تب برهای خانگی
در این مطلب چند روش طبیعی برای کنترل و کاهش تب معرفی می کنیم با این توصیه که در صورت عدم کنترل تب حتماً باید به پزشک مراجعه شود.

علت تب چیست؟

تب از آن دست مشکلاتی است که همه در طول زندگی خود تجربه می کنند. یادتان باشد که تب معمولاً به دلیل ابتلا به بیماری های عفونی با منشأ باکتریایی، ویروسی، انگلی یا التهاب بدن مانند التهاب مفاصل، بروز می کند.

تب در کودکان کم سن و نوزادان جدی است و باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود. باید گفت که تب همچنین می تواند از عوامل دیگری مانند اختلالات متابولیکی، همچون پرکاری تیروئید یا خستگی زیاد ناشی شود. هر چه باشد لازم است که این مسئله مورد بررسی قرار گرفته و برطرف شود. در این مطلب چند روش طبیعی برای کنترل و کاهش تب معرفی می کنیم با این توصیه که در صورت عدم کنترل آن حتماً باید به پزشک مراجعه شود.

 

زمانی که دمای بدن بالا می رود

تب های جزئی ناشی از سرماخوردگی و غیره به سادگی قابل کنترل هستند. اما اگر تبتان بیش از 12 ساعت طول بکشد حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین در مواردی که دمای بدن به سرعت بالا می رود و به حول و حوش 41 درجه سانتی گراد می رسد نیز دخالت پزشک مهم ترین مسئله در مقابله با تب خواهد بود. بالا رفتن دمای بدن خطر بروز عوارض مغزی یا در کودکان کم سن و سال خطر تشنج را بالا می برد. بنابراین لازم است تب جدی گرفته شود.

 

علائم اصلی تب

در بین علائمی که با تب کردن بروز می کند می توان به احساس لرز اشاره کرد. در واقع شخصی که تب کرده است دچار تب و لرز می شود. نبض تندتر می زند، تنفس کوتاه و دهان خشک می شود. تب همچنین می تواند با تعریق شبانه نیز همراه باشد.

 

شیوه های طبیعی برای مقابله با تب

برای مقابله با تب قبل از هر چیز با خنک کردن بدن شروع کنید. دوش آب ولرم بگیرید. زمانی که درجه حرارت بدن بالا می رود آب ولرم به کاهش دمای بدن کمک می کند. البته نیازی به آب سرد نیست چون با افزایش سرعت حمل اکسیژن به سمت ارگان ها به جای خنک کردن بدن باعث گرمی آن خواهد شد. به این ترتیب بدن در برابر سرما دفاع خواهد کرد.

دستمالی را به آب سرد آغشته کرده و روی بخش های داغ بدن مانند زیر بغل ها و مقعد قرار دهید. آب سرد با بخار شدن به کاهش دمای بدن کمک خواهد کرد. علاوه بر این، لازم است که یک دستمال خیس و خنک را روی پیشانی و گردن قرار دهید.

 

مایعات زیادی بنوشید

- تب به سرعت بدن را دهیدراته (کم آب) می کند. بنابراین لازم است که روزانه بین 8 تا 12 لیوان آب بنوشید. در واقع باید به میزانی آب بنوشید که ادرارتان رنگ روشنی داشته باشد. نوشیدنی های مخصوص ورزشکاران نیز انتخاب های مناسبی خواهند بود. این نوشیدنی ها الکترولیت ها و مواد معدنی از دست رفته را تأمین می کنند.

- آب پرتقال و دیگر آب میوه های سرشار از ویتامین C نیز برای افرادی که تب می کنند، بسیار مناسب است. این ویتامین به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا بهتر با ویروس ها و عوامل عفونی مقابله کند.

- انگور خنک باعث تأمین آب بدن و تسکین آن می شود.

- توصیه می شود از مصرف آب کرفس، لیموترش و همچنین هندوانه غافل نشوید.

 

استراحت کنید

دمنوش زنجبیل نیز برای کنترل تب موثر است. این ریشه پرخاصیت باعث افزایش تعریق بدن می شود. کافی است یک دوم قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده را با یک لیوان آب جوش دم کرده و میل کنید. زمانی که تب می کنید کار و فعالیت بدنی را تعطیل کرده و به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید. استراحت کافی قدرت و نیروی بدنتان را برای مقابله با تب افزایش خواهد داد.

 

باید عرق کنید

نوشیدن دمنوش گیاه بومادران برای کاهش تب مناسب است. این گیاه با باز کردن منافذ پوست و افزایش تعریق باعث کاهش تب می شود. یک قاشق چایخوری از این گیاه را با یک لیوان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. دمنوش را صاف و خنک کنید و بنوشید. اگر بعد از نوشیدن آن عرق نکردید یک لیوان دیگر نیز میل کنید.

گل انگور کولی (آقطی سیاه،Elderberry) نیز شهرت زیادی در تعریق دارد. این گیاه همچنین با دیگر علائم مربوط به سرماخوردگی و گریپ مانند خلط مقابله می کند. 2 قاشق چایخوری از گل های این گیاه را در آب جوش ریخته و بگذارید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. مایع دم کرده را صاف کنید و روزانه سه مرتبه بنوشید.

دمنوش زنجبیل نیز برای کنترل تب موثر است. این ریشه پرخاصیت باعث افزایش تعریق بدن می شود. کافی است یک دوم قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده را با یک لیوان آب جوش دم کرده و میل کنید.

 

آتش را با آتش خاموش کنید

به غذاهای خود فلفل تند بزنید. کاپسیسین، ترکیب موجود در فلفل است که باعث افزایش تعریق و گردش خون می شود. این ماده غذایی می تواند حرارت بدن را کاهش دهد.

 

دیگر توصیه مادربزرگ ها برای مقابله با تب: خود را به ملحفه مرطوب بپیچید

یکی از شیوه های قدیمی برای کنترل دمای بدن و کاهش تب این بود که فرد را داخل ملحفه ای خیس شده با آب سرد می پیچیدند. امروزه نیز پزشکان توصیه می کنند که برای کاهش سریع درجه حرارت بدن از آب خنک و نه خیلی سرد استفاده شود. می توانید ملافه ای را داخل آب سرد بیندازید و به مدت 15 دقیقه به دور خود بپیچید و با گرم شدن آن دوباره خیسش کنید.

در نهایت اینکه اگر با انجام این شیوه های ساده نتوانستید تب را کنترل کنید و مدت زمان آن به بیش از 12 ساعت رسید حتماً به پزشک مراجعه کنید.


بیشتر بدانید : نکاتی فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:tebyan.net