امکان ابتلا به آلزایمر در چه افرادی بیشتر است؟
بروز بیماری آلزایمر در سنین بالای ۶۰ سال بیشتر بوده و البته ممکن است در برخی افراد در سنین جوانی نیز این بیماری بروز پیدا کند، اما امکان ابتلا به آلزایمر در چه افرادی بیشتر است؟

آیا بیماری آلزایمر وراثتی است؟

دکتر علی‌اکبر طاهر اقدم متخصص مغز و اعصاب نسبت به افزایش آمار مبتلایان به آلزایمر هشدار داد و گفت: طیف گسترده افراد جوان در هرم سنی جمعیت کشور، از آمار بالای افراد میانسال و پیر در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد و یکی از بیماری‌های شایع در کهنسالان، آلزایمراست.

آلزایمر بیماری است که در آن سلول‌های مغزی کارکرد خود را به مرور از دست می‌دهند و فرد در حافظه‌ نزدیک خود دچار مشکلات زیادی می‌شودبیماری آلزایمر به مرور زمان بدتر شده و میزان تحلیل مغز بیشتر می‌شود، اما سرعت این تحلیل در بیماران مختلف متفاوت است. این بیماری می‌تواند بر روی صحبت کردن، فکر کردن و انجام فعالیت‌های روزانه تاثیر گذارد.

وی با بیان اینکه بروز این بیماری در سنین بالای ۶۰ سال بیشتر بوده و البته ممکن است در برخی افراد در سنین جوانی نیز این بیماری بروز پیدا کند، اظهار کرد: هم عوامل محیطی و هم عوامل ژنتیکی می‌توانند زمینه‌ساز آلزایمر باشند.

سلول‌های مغزی عملکردهای تعریف شده‌ای دارند، ناحیه هیپوکامپ مرکز حافظه‌ مغزی است و بیماری آلزایمر تاثیر زیادی بر روی این قسمت مغزی می‌گذارد. خطر ابتلا به آلزایمر با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد ولی نمی‌توان ادعا کرد که تمام افراد مسن به آلزایمر مبتلا ‌می‌شوند. داشتن یک خویشاوند مبتلا به آلزایمر می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد، اما بسیاری از افراد مبتلا هیچ گونه سابقه خانوادگی ندارند.

این متخصص مغز و اعصاب بر لزوم مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان تاکید کرد و گفت: میوه‌هایی که رنگدانه قرمز دارند مانند انار، زغال اخته، توت قرمز و گوجه فرنگی و غیره سرشار از آنتی اکسیدان هستند. غذاهایی که حاوی ویتامین E هستند نیز می‌توانند گام تغذیه‌ای موثری در بهبود عملکرد مغزی و پیشگیری از آلزایمر ایفا کنند. افرادی که دچار سوء تغذیه هستند، افرادی که سابقه ضربه مغزی یا سکته‌های مغزی دارند نیز بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند.

وی در خصوص علائم بروز آلزایمر در فرد گفت: اولین و شایع‌ترین علامت، بروز مشکل در حافظه نزدیک است، به طوری که فرد در یادآوری اسامی دچار مشکل می‌شود، زمان و مکان را گم می‌کند، در مراحل پیشرفته‌تر بیماری، بیمار ممکن است با علائمی مانند مشکل در تصمیم گیری، اختلال در صحبت کردن و اختلال در قضاوت مواجه شود. همچنین بیماران از نظر شخصیتی دچار تغییر می‌شوند و ممکن است فردی که شخصیتی آرام و موقر داشت به فردی سلطه‌جو و بی‌قرار تبدیل شود.

لازم است فرد بیمار از انزوا خارج شود. صحیح نیست که این فرد را از جمع‌های فامیلی جدا کنیم، باید به طور مرتب با این افراد صحبت شده و از شوخی‌هایی که باعث آزار آن‌ها می شود، دوری شود.

وی در پاسخ به این پرسش که درمان بیماری آلزایمر چیست؟ گفت: در واقع هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد. اما داروهایی وجود دارند که ممکن است سرعت پیشرفت علائم را کم کرده و زندگی را برای بیمار آسان‌تر کنند. ورزش کردن و در جمع‌های اجتماعی حضور یافتن فرد بیمار، می‌تواند علائم این بیماری را کاهش دهد.

این متخصص مغز و اعصاب همچنین عنوان کرد: اینکه فردی به خاطر مشغله ذهنی تمرکز حواس خود را از دست می‌دهد، دال بر بیماری آلزایمر نیست، ولی در صورتی که فراموشی مداومت داشته و اگر احساس شود از نظر حافظه نزدیک دچار مشکل شدیم، باید به پزشک متخصص مراجعه شود.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir