علت سردی سر انگشتان دست و پا
سرد شدن انگشتان دست و پا، از جمله مواردی است که همه ما به تناوب آن را تجربه کرده ایم. اما آیا می دانید که این سردی انگشتان نشانی از بروز یک اختلال حاد در داخل بدن می باشد؟

انگشتان سرد نشانی از بروز یک بیماری

در فصول سرد سال وقتی در هوای آزاد قرار می گیرید به خاطر سرما، انگشتان شما طبیعتا سردتر از سایر نقاط بدنتان خواهد شد. دلیل طبیعی این امر هم انتقال خون به قسمت های حیاتی بدن از جمله قلب، ریه ها و مغز می باشد تا گرما و مواد مغذی در هوای سرد به این مناطق به مقدار کافی برسد. به همین دلیل خون کمتری به قسمت های انتهایی بدن از جمله انگشتان دست و پا می رسد که نتیجه آن سرد شدن انگشتان می باشد.اما بعضی افراد همیشه دچار این عارضه هستند.

 

پدیده یا بیماری رینود

اختلالی است که با سرد شدن انگشتان خود را نشان می دهد. در این اختلال سرعت جریان خون در انگشتان (و در برخی مواقع در شست دست و پا، گوش و بینی) در پاسخ به سرما یا هیجانات و اضطراب ها کاهش می یابد. در این اختلال به دلیل سرد شدن انگشتان و جریان کم خون در انتهای بدن، انگشتان ابتدا سفید و سپس آبی رنگ می شوند. البته به محض این که جریان خون در انگشتان به حالت طبیعی برگردد، انگشتان گرم و قرمز رنگ خواهند شد. در این حالت انگشتان اغلب سرد، بی حس و درصورتی که ضربه بخورند، بسیار دردناک خواهند شد. خوشبختانه با پوشیدن دستکش، لباس های گرم، کمتر در معرض سرما قرار گرفتن و کنترل هیجانات و استرس ها و عدم استفاده از انگشتر در دست در روزهای سرد می توان تا حد زیادی مانع از بروز این حالت در انگشتان خود شد.

پدیده رینود
پدیده رینود

 

بیماری های سیستم ایمنی

بسیاری از بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی مانند بیماری های لوپوس و بیماری هایی که پوست را درگیر خود می کنند، می توانند منجر به سرد شدن انگشتان دست و پا نسبت به سایر قسمت های بدن شوند. در این حالت هیچگونه عامل خارجی مانند سرد بودن هوا و یا هیجانات بیرونی علت بروز سرد شدن انگشتان نمی باشد، باید به اختلالات مرتبط با سیستم ایمنی شک نمود.

اثر بیماری های سیستم ایمنی بر سر شدن انگشتان
اثر بیماری های سیستم ایمنی بر سر شدن انگشتان

 

بیماری کم کاری تیروئید

تیروئید همانند یک ترموستات، درجه حرارت بدن را کنترل می کند. حال اگر فعالیت این غده در بدن کاهش نماید، یکی از نشانه هایش سرد شدن انگشتان دست و پا می باشد. البته در صورتی می توان از سرد بودن انگشتان دست و پا به کم کالری تیروئید مشکوک شد، که علاوه بر این نشانه، سایر نشانه ها شامل افزایش وزن، خستگی، یبوست های مداوم هم در فرد مشاهده شود. در مجموع پزشکان معتقدند که کم کاری تیروئید بیشتر در خانم های بالای 50 سال شیوع دارد.

کم کاری تیروئید و سردی انگشتان
کم کاری تیروئید و سردی انگشتان

 

مشکلات مرتبط با جریان منظم خون در بدن

جریان نامنظم خون در بدن می تواند یکی از نشانه هایش سرد شدن دست و پا باشد. در واقع متخصصان قلب و عروق معتقدند در صورتی که پمپاژ قلب طبیعی نباشد و یا به دلیل مسدود شدن عروق اصلی بدن توسط تجمع توده های چربی و کلسترول در آنها،خون مغذی و پر اکسیژن به خوبی به اندام های بدن نرسد دست ها و پاها سرد و بی حس می شوند. پس اگر شما سابقه بیماری های قلبی و عروقی در خود و یا خانواده تان دارید و یا این که سنی بالای چهل سال دارید، و یا میزان کلسترول خونتان بالا است، در صورتی که احساس سردی مداوم در انگشتان دسیت و پای خود کردید، سریعا به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

جریان نامنظم خون و سردی انگشتان دست و پا
جریان نامنظم خون و سردی انگشتان دست و پا

 

کم خونی

کم خونی وقتی در بدن بروز می کند که سلول های قرمز خون در حد طبیعی نیستند و یا این که میزان هموگلوبین در خون پایین باشد. در واقع در حالت کم خونی به دلیل پایین بودن هموگلوبین در بدن، انتقال اکسیژن و مواد مغذی به سلول ها دچار اختلال می شود. یکی از نشانه های کم  خونی، سرد شدن انگشتان دست و پا می باشد که همراه با نشانه های دیگر مانند خستگی، سردرد، تنفس تند و سطحی، و پوست رنگ پریده می باشد. در بیشتر موارد کم خونی ها در خانم ها و ناشی از کمبود آهن می باشد که به راحتی با مکمل آهن می توان آن را درمان نمود.

کم خونی و سردی دست و پا
کم خونی و سردی دست و پا

 

کمبود ویتامین B12 در بدن

ویتامین B12 در بسیاری از منابع حیوانی از جمله گوشت، مرغ و ماکیان، تخم مرغ و لبنیات وجود دارد. این ماده مغذی در تشکیل گلبول های قرمز در خون نقش مهمی ایفا می کند. کمبود ویتامین B12 در بدن ناشی از پیروی از رژیم های گیاهخواری محض می باشد، البته در افراد مسن تر از 50 سال نیز جذب این ویتامین در بدن به کندی صورت می گیرد و این هم می تواند دلیلی بر کمبود ویتامین B12 در بدن افراد مسن باشد. در ضمن در بیماری هایی همچون سلیاک و بیماری کرون نیز کمبود این ویتامین قابل مشاهده می باشد. راه تشخیص کمبود این ویتامین، انجام آزمایش خون و اندازه گیری این ویتامین در خون می باشد. یکی از نشانه های کمبود این ویتامین در بدن نیز سرد بودن انگشتان می باشد. البته بطور قطع می توان گفت که اگر دستان افراد گیاهخوار محض سرد باشد، این نشان از کمبود ویتامین B12 در بدن آنها است که باید سریعا با استفاده از مصرف مکمل B12 یا تغییر رژیم غذایی درمان شود، چراکه کمبود این ویتامین در بدن کشنده است.

سردی انگشتان ناشی از کمبود ویتامین B12
سردی انگشتان ناشی از کمبود ویتامین B12

 

پایین بودن فشارخون

پایین بودن فشار خون می تواند ناشی از علل مختلفی باشد که از آن جمله می توان به کم آبی بدن، خونریزی و یا برخی مشکلات پزشکی و غدد درون ریز اشاره کرد. وقتی فشارخون پایین بیاید به تدریج انگشتان دست و پا سرد و یخ زده می شوند، در صورتی که این سردی انگشتان همراه با سرگیجه، تاری دید، ضعف، خستگی، گیجی همراه باشد، حتما باید فشارخون فرد اندازه گیری شود و در صورت پایین بودن آن سریعا به پزشک مراجعه گردد.

فشارخون و سردی انگشتان
فشارخون و سردی انگشتان

 

نگرانی و یا عصبانیت

نگرانی و یا عصبانیت از جمله استرس هایی هستند که می توانند در بدن عوارض بدی بر جای بگذارند که یکی از نشانه های این عوارض سرد شدن انگشتان دست و پا می باشد.

نگرانی و عصبانیت عامل سردی انگشتان

نگرانی و عصبانیت عامل سردی انگشتان

 

مصرف داروهای مختلف

مصرف برخی داروها مانند داروهای تنظیم کننده فشارخون، داروهای سرطانی ها و داروهای رفع کننده میگرن می توانند با تغییر سرعت جریان خون و کندتر شدن آن باعث سردتر شدن انگشتان دست و پا شوند. حتما در مورد این نشانه ناشی از مصرف داروها باید با پزشک معالج مشورت نمود.

سردی انگشتان عارضه مصرف داروها

سردی انگشتان عارضه مصرف داروها

استعمال دخانیات

نیکوتین موجود در محصولات دخانی (از جمله سیگار) می تواند با تولید لخته هایی در داخل عروق باعث مسدود شدن آنها شوند و به این ترتیب در سرعت جریان خون در بدن اختلال ایجاد کنند که یک نشانه این اختلال، سرد شدن انگشتان دست و پا می باشد. به همین دلیل افراد سیگاری در صورتی که  همیشه در انگشتان دست و پای خود احساس سرما می کنند بابد حتما در جهت پیشگیری و درمان مشکلات مرتبط با سیستم قلبی و عروقی خود به پزشک مراجعه نمایند.

اختلال قلبی و عروقی در افراد سیگاریاختلال قلبی و عروقی در افراد سیگاری

بیشتر بدانید : سردی بدن نشانه چیست؟ 14 دلیل سردی بدن



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ