اگر صورت شما پیرتر از سن فیزیولوژیک شماست
دیابت یک اختلال متابولیک است که تمام ارگان‌ها را گرفتار می‌کند و مهمترین ارگان نیز عروق است، اگر عروق به هم بخورد، فرد سریع پیر می‌شود و سن فرد بیشتر از سن فیزیولوژیک وی نشان داده می‌شود.

عوارض ابتلا به دیابت بر صورت و پا

دکتر علیرضا هجرتی متخصص غدد و دیابت با اشاره به اینکه 7 تا 10 درصد جمعیت کشور دچار بیماری دیابت هستند، که البته این آمار نیز دقیق نیست، اظهار داشت: دیابت یک اختلال متابولیک است که تمام ارگان‌ها را گرفتار می‌کند و مهمترین ارگان نیز عروق است، اگر عروق به هم بخورد، فرد سریع پیر می‌شود و سن فرد بیشتر از سن فیزیولوژیک وی نشان داده می‌شود.

 

اگر دیابت کنترل نشود، خون‌رسانی به کل بدن کُند می‌شود و چون "پاها" در پایین ترین قسمت بدن قرار دارند، خون‌رسانی به آنها دچار بیشترین اختلال می‌شود و به "پا" فشار زیادی می‌آید و اعصاب "پا" را درگیر می‌کند و این اختلال باعث زخم پا می‌شود و 99 درصد هنر ما این است که، مانع اینگونه زخم‌ ها شویم و اگر هم زخم صورت پذیرفت، با اقداماتی باید پا قطع شود، که در این مرحله مقوله بازتوانی مطرح می‌شود.


دیابت زمانی افراد بالای 70 سال را می‌گرفت ولی هم اکنون شاهد دیابت در سنین جوانی هستیم، که آن هم به دلیل کم تحرکی جوانان است که ماحصل آن شکم‌های گُنده و زندگی‌های ماشینی است، همچنین مصرف قند نیز بالاست. 


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: tasnimnews.com