علت تورم غدد لنفاوی گردن و درمان آن
در ناحیه گردن، زیربغل و کشاله ران غدد لنفاوی وجود دارند که در صورت مواجه با هرنوع عفونت ممکن است متورم شده و واکنش نشان دهند. کوچکترین تورم در این نواحی از بدنتان را جدی بگیرید

تورم غدد لنفاوی گردن

تورم در غدد لنفاوی گردن را جدی بگیرید، چون می تواند هشداری برای ابتلای شما به بیماری های بدخیم باشد.

اگر با تورم در ناحیه تحت فکی و اطراف گردن خود مواجه شدید ممکن است مبتلا به اختلالات غدد لنفاوی شده باشید. با مراجعه به متخصصین غدد علت را جویا شوید آن ها برای تشخیص بهتر برای شما سونوگرافی و بیوپسی یا FNA و آزمایشات تکمیلی تجویز خواهند کرد. 

غدد لنفاوی همچنین بخشی از دستگاه زهکشی بدن است که ضایعات حاصل از جنگ با عفونت را جمع می‌کنند. غدد کوچک‌تر پراکنده در بدن، به تعدادی گره‌های لنفی بزرگ‌تر می‌ریزند که در چند نقطه تجمع یافته‌اند، از جمله در زیر بغل، کشالهٔ ران و کنار آرواره‌ها. گاهی این گره‌ها در پاسخ به عفونت در ناحیه‌ای دورتر متورم می‌شوند.

بیشتر بدانید : علت ورم کردن غده‌های گردن و زیر بغل چیست؟


تورم غدد لنفاوی با بیماری‌ عفونی

جالب است بدانید که بیش از دو سوم غدد لنفاوی به علت‌هایی که تشخیص داده نمی‌شود، متورم می‌شود. در بقیه موارد نیز بیماری‌های عفونی که شایع‌ترین آن بیماری‌های ویروسی چون سرماخوردگی، آنژین چرکی گلو، بیماری‌های انگلی ناشی از مصرف گوشت‌های نیمه پخته در انواع کباب‌ها و نیز بیماری‌های منتقل شده از حیواناتی چون گربه به انسان است. حتی بیماری‌هایی چون سل و سیفلیس نیز می‌تواند با عوارضی چون ورم غدد لنفاوی گردن و ران همراه باشد.

غدد لنفاوی دو دسته اند و به غدد لنفاوی محیطی چون گردن، زیر بغل و ران پا و غدد مرکزی چون غدد لنفاوی طحال، شکم و قفسه سینه تقسیم می‌شود، بررسی غدد لنفاوی مرکزی نیز در صورتی که تورم غدد لنفاوی محیطی بدون علت و نشانه‌های شایع باشد و شخص نیز بیش از ۵۰ سال داشته باشد از طریق سونوگرافی و نمونه‌برداری ضروری است؛ زیرا بزرگ شدن غدد لنفاوی طحال، قفسه سینه یا شکم در برخی موارد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های خطرناک و بدخیم باشد.


تورم غدد لنفاوی

از آنجاکه تورم غدد لنفاوی معمولا ناشی از یک عفونت است، درمان آن به درمان عامل بیماری مربوط می‌شود. یعنی با درمان گلو دردهای چرکی، سرماخوردگی و زخم‌هایی که ممکن است در ناحیه دست و پا ایجاد شده باشد، تورم و درد غدد لنفاوی بهبود می‌یابد. فراموش نکنید که عفونت‌های پوست سر، شقیقه، صورت، دندان و عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شود که در صورت تشخیص درست محل عفونت از سوی متخصص، درمان آن مشکل نخواهد بود، اما در ساده‌ترین اقدام، گرم کردن محل متورم شده به کاهش درد ناشی از آن کمک می‌کند، اما فراموش نکنید غدد لنفاوی که بزرگ، سفت و تورم آن بدون علت است نیاز به پیگیری تخصصی و سریع دارد.

حالت طبیعی یک غده ی لنفاوی  نرم، لاستیکی، و متحرک است،که قطری  کمتر از ۷ میلی‌متر دارد زمانی که غدد لنفاوی متورم میشوند ، این ناحیه بزرگ و حساس میشود، در بسیاری از موارد، افراد از این اتفاق واهمه دارند و تورم غدد باعث نگرانی آنها میشود .


عواملی که باعث تورم غدد لنفاوی می شوند
غدد لنفاوی

  • معمولا بعد از سرماخوردگی و یا ایجاد عفونت در دستگاه تنفس فوقانی  این غدد متورم میشوند .

  • بیش از ۳۰ درصد غدد لنفاوی بدن در بالای استخوان چنبر و در ناحیهٔ گردن و گلو هستند.

  • معمولا گلودرد هایی که ویروسی هستند و ناشی از وجود باکتری در گلو هستند غدد لنفاوی را درگیر کرده و باعث تورم و ایجاد درد در ان ناحیه میکنند .

  • عفونت سینوس‌ها، گوش یا پوست و نیز گرفتاری‌های دندان هم این غدد را متورم می‌کنند.

  • بیماریهای غدد لنفاوی قابل درمان هستند .

  • تورم های غدد لنفاوی ناشی از عفونت هستند که عفونت ها نیز باید به صورت کامل از بین بروند .

  • توصیه میشود برای کاهش درد در این ناحیه از حوله ی گرم استفاده کنید .

  • روزانه دو سه بار در روز حوله ای را گرم کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی گلو نگه دارید .

  • و مهم‌تر از همه، تورم غدد لنفاوی می‌تواند نشانهٔ بیماری‌هائی - مثل مونونوکلئوز، سل، سیفلیس، و بعضی انواع سرطان، مثل بیماری هوجکین باشد.


علت ورم غدد لنفاوی گردن 

نوعی از گلودرد ها ناشی از تورم غدد لنفاوی است . درمان گلو درد استرپتوکوکی بسیار مهم است، چون در غیر این صورت، ممکن است باعث تب روماتیسمی شود که آسیب شدید به قلب می‌رساند.

به‌همین دلیل، اگر تورم غدد لنفاوی با گلو درد همراه است، باید حتماً نزد پزشک بروید تا او نمونهٔ برداشته شده از گلوی شما را برای کشت به آزمایشگاه بفرستد. اگر نتیجهٔ کشت وجود استرپتوکوک را نشان دهد، آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان آن تجویز می‌کند.ممکن است عفونت در سر یا صورت شما قرار داشته باشند و ایجاد تورم نمایند .

عفونت‌های پوست سر، شقیقه، و صورت و نیز عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شوند. یک جراح سرو گردن همهٔ اینها را معاینه کرده و در صورت یافتن عفونت، با آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند.


علائم نشان دهنده وجود مشکل در غدد لنفاوی

  • ورم های مزمن که بعد از دوهفته درمان نمیشوند .

  • تورم سراسری غدد لنفاوی بدن .

  • تورم بی علت غدد، بدون سرماخوردگی، عفونت سینوس، گوش یا دستگاه تنفس فوقانی، غدد لنفاوی ورم کرده‌اند.

  • غدد لنفاوی بزرگ و سفت هستند و حرکت نمی‌کنند.

  • همراه با ورم غدد لنفاوی گردن، تب، اشکال در بلع، گلو درد مزمن، یا اشکال تنفس وجود دارد، مخصوصاً اگر سیگار می‌کشید یا الکل مصرف کرد‌ه‌اید.

  • کوچک و بزرگ بودن غدد لنفاوی در سمت چپ و راست .

در صورت مشاهده ی علائم ذکر شده به یک پزشک جراح سرو گردن مراجعه نمایید تا مشکلات شما در اسرع وقت برطرف شوند.


درمان ورم غدد لنفاوی
غدد لنفاوی

چون تورم غدد لنفاوی ناشی از یک عفونت است، درمان آن نیز درمان بیماری اصلی است. در مواجهه به تورم این غدد موارد زیر باید اقدام گردد.

  • درمان گلو درد استرپتوکوکی. درمان گلو درد استرپتوکوکی بسیار مهم است، چون در غیر این صورت، ممکن است باعث تب روماتیسمی شود که آسیب شدید به قلب می‌رساند. به‌همین دلیل، اگر تورم غدد لنفاوی با گلو درد همراه است، باید حتماً نزد پزشک بروید تا او نمونهٔ برداشته شده از گلوی شما را برای کشت به آزمایشگاه بفرستد. اگر نتیجهٔ کشت وجود استرپتوکوک را نشان دهد، آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان آن تجویز می‌کند.

  • یافتن محل عفونت. عفونت‌های پوست سر، شقیقه، و صورت و نیز عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شوند. پزشک همهٔ اینها را معاینه کرده و در صورت یافتن عفونت، با آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند.

  • انجام آزمایش های لازم. اگر پیدا کردن علت تورم غدد لنفاوی مشکل باشد، پزشک ممکن است چندین بار شما را معاینه و آزمایش کند. گاهی علاوه بر آزمایش خون، یا پرتونگاری، نمونه‌ای از بافت درون غده لنفاوی را با روش و سوزن مخصوص برداشته و آزمایش می‌کند. در بسیاری موارد، این کار کوتاه‌ترین و دقیق‌ترین روش تشخیص است. پزشک پوست را بی‌حس کرده و با وارد کردن سوزنی در یک غده لنفی کمی از محتویات درون آن را بیرون می‌کشد و به آزمایشگاه می‌فرستد.

  • گرم کردن محل درد. برای کاهش درد غدد لنفاوی متورم در طی درمان عفونت، حوله‌ای گرم را چهار بار در روز و هر بار به‌مدت ۱۵ دقیقه روی آنها بگذارید.

غدد لنفاوی حتی با یک گلودرد ساده نیز تحریک خواهند شد و این نشانه خوبی برای فعالیت خوب سیستم ایمنی بدنتان است. برخی افراد در سنین پایین هم ممکن است به اختلالات مربوط به غدد لنفاوی دچار شوند که در صورت درمان به موقع می توانند با این بیماری مبارزه و آن را درمان کنند.


بیشتر بدانید : ندول تیروئید چیست؟ آیا همه ندول ها بدخیم هستند؟

بیشتر بدانید : غدد لنفاوی زیر بغل چرا متورم می شوند؟

بیشتر بدانید : دلیل بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران

بیشتر بدانید : نکته بهداشتی روز: تورم گره‌های لنفاوی


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: hidoctor.ir