برای تنظیم شیره های گوارشی آب بنوشید
کاهش ترشحات گوارشی از جمله مشکلاتی است که برخی به آن مبتلا هستند و هضم و جذب برخی مواد غذایی برای ایشان مشکل می باشد.

کمبود ترشح شیره های گوارشی و از آن جمله اسید معده

بررسی های پزشکی نشان داده که میزان ترشح شیره های گوارشی و از آن جمله اسید معده در برخی افراد می تواند به دلایل ژنتیکی از دوران کودکی کم باشد که همین امرباعث می شود تا آنها نتوانند هر ماده غذایی را به راحتی استفاده نمایند.

 

مشکل اصلی مبتلایان به کاهش ترشح شیره های گوارشی

مشکل بزرگ مبتلایان به ترشح کم شیره های گوارشی در مصرف منابع غذایی گوشتی می باشد. در واقع این افراد به راحتی نمی توانند گوشت و غذاهای حاوی گوشت های تکه ای را هضم نمایند. بنابراین در صورت مصرف یک وعده غذایی گوشتی در هضم و جذب آن دچار مشکل می شوند و عوارضی مانند ترش کردن بعد از صرف غذا، سنگینی معده و احساس پری از جمله شکایات این افراد می باشد.

البته تنها مشکل این افراد مصرف غذاهای گوشتی نیست، بلکه غلات و حبوبات نیز می توانند باعث نفخ زیاد در معده و روده آنها شود.


البته این افراد مواد غذایی کربوهیدراته بخصوص مواد نشاسته ای و کربوهیدراته های تصفیه شده مانند نان و برنج و ماکارونی بدون سبوس را به راحتی و به مقادیر زیاد می توانند مصرف کنند. به علاوه این که به دلیل گرسنگی های مخفی که ناشی از کمبود برخی مواد مغذی در بدنشان است، اکثرا در روز به ریزه خواری و مصرف تنقلات شیرین روی می آورند. اما در وعده های اصلی تمایلی به مصرف یک غذای کامل نشان نمی دهند. همین امر باعث می شود تا به مرور زمان دچار اضافه وزن و چاقی شوند.

 

راه درمان

اگرچه درمان های دارویی برای تنظیم ترشح شیره های گوارشی سودمند است و می تواند در یک دوره مشخص درمانی فرد زیر نظر پزشک از این داروها استفاده نماید. اما در کنار دارو درمانی، باید به چند توصیه تغذیه ای نیز توجه نماید.

 

توصیه های تغذیه ای

اولین توصیه: برای تنظیم اشتها و دریافت کافی مواد غذایی حتما سعی شود در وعده های اصلی از گوشت چرخ کرده به جا گوشت های تکه ای استفاده گردد و به هیچ عنوان مصرف گوشت قطع نشود. مشاهدات پزشکان نشان داده افراد مبتلا به ترشحات پایین شیره های گوارشی، در صورتی که گوشت های چرخ شده در غذاهای خود استفاده نمایند، مشکلی برای ایشان پیش نمی آید.

 

توصیه دوم :حتما غلات و حبوبات به مدت 24 ساعت خیس خورده باشند و سپس طبخ گردند تا مواد نفاخ از غلات و حبوبات جدا شوند.

 

توصیه سوم: مصرف میوه و آبمیوه طبیعی، که البته نوع میوه مصرفی و میزان مصرفش وابسته به تحمل فرد دارد. در مواردی که در اثر مصرف میوه احساس دل درد جزئی برای فرد ایجاد می شود، بهتر است از آبمیوه طبیعی استفاده گردد.

 

توصیه چهازم: مصرف منظم و کافی آب در روز. حداقل روزانه 3 لیتر آب نوشیده شود. متخصصان تغذیه معتقدند در صورتی که آب به مقدار کافی نوشیده شود، میزان ترشح شیره های گوارشی تا حدی زیادی تنظیم می گردند.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ