بوهای بد بدن که نشانه بیماری های خاصی هستند
بوی بدن شما می تواند درباره سطح سلامت بدنتان صحبت کند. بر اساس یک مطالعه سوئدی که اخیرا انجام شده، در واقع بعضی بیما ری ها می تواند تولید بوی نامطبوع خاصی کند.

بوهای بد بدن که نشانه بیماری های خاصی هستند

اگر به تازگی از یک تمرین خسته کننده برگشته اید یا یک برگر با حلقه های پیاز خورده اید احتمال این که اتاق را به بو بکشید زیاد است. در بیشتر موارد یک دوش گرفتن ساده، استفاده از دئودورانت یا مسواک زدن با خمیر دندان نعنایی می تواند مشکل را حل کند ولی در بعضی موارد هم به این سادگی نیست.

دلیلش این است که بوی بدن شما می تواند درباره سطح سلامت بدنتان صحبت کند. بر اساس یک مطالعه سوئدی که اخیرا انجام شده، در واقع بعضی بیما ری ها می تواند تولید بوی نامطبوع خاصی کند.

5 بوی بدن که می تواند نشانه مشکلی جدی باشد و این که چه کاری برای رفع آن باید انجام دهید:


1. بوی بد بدن: بوی دهان میوه ای می تواند نشانه دیابت باشد

بوی دهان

به گفته دکتر روبرت گابای Robert Gabbay پزشک ارشد مرکز دیابت جاسلین در بوستون, یکی از عوارض حاد دیابت به نام کتواسیدوز دیابتی diabetic ketoacidosis  DKA  هنگامی رخ می دهد که بدنتان انسولین کافی ندارد و سطح قند خونتان بالا می رود. افرادی که مبتلا به دیابت نوع 1 هستند بیشتر از کسانی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند این مشکل را تجربه می کنند.

چه اتفاقی می افتد: بدن شما نمی تواند انرژی مورد نیاز برای عملکرد درست تولید کند پس شروع به شکستن اسیدهای چرب به عنوان سوخت می کند. این کار سبب ایجاد یک واکنش شیمیایی اسیدی به نام کتون ketones در خون شما می شود. یکی از اسید های اصلی – استون ( یکی از اجزای موجود در پاک کننده لاک ناخن ) – می تواند باعث ایجاد بوی میوه در نفستان شود. شاید تا شخص دیگری به آن اشاره نکند متوجه آن نشوید، ولی پزشکتان به محض این که وارد اتاقشان شوید متوجه آن خواهند شد.

اثرات DKA می تواند جدی و حتی کشنده باشد. ممکن است باعث استفراغ و تکرر ادرار شود، که باعث می شود مایعات بدن در سطحی خطرناک از دست بروند.

DKA به طور کلی با سایر علایم دیابت مثل خستگی، تاری دید و کاهش وزن بدون علت رخ می دهد ولی در بسیاری از موارد افراد همه این علایم را با هم ندارند که تشخیص و درمان را به تاخیر می اندازد. بنابراین اگر شما متوجه بوی میوه ای دهانتان شدید به خصوص اگر با یکی از علایم خستگی، خشکی دهان، مشکل تنفسی و یا درد شکمی همراه بود به توصیه انجمن دیابت آمریکا در اسرع وقت به اورژانس مراجع نمایید.

بعد از این که پزشکتان آزمایش خون کتون ketones برایتان نوشت مایعاتی که بدنتان از دست داده را جایگزین کرده و با درمان انسولین، سطح قند خونتان را به حد نرمال بر می گرداند.

بیشتر بدانید : بوی بد دهان و 10 چیزی که نمی دانستید باعث بوی بد دهان می شود

بیشتر بدانید : نشانه های دیابت ، آشکارترین و اولین نشانه ها


2. بوی بد بدن: پای بدبود نشانه پای ورزشکاری

بوی بد پا

کفش کتانی شما بوی بدی می دهد؟ ممکن است عفونت قارچی علت آن باشد. بر اساس گفته انجمن پزشکی امریکا Podiatric Medical (APMA )،اگر شما متوجه خشک شدن و پوسته پوسته شدن اطراف انگشتان پا، قرمزی و تاول شده اید ممکن است به بیماری پای ورزشکاری مبتلا شده باشید.

به گفته دکتر رخسار کامرون Cameron Rokhsar استاد بیماری های بالینی پوست در بیمارستان مونت سینای نیویورک، پایتان ممکن است بوی بدی ناشی از ترکیب باکتری و قارچ داخل پوست و بین انگشتانتان بدهد. اگر پایتان را بخارانید و بعد جای دیگر بدنتان را لمس کنید این قارچ را به مناطق دیگر بدن مثل کشاله ران یا زیر بغل منتقل کرده اید که به طور بالقوه این مناطق هم بوی بدی از خود متساعد می کنند.

به علاوه اگر شما مشکل پای ورزشکاری را نادیده بگیرید، در فصل تابستان بین انگشتانتان بیش از حد نرم و مرطوب شده و تبدیل به راه ورودی باکتری ها می شود که سبب ایجاد شرایط پیچیده تر از قبیل سلیولایتس  cellulitis می شود که یک عفونت باکتریایی است که بافت های نرم پوست را آلوده می کند.

بنابراین اگر این نشانه ها را تجربه کرده اید سعی کنید از اسپری ضد قارچ مثل Lotrimin یا Tinactin استفاده کنید. اگر مشکل همچنان بعد از دو هفته ادامه داشت به پیشنهاد APMA به پزشکتان مراجعه کنید تا با بررسی دقیق تر درمانی تخصصی برایتان تجویز کند.

از آنجا که پای ورزشکاری تنها یک بیماری پوستی زننده و بد بو است ممکن است در باشگاه به آن مبتلا شده باشید، برای پیشگیری از ابتلای دوباره به این بیماری کفش هایتان را در کمد های دربسته نگه ندارید. چون قارچ در مناطق مرطوب بهتر رشد می کند. اگر پاههایتان زیاد عرق می کند می توانید از پودر بچه برای خشک نگه داشتن پایتان استفاده کنید.

بیشتر بدانید : بیماری پای ورزشکاران: وقتی قارچ در کمین پوست است


3. بوی بد بدن: بوی بد مدفوع نشانه ای از عدم تحمل لاکتوز است

شکل مدفوع

به گفته دکتر ریان آنگارو Ryan Ungaro استادیار گوارش در بیمارستان مونت سینای نیویورک،هنگامی که روده کوچک به اندازه کافی آنزیم لاکتاز lactase تولید نمی کند، نمی تواند لاکتوز (قندی که در محصولات لبنی یافت می شود) را تجزیه کند. بنابراین روده کوچک لاکتوز را به طور مستقیم به روده بزرگ منتقل می کند – به جای جریان خون – و باکتری های روده آن را تخمیر می کنند که منجر به تولید نفخ، مدفوع و گاز روده بدبو می شود.

عدم تحمل لاکتوز نسبتا شایع است: با توجه به گفته موسسه ملی بهداشت درواقع حدود 65 درصد از مردم مشکل هضم لبنیات دارند. ولی عوارض آن از جمله گرفتگی دردناک معده، تهوع، اسهال و استفراغ ، همچنین گاز روده و مدفوع بدبو می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

پس اگر گاز روده یا مدفوع تان اغلب بوی تندی دارد، مصرف شیرتان را کم کنید و  به پزشکتان مراجعه نمایید.

در اغلب افراد فقط مصرف 12 گرم لاکتوز – حدود 200 میلی لیتر شیر یا یک فنجان بستنی – می تواند سبب ایجاد نشانه های ناراحت کننده باشد.

بنابراین اگر بوی مدفوع یا گاز روده شما درست بعد از مصرف شیر، بدبو شد ممکن است بخواهید با پزشکتان مشورت کنید.

او می تواند مشکل را تشخیص داده و یا حتی در مورد مسائل دیگر روده مثل بیماری کرون Crohn که یکی از علل ایجاد بوی بد است، را بررسی کند. سپس دکترتان می تواند میزان لاکتوزی که روزانه می توانید بدون هیچ مشکلی مصرف کنید را تعیین کند. ( همچنین می توانید یک قرص لاکتید Lactaid که شامل آنزیم لاکتاز است را مصرف کنید که تا 45 دقیقه اجازه هضم لبنیات را به شما می دهد )

بیشتر بدانید : شکل مدفوع در مورد سلامت شما چه می گوید؟

بیشتر بدانید : بیماری کرون چیست و چه علائمی دارد؟ + انواع کرون


4. بوی بد بدن: بوی شدید ادرار نشانه ای از عفونت ادراری است

یبوست

به گفته دکترجامین برامبات Jamin Brahmbhatt اورولوژیست مرکز سلامت اورلاندو، عفونت های دستگاه ادراری (Urinary tract infections (UTIs می تواند بوی تند شیمیایی در ادرار ایجاد کند. این مساله اغلب بعد از این که باکتری، بیشتر باکتری E. coli ، وارد دستگاه ادراری و مجاری ادرار می شود، خود را نشان می دهد. سپس در مثانه چند برابر شده و باعث ایجاد عفونت می شود.

عفونت ادراری در زنان شایع تر از مردان است زیرا پیشابراه تخلیه آنان کوتاه تر است. پس اگر متوجه شدید که ادرارتان بوی بدی دارد با پزشکتان مشورت کنید تا مشکلتان را بررسی کند.

بیشتر بدانید : چگونه از روی ادرار متوجه سلامتی خود می‌شویم؟

بیشتر بدانید : چرا ادرار بوی قهوه می دهد؟


5. بوی بد بدن: بوی بد دهان در اثر آپنه خواب

بوی بد بدن

اگر بوی دهانتان صبح ها معمولا بد است – حتی اگر به طور منظم مسواک می زنید – ممکن است با آپنه خواب درگیر باشید، یک اختلال که باعث می شد تنفستان به صورت موقت هنگام خواب قطع و وصل شود.

به گفته دکتر راج داسگوپتا Raj Dasgupta استادیار پزشکی بالینی در دانشگاه جنوب کالیفرنیا, آپنه خواب می تواند منجر به خر و پف شود، باعث شود در طول شب از طریق دهان نفس بکشید. این مشکل دهانتان را خیلی خشک می کند که یکی از دلایل شایع بوی بد دهان است. این مساله به باکتری اجازه می دهد به راحتی تکثیر شود – و هنگامی که یک نوع خاص از باکتری تکثیر شود، تولید گاز سولفر (گوگرد) می کند که می تواند باعث ایجاد بوی بد تخم مرغ گندیده در تنفستان شود.

اگر شما سایر عوامل بوی بد دهان را کنترل کرده اید ولی هنوز موقع خواب بوی بد و خر و پف رنجتان می دهد بهتر است با پزشک خود ملاقات کنید.  آپنه خواب به سرعت تشخیص داده می شود: مشکلات خواب ارتباطی قوی با دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی دارد بنابراین درمان سریع آن بر روی سلامت کلی بدنتان در دراز مدت موثر است.

هنگامی که پزشکتان آپنه خواب را تشخیص دهد می تواند برایتان یک دستگاه مستمر فشار هوای مثبت positive airway pressure device ، یک ماسک که روی بینی و دهانتان را بپوشاند، تجویز کند تا راه های هوایی شما هنگام خوابیدن باز بماند.


بیشتر بدانید : انواع آپنه خواب، علائم، شیوع، علل و درمان هر یک از آنها

بیشتر بدانید : بیماری هایی که از طریق نفس و بوی دهان تشخیص داده می شوند

بیشتر بدانید : بوی بد هر قسمت از بدن نشانه چیست

بیشتر بدانید : بوی بد دستگاه تناسلی مردان

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ