چرا برخی افراد تحمل درد ندارند؟
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، پس از عمل جراحی مردان در مقایسه با زنان درد کمتری می‌کشند زیرا تحمل درد در زنان پایین‌تر است.حال باید پرسید چرا برخی افراد تحمل درد ندارند؟

علت عدم تحمل نسبت به درد چیست؟

برخی از ما تحمل کمترین درد را نداریم و یک ضربه جزئی می‌تواند برایمان مانند یک مشت، دردناک باشد. به لحاظ پزشکی این امر چند علت دارد که در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم.

 

بی‌خوابی

مشکل بی‌خوابی می‌تواند تحمل درد را کاهش دهد؛ محققان نروژی دریافتند، در افرادی که بیش از یک بار در هفته دچار بی‌خوابی می‌شوند، در مقایسه با افرادی که مشکل خواب ندارند، به طور چشم‌گیری میزان تحمل درد پایین است.

 

افسردگی

اگرچه مشخص نیست چرا افسردگی خود را به شکل درد فیزیکی نشان می‌دهد اما احتمال دارد علت آن ایجاد اختلال در مسیر درک درد در مغز باشد. نتیجه یک بررسی نشان می‌دهد، افرادی که افسردگی دارند با درد مکرر و شدیدتری مواجه هستند.

 

دارو

مصرف برخی از داروها به جای از بین بردن درد، آن را بیشتر می‌کند زیرا بدن به دارو مقاوم می‌شود و نیاز به میزان بالاتری پیدا می‌کند، در ابتدا تنها یک عدد قرص درد را کنترل می‌کند اما به مرور زمان، قرص تأثیر خود را از دست می‌دهد و لازم است فرد دوز بالاتری مصرف کند. افزایش دوز دارو به تغییرات مغزی منجر می‌شود و افراد نسبت به درد حساس‌تر می‌شوند.

 

جنسیت

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، پس از عمل جراحی مردان در مقایسه با زنان درد کمتری می‌کشند زیرا تحمل درد در زنان پایین‌تر است.

 

مغز

نتایج بررسی که در سال ۲۰۱۴ انجام شده است، نشان می‌دهد بین حساسیت به درد و ضخامت کورتکس در مغز ارتباط وجود دارد؛ MRI نیز نشان می‌دهد که کمتر بودن ماده خاکستری در مغز را می‌توان با حساسیت بیشتر به درد مرتبط دانست.

 

ورزش

محققان دانشگاهی در مطالعات خود دریافته‌اند که پس از ورزش کردن، افراد سالم تحمل بیشتری نسبت به درد دارند.

 

رنگ مو

شاید عجیب به نظر برسد اما نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، افرادی که رنگ مویشان (به صورت مادرزادی) قرمز است به درد حساس‌ترند و نسبت به دیگران به ماده بیهوشی بیشتری نیاز دارند. علت این امر می‌تواند جهش پیدا کردن ژنی به نام MCIR باشد که باعث قرمزی مو می‌شود.

 

استرس

استرس بالا باعث مشکلات جسمی و ذهنی متعددی می‌شود؛ از جمله افزایش وزن، افسردگی و بیماری قلبی. از طرفی استرس طولانی مدت می‌تواند ایجاد درد کند و حساسیت بدن را نسبت به درد افزایش دهد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد در افرادی که استرس و اضطراب دارند، میزان تحمل درد پایین‌تر است و هورمون‌های استرس باعث بالا رفتن حساسیت به درد در روده‌ها می‌شود که احتمالاً به سندروم بی‌قراری روده منجر می‌شود.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:روزنامه خراسان