ویروس هپاتیت چه علائمی ایجاد می کند؟
اگر دستگاه ایمنی نتواند بیماری را تا شش ماه مراقبت کند، شخص علایم هپاتیت مزمن را نشان می‌دهد.

علائم ابتلا به ویروس هپاتیت

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دکتر رضا سالاری بیان کرد: علائم ابتلا به هپاتیت در تمام انواع آن مشابه است؛ به این ‎صورت که اول علائم عمومی مثل بی‌اشتهایی، ضعف، خستگی، تهوع، استفراغ و درد مبهم در قسمت فوقانی و راست شکم بروز می‎کند. وی با بیان اینکه گاهی در این مرحله تب هم وجود دارد، اضافه کرد: بعد از این مرحله زردی پیش رونده بروز می‎کند که در اثر آن ملتحمه (پرده داخلی چشم)، مخاط‎ها و پوست تمام بدن زرد می‎شود. محل زندگی و تکثیر ویروس، کبد آدمی است و محصولات آن پس از تولید به درون گردش خون می‎ریزند.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: بدن در برابر عفونت ویروسی از خود دفاع می‎کند و علیه آنتی‎ژن‎های ویروسی، آنتی بادی یا آنتی کور (پادتن) می‎سازد. در بسیاری از موارد، بدن با دفاع خود عفونت را دفع کرده و فقط ردپای آن به‎ ‏صورت مثبت بودن آنتی‎بادی‎ها (پادتن‎ها) مشخص می‎شود. وی خاطرنشان کرد: در این شرایط علاوه بر رفع خطر، فرد در مقابل عفونت مجدد مصون می‎شود و به اصطلاح خود واکسینه شده است. سالاری تصریح کرد: تمام افراد آلوده شده با این ویروس علایم بیماری حاد را نشان نمی‌دهند. 30 تا 40 درصد افراد آلوده شده، علامت خاصی را نشان نداده و معمولا علایم حدود چهار تا شش هفته بعد از ورود ویروس بروز می‌کند. مانند هپاتیتA افراد آلوده شده با ویروس هپاتت B حاد احساس بیماری می‌کنند و قادر به انجام کاری نیستند.

وی با بیان اینکه کمتر از یک درصد افراد آلوده، این بیماری را به شکل خیلی شدید و سریع نشان می‌دهند؛ اظهار کرد: این موضوع منجر به از کار افتادن کبد و مرگ می‌شود. اگر دستگاه ایمنی نتواند بیماری را تا شش ماه مراقبت کند، شخص علایم هپاتیت مزمن را نشان می‌دهد. ممکن است نشانه‌های هپاتیت مزمن مشابه هپاتیت حاد باشد. معمولا در افرادی که چندین سال است مبتلا به بیماری هستند، گروهی از علایم اضافی را نشان می‌دهند. این علایم شامل کهیر، جوش‎های پوستی، آرتریت، سوزش یا مورمور کردن در بازوها و پاها است.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir