انواع سردرد| علت, پیشگیری و درمان هر نوع سردرد
سردرد یکی از شایع‌ترین شکایتهای بیماریها است که در بیشتر موارد درمان خاصی جز علامت درمانی ندارد. درمان سردرد بستگی به عامل ایجادکننده سردرد دارد، پس باید علت سردرد را پیدا کرد.

1. سردرد سینوسی

علت سردرد سینوسی:

التهاب سینوس، واکنش های آلرژیک و عفونت هایی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی علل عمده سردرد سینوسی هستند. هنگامی که سینوس ملتهب میشود مقدار مخاط سینوسی افزایش یافته که باعث ایجاد تورم میشود.

 

پیشگیری از سردرد سینوسی:

همانطور که در بالا ذکر شد سردرد سینوسی با دو دلیل عمده بوجود می آید. در هر دو مورد پیشگیری ضروری است تا بتوانیم عوامل ابتلا به سردرد را از بین برده یا کاهش دهیم. وقتی سردرد به علت واکنش های آلرژیک شروع میشود اسپری بینی و بخور و ایجاد رطوبت به بهبود آن کمک میکند. برخی مکمل های غذایی مثل " کورستین " و " بروملین " ( مواد موجود در ساقه آناناس ) هم میتواند مفید باشد. مساله مهم برای پیشگیری از عفونت آلرژیک سینوسی کاهش تماس با آلرژن است. در مورد عفونت سینوسی که بر اثر سرماخوردگی و آنفولانزا برانگیخته میشود بهترین کار اجتناب از بیماری است. بخور یک راه عالی برای پیشگیری از سرماخوردگی است. ضمن این که قطع دخانیات و الکل، خواب مناسب و شستن دست به طور مرتب هم راه خوبی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری است.

 

درمان سردرد سینوسی:

معمولا بهترین درمان مصرف آنتی بیوتیک و آنتی هیستامین است. اولی از عفونت جلوگیری کرده و دومی از واکنش های آلرژیک پیشگیری میکند. علاوه بر این توصیه میشود مقدار زیادی آب و آب میوه های طبیعی و چای بنوشید.

 

 

2. سردرد عصبی

علت سردرد عصبی:

تنش و سردرد عصبی بسیار رایج است. علل متعددی برای این نوع سردرد وجود دارد که شامل گرسنگی، اضطراب، کمبود استراحت، خستگی چشم، استرس، کافئین، ضعف مزاجی.علاوه بر این مصرف مقدار زیاد الکل در یک شب هم میتواند منجر به سردرد و تنش در صبح روز بعد شود. گرچه دلایل فوق تنها دلیل سردرد نیستند. در حقیقت هر گونه اختلال در برنامه روزانه از قبیل موقعیت های تنش زا در محل کار یا دیر شدن ناهار میتواند منجر به سردرد عصبی شود یا حتی آلرژی غذایی هم گاهی منجر به سردرد میشود.

 

پیشگیری از سردرد عصبی:

بهترین راه برای پیشگیری به حداقل رساندن علل بالقوه و تنظیم کارهای روزانه است. شاید در ابتدا برای شناخت علل تنش زا دچار اشتباه شوید ولی زمانی که عزمتان را برای شناختنشان جزم کنید میتوانید جلویشان را گرفته و از بروز سردرد جلوگیری کنید.

 

درمان سردرد عصبی:

مصرف مسکن هایی از قبیل ایبو پروفن و آسپرین بهترین درمان برای این نوع سردرد به نظر میرسد. توصیه میشود به محض این که متوجه اولین نشانه های سردرد شدید قبل از شدید شدنش مسکن مصرف کنید. راه حل دیگر برای کاهش درد مصرف فلفل قرمز است. با وجود اینکه این نسخه شفابخش نیست ولی بعد از مدتی درد را ناپدید میکند. با این حال اگر از این روشها نتیجه ای نگرفتید برای یافتن راه حل های دیگر با دکتر خود مشورت کنید.
به محض این که علت درد را مشخص کنید یافتن راه حلی برای کم کردن درد بسیار راحت تر خواهد شد. اگر سردرد به علت گرسنگی ایجاد شده باشد غذا میخورید. اگر به علت خستگی چشم باشد مدتی از صفحه کامپیوتر دور بمانید. اگر علت سردرد استرس بود، مدیتیشن را امتحان کنید.

 

 

3. میگرن

علت سردرد میگرنی:

با وجود اینکه علت واقعی میگرن هنوز ناشناخته است، محیط و ژنتیک را میتوان برای ایجاد آن مقصر دانست. حدود 70 درصد از مردم دنیا از میگرنی که به ارث برده اند رنج می برند. دلایل بالقوه دیگری از قبیل تغییر الگوی خواب، استرس، محرک های حسی غیر معمول ( مانند بو یا نور عجیب )، تغییر آب و هوا و تغییرات هورمونی هم سبب میگرن میشوند. رژیم غذایی هم به عنوان یکی از علل شایع میگرن در نظر گرفته میشود.

 

پیشگیری از سردرد میگرنی:

همانطور که در بالا اشاره شد میگرن هم میتواند ارثی باشد و هم در اثر عوامل محیطی ایجاد شود. به حداقل رساندن عوامل از اهمیت بالایی برخوردار است. خوابیدن هر شب سر یک ساعت معین میتواند راه موثری در کاهش میگرن باشد. پیاده روی و داشتن یک سری تمرینات سبک میتواند سبب پیشگیری و تسکین سردرد ناشی از میگرن شود. علاوه بر این دو ترکیب مهم میتواند در کاهش تعداد حملات میگرنی موثر باشد. این دو ترکیب " ریبو فلاوین " (ویتامین B2 ) موجود در سس، پاستا ، غلات و " باتر بار butterbur " (نوعی گیاه) موجود در اسفناج، نان و بادام، است.

 

درمان سردرد میگرنی:

شما میتوانید درمان های متفاوتی برای میگرن پیدا کنید. میتوانید از آسپرین یا ایمتریکس یا زومیگ برای رهایی از درد میگرن استفاده کنید که هر کدام از آنها تاثیر زیادی در درمان میگرن دارند. با این حال اگر هیچ چیزی به تسکین دردتان کمک نکردن، استراحت و آرامش میتواند تا حدودی تسکین دهنده باشد.

 

 

4. سردرد خوشه ای

علت سردرد خوشه ای:

سردرد خوشه‌ای عبارت است از یک نوع سردرد بسیار شدید که به‌طور معمول شامل درد در یک طرف سر، در پشت سر، یا اطراف یک چشم می‌شود. این سردردها معمولاً در یک زمان از روز برای چندین روز یا هفته رخ می‌دهند و بعد فروکش کرده و فرد ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها سردرد نداشته باشد.شروع این نوع سردرد ناگهانی است و غالباً در شب و به هنگام خواب رخ می دهد. سردرد در عرض ۱۵ دقیقه به اوج خود می‌رسد و حدود ۲ ساعت طول می‌کشد. حدود ۹۰% از بیماران مبتلا به آن مرد هستند.علت واقعی آن ناشناخته‌است. البته شواهدی وجود دارد مبنی بر این که یک نوع اختلال عصبی در ضرباهنگ شبانه‌روزی (ساعت بیولوژیک) بدن ممکن است به بروز سردرد خوشه‌ای کمک کند.

 

پیشگیری از سردرد خوشه ای:

به دلیل این که علت دقیق این نوع سردرد ناشناخته‌است، راه خاصی برای پیشگیری از اولین حمله وجود ندارد.

 

درمان سردرد خوشه ای:

استفاده از داروی سوماتریتپان به‌صورت تزریق زیر پوستی ممکن است در هنگام حمله حاد سردرد کمک‌کننده باشد. دستورالعمل تجویز این دارو را به دقت به کار بندید.

  بیشتر بدانید : درد پشت سر نشانه چیست؟

 

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ



Save