چه عواملی باعث ایجاد MS "مولتیپل اسکلروزیس" می شوند؟
پزشکان هنوز هم نمی دانند چه چیزی باعث ایجاد مولتیپل اسکلروزیس یا به عبارتی MS می شود ، اما اطلاعات جالبی وجود دارد که نشان می دهد که ممکن است، ژنتیک، محیط زیست فرد و حتی یک ویروس، در ابتلا به بیماری ام اس نقش داشته باشند

 عوامل تاثیر گذار بر بوجود آمدن MS "مولتیپل اسکلروزیس"

گر چه هنوز دلایل پدید آمدن بیماری MS ناشناخته است، ولی مطالعات انجام شده بر روی مبتلایان به MS نشان می دهد که عوامل اصلی تاثیر گذار بر بوجود آمدن این بیماری، مسائل ژنتیکی، محیط زیست و حتی تعدادی از ویروس ها هستند، ولی نحوه اثر گذاری این پارامتر ها بر بدن و ایجاد بیماری، هنوز ناشناخته است.

 

چگونه محیط زیست بر روی خطر ابتلای یک فرد به ام اس اثر می گذارد؟

اطلاعات اپیدمیولوژیک چند روند جالب را در مورد ام اس نشان می دهند:

جمعیت ها و گروه های قومی مختلف شیوع متفاوتی از ام اس را نشان می دهند. این بیماری در اسکاتلند، اسکاندیناوی، و به خصوص در سراسر شمال اروپا رایج است. در ایالات متحده، شیوع MS در نژاد سفید پوست از دیگر گروه های نژادی بیشتر است.

مطالعات نشان می دهد که MS در بخش های خاصی از جهان شایع تر است، اما اگر شما قبل از نوجوانی، از یک منطقه با خطر بالاتر به یکی از مناطق با خطر کمتر نقل مکان کنید ، شما خطر ابتلای محل جدید خود را خواهید داشت. چنین داده هایی نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض برخی از عامل زیست محیطی قبل از بلوغ، ممکن است فرد را مستعد ابتلا به ام اس بنماید.

علاوه بر این، MS یک بیماری آب و هوای معتدل است. در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی، شیوع ام اس با فاصله از خط استوا افزایش می یابد.

همچنین مواردی از شیوع همه گیری ام اس نیز وجود داشته است، برای مثال، در یک گروه از مردم که  در سواحل دانمارک زندگی می کردند، پس از جنگ جهانی دوم، همه گیری ام اس رخ داده است. این موضوع نشان می دهد که ام اس می تواند علت زیست محیطی نیز داشته باشد.

 

ژنتیک در مولتیپل اسکلروزیس چه نقشی ایفا می کند ؟

محققان معتقدند که بیماری MS، ممکن است از طریق وراثت به ارث برده شود. (ژنتیک، در افزایش خطر ابتلا به MS نقش دارد، این موضوع  در اعضای یک خانواده مشاهده می شود). بستگان درجه اول، دوم و سوم، افراد مبتلا به MS ، در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. خواهر و برادر یک فرد مبتلا ، 2٪ -5٪ خطر ابتلا به MS دارد.

محققان بر این باورند که بیش از یک ژن، موجب می شود که یک فرد، احتمال بیشتری برای ابتلای به  MS داشته باشد. برخی از دانشمندان معتقدند که MS به این ترتیب ایجاد می شود که، یک فرد که با زمینه مساعد ژنتیکی متولد می شود، در برابر برخی از عامل های زیست محیطی، واکنش نشان می دهد. به این ترتیب که، پس از قرار گرفتن در معرض عوامل زیست محیطی، این ژن ها، موجب ایجاد یک پاسخ ایمنی در بدن می شوند. تکنیک های جدید و پیچیده شناسایی ژن ها، در یافتن پاسخ این سوال که، نقش ژنتیک در ایجاد MS چیست، به دانشمندان کمک خواهد کرد.

 

چه ویروس هایی با ام اس ارتباط دارند؟

برخی مطالعات نشان داده اند که ویروس های بسیاری از جمله ویروس اپشتین بار (به انگلیسی: Epstein–Barr virus) عامل بیماری مونونوکلئوز، ویروس واریسلا زوستر در بیماری آبله مرغان، و واکسن هپاتیت ممکن است علت بروز MS باشند. با این حال، تا به امروز ، این نظریه ثابت نشده است.

 

دیگر عوامل بالقوه که باعث ایجاد ام اس می شوند؟

شواهد در حال رشد، نشان می دهند که هورمون ها، از جمله هورمونهای جنسی، می توانند سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار دهند و یا توسط سیستم ایمنی بدن تحت تاثیر قرار گیرند. به عنوان مثال، هر دو هورمون استروژن و پروژسترون، دو هورمون جنسی مهم زنانه ، ممکن است برخی از فعالیت های ایمنی بدن را سرکوب کند.در زنان مبتلا به MS، هنگامی که در دوران حاملگی سطح این هورمون ها بالاتر هستند، ، تمایل به فعالیت بیماری کمتر می شود. همچنین تستوسترون، هورمون جنسی مردانه، ممکن است به عنوان یک سرکوبگر پاسخ ایمنی عمل می کنند. سطوح بالاتر هورمون تستوسترون در مردان، می تواند موید این واقعیت باشد که چرا زنان بیش از دو برابر مردان مبتلا به ام اس می شوند.



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ