با چند تست ساده مطمئن شوید که تیروئید سالمی دارید.
مطالعات علمی نشان داده که شیوع اختلال غده تیروئید در خانم ها ده برابر بیشتر از آقایان است. البته خوشبختانه با چند تست و نشانگر ساده می توان این اختلال را شناسایی کرد.

هفده موردی که نشان می دهند غده تیروئید شما درست کار نمی کند

تیروئید، یک غده پروانه ای شکل در جلوی گردن است که یک اثر گسترده بر سطح وسیعی از عملکردهای بدنی دارد. و اگر شما سنی بیش از 35 سال دارید باید از امکان بروز اختلالات غده تیروئید خود آگاه باشید.

 

تیروئید چیست؟

تیروئید هورمونی به نام تیروکسین ترشح می کند که نقش کنترل درجه حرارت بدن، تنظیم سوخت و ساز و ضربان قلب را بر عهده دارد. البته عواملی مانند ژنتیک، بیماری های ضد سیستم ایمنی، بارداری، تغذیه نامناسب و سموم موجود در محیط می توانند عملکرد تیروئید و هورمون تیروکسین را با اختلال مواجه کنند. پس اگر شما یکی از علائم هفده گانه زیر را در بدن خود احساس کردید به عملکرد نامناسب غده تیروئید خود مشکوک شوید.

 

علائم هفدگانه شناسایی مشکل غده تیروئید

اگر در تمام روز خسته اید. خستگی یکی از نشانه های اختلال در غذه تیروئید است. بی حالی و خستگی شدید در صبح یا در کل روز با وجود خواب و استراحت کافی، می تواند نشان از کمبود هورمون تیروکسین در بدن باشد (که در علم پزشکی به بیماری کم کاری تیروئید معروف است).

 

اگر در طول روز همیشه غمگین هستید. این نشان از اختلال در عملکرد هورمون تیروکسین و کم کاری تیروئید دارد. چراکه این هورمون است که باعث کنترل خلق و خو در بدن می شود.

 

احساس ترس و یا عصبی بودن. افرادی که در طول روز احساس ترس از هر چیزی دارند و یا همیشه نگران هستند و یا به راحتی عصبانی می شوند، حتما باید برای آزمایش وضعیت تیروئید و هورمون های آن به پزشک مراجعه نمایند.

 

تغییر اشتها و ذائقه. بالارفتن غیر طبیعی اشتها و احساس گرسنگی همیشگی می توانند یکی از دلایل پرکاری تیروئید و وجود زیاد هورمون تیروکسین در خون باشند.

 

فراموشی و عدم تمرکز. از جمله نشانه های اختلال عملکرد تیروئید هستند. عدم تمرکز ناشی از پرکاری تیروئید و فراموشی و از یاد بردن سریع اطلاعات ناشی از کم کاری تیروئید است.

 

عدم تمایل به ایجاد رابطه جنسی با همسر. یکی از دلایل بی علاقگی به روابط زناشویی در زوجین می تواند ناشی از اختلال در عملکرد هورمون تیروئید در یکی از طرفین باشد. به علاوه این که متعادل کار نکردن هورمون تیروئید در زوجین می تواند حس لذت رابطه جنسی را در آنها کاهش دهد.

 

خشکی پوست وخارش زیاد. مشکل پوستی می تواند یکی از نشانه های اختلال عملکرد غده تیروئید باشد. در واقع عملکرد نامناسب غده تیروئید می تواند باعث کاهش تعریق پوستی و پایین آمدن رطوبت پوست شود که نتیجه آن خشک شدن پوست است.

 

یبوست یکی از علائم واضح کم کاری تیروئید می باشد.

 

تغییر نظم عادات ماهیانه در خانم ها یکی از نشانه های خوب کار نکردن هورمون های تیروئیدی می باشد.

 

درد شدید عضلات. افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند از درد شدید عضلات دست و پای خود رنج می برند و بدون این که فعالیت بدنی سنگینی انجام داده باشند از کوفتگی بدن خود شاکی هستند. در ضمن این افراد به کرات دچار درد در ناحیه انگشت شست پا می شوند.

 

پرفشاری خون از جمله نشانه های اختلال پرکاری و کم کاری تیروئید است. در هر دو حالت عملکرد قلب برای پمپاژ طبیعی خون در داخل عروق دچار اختلال می گردد.

 

احساس سرمای شدید در بدن. تیروئید در بدن همانند ترموستات عمل می کند و طبیعتا زمانی که عملکرد مناسبی نداشته باشد، درجه حرارت بدن به خوبی کنترل نمی شود و در نتیجه فرد همیشه در بدن خود احساس سردی و سرما می کند.

 

احساس خواب آلودگی شدید. یکی از نشانه های بارز اختلال عملکرد هورمون های تیروئید (بخصوص در پرکاری تیروئید) است. به گونه ای که فرد همیشه و در هر زمانی دوست دارد بخوابد.

 

نوسان وزن. کاهش وزن شدید و یا افزایش وزن شدید و نوسان در داشتن وزن طبیعی از جمله نشانه های بارز خوب کار نکردن غده تیروئید می باشد.

 

ریزش مو. هورمون های تیروئید نقش موثری در تنظیم چرخه سلامت رشد موها در بدن دارند. اما در مواردی که عملکرد غده تیروئید دچار اختلال می شود، یکی از نشانه های بارزش ریزش شدید مو است.

 

ناباروری. یکی از عوامل اصلی ناباروری مشکل در غده تیروئید است. پس زوجینی که آرزو فرزند دار شدن دارند، ولیکن تاکنون موفق به این امر نشدند، حتما باید آزمایش تیروئید انجام بدهند.

 

بالا بودن کلسترول خون، یکی از نشانه های مشکل داشتن تیروئید است. پس در این موارد حتما باید در مورد سلامت تیروئید با پزشک معالج مشورت نمود.

 

راه حل در صورت وجود یکی از علائم فوق در بدن

پس در صورتی که یکی از علائم مذکور را در خود دیدید، برای آزمایش غده تیروئید خود حتما به پزشک مراجعه نمایید و در صورت بروز هر نوع اختلال (مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید) سریعا و با توجه به تجویزهای پزشک معالج سعی کنید اختلال مذکور در این غده را درمان نمایید.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ