می شود. معمولاً در حالت ناشتا، فرد دچار حالت تهوع می شود.

سنگینی معده: با ایجاد زخم معده، فرد احساس سنگینی و سیری در معده می کند، همان حالتی که پس از مصرف زیاد آب یا غذا احساس می شود.

علایم مشابه آنفلوآنزا: بیشتر بیماران مبتلا به زخم معده، دچار علایم آنفلوآنزا مانند خستگی مفرط، کسالت، تب و حالت تهوع می شوند.

کاهش اشتها: درد شدید و ناگهانی که مبتلایان چند ساعت پس از هضم غذا دچار آن می شوند، باعث می شود از غذا خوردن بترسند و در نتیجه اشتهای خود را از دست می دهند.

گرسنگی بدون دلیل: در این بیماران احساس گرسنگی، چند ساعت پس از صرف غذا امری طبیعی و شایع است.

کاهش وزن ناگهانی و بی دلیل: با کم شدن اشتها، کاهش وزن امری طبیعی است. بالا آوردن مکرر پس از صرف غذا نیز می تواند علت دیگر کاهش وزن باشد.

تغییر رنگ مدفوع: رنگ مدفوع ممکن است ظاهری تیره با اثری از خون داشته باشد.

استفراغ خونی: به علت افزایش میزان مایعات در روده و معده استفراغ در این بیماران شایع است. در صورت ظاهر شدن خون در استفراغ ممکن است زخم پیشرفته و همراه با خونریزی باشد. در این موارد فرد به درمان فوری نیاز پیدا می کند.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ