مشکلات گوارش و کبد و پاسخ به سوالات کاربران
در این مطلب به سئوالات کاربران در مورد مشکلات گوارشی و کبد پاسخ داده شده است.

پاسخ به مشکلات گوارشی و کبد

1- زهرا:

همسر من میوه فروشه. 13 روز نوروز رو در استراحت به سر می برد از دیروز که به سرکارش برگشته رنگ پوستش زرد زرد شده بی حال و کسل است. خیلی نگرانشم نمیدونم چیکار کنم راهنمایمم کنید.

پاسخ کارشناس:

سلام. بیحالی و از رنگ رو رو افتادن یک موضوع است که به دنبال فعالیت شدید و تعریق زیاد بدن، پس از یک دوره استراحت، اتفاق می افتد و برای درمان نیاز به مصرف مایعات و کالری داره و به همین علت قدیمیان  ما آب قند یا چای نبات می دادن، موضوع دوم زرد شدن پوست به همراه زرد شدن سفیدی چشم است که موضوع مهمی است و باید از طریق پزشک پیگیری بشه، زردی یا یرقان علایم همراه داره و بیماری های متعددی سبب بروز زردی می شوند.

 

2- مرتضی:

من ۴۳ سال سن دارم. تقریبا یک سال است دچار مشکل گوارشی می باشم. به خاطر عفونت پلکی دکتر چشم برام قرص داکسی سیکیلین تجویز کرد و من مصرف کردم و همزمان دچار ناراحتی روحی زیادی شدم. اول احساس سنگینی معده و درد قفسه سینه داشتم و احساس سوزش در سر. با مراجعه به دکتر مغز و اعصاب داروی نوریپتیلین و کلر دیاز پوکساید ۵ تجویز کردند و یک ماه استفاده کردم و کلیه مشکلاتم بر طرف شد ولی بعد از مدتی دوباره ناراحتی گوارش به صورت آروغ زدن و قار و قور شکم و درد قولنج چپ و دست چپم برگشته. گاهی قطع میشه و کم، و گاهی زیاد. شکمم هر دو روز یکبار اکثرا کار میکنه. یبوست و اسهال ندارم و کاهش وزن نیز نداشتم. من مشکل دیابت نیز دارم. قند ناشتا در حدود۱۶۰ می باشد و قند بعد از ظهر در حدود ۱۳۰. قرص گلی بن گلامید مصرف میکنم  2 بار به فوق تخصص گوارش نیز مراجعه نمودم ایشان گفتند از اعصاب است. لطفا راهنمایی بفر مایید. مشکل من چیست؟ آیا به سرطان روده بزرگ دچار هستم؟

پاسخ کارشناس:

با سلام و احترام. علایمی که شما توضیح دادین، به بیماری سایکوژنیک Psychogenic مرتبط است و همانطور که پزشک شما گفته است، بیماری شما از دستگاه گوارش نیست و نیاز به تنظیم اعصاب دستگاه گوارش شما می باشد که متخصص اعصاب و روان به خوبی آن را درمان می کند. دوست عزیز شما ابدا سرطان ندارید. و افراد از سن بالای 55 سال می بایست برای غربالگری سرطان روده به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید و در سن شما نیاز به بررسی نمی باشد.

 

3. بهار

خانمی هستم 28 ساله. دو سالی هست که بیماری لوپوس گرفتم و به خاطر داروهایی که مصرف میکنم ( لوزاتن-هیدروکسی کلروکین سولفات- پردنیزولون-سلسپت-آتروواستاتین- آلندرونیت ) بیشتر اوقات دچار یبوست هستم. تقریبا شش ماهی میشه که موقع دفع با سوزش همراه هست و پنج یا شش بار خون خیلی کم در مدفوع دیدم. ولی چند وقتیه دیگه ندیدم.بعضی اوقات در قسمت های پهلوم دچار درد میشم یا بعضی وقتا سوزش داره. دچار دلپیچه هم میشم ولی دکترم میگفت این داروها این عوارض رو داره به خاطر همین تا الان به دکتر مراجعه نکردم به دکتر خودم هم که گفتم میگه احتمالا مربوط به هموروئید هست می خواستم ببینم این علائم که گفتم مربوط به سرطان روده بزرگ میشه؟ ضمنا به تازگی هم یک برآمدگی در ناحیه مقعد بوجود آمده است.

پاسخ کارشناس:

نکته اول: اینکه علایم شما بسیار یه بیماری بواسیر یا همون هموروئید شبیه است و علت اصلی این بیماری رژیم بدون میوه و سبزیجات و مایعات کافی است. اکثر افراد مبتلا، در رژیم روزانه خود، 2 بار میوه و سبزیجات را مصرف نمی کنند. آب به میزان کافی و در فواصل روز استفاده نمی کنند. اگر نمی توانید آب بخورید از آبمیوه یا دمنوش های گیاهی در فواصل روز استفاده کنید و سعی کنین تنها در یک موقع از روز مثلا صبح ها یا شب ها مایعات نخورید و به طور  متناوب در طول روز 3 تا 4 بار مایعات بخورید (مثلا صبح ، قبل از ظهر، عصر و شب قبل از خواب).

نکته دوم: داروهایی که شما استفاده می کنید از جمله لوزاتن، هیدروکسی کلروکین و سلسپت می توانند درد شکمی ایجاد کنند و این کاملا طبیعی است، اما یبوست از عوارض داروهای شما نیست و یبوست از عوارض رژیم شما و تا حد کمی هم به علت بیماری شماست. اما با رژیم صحیح می تواند بسیار بهبود پیدا کند اما در صورتی که بیرون زدگی بافت نرم از مقعد دارید، از پمادهای آنتی هموروئید و بالشتک بادی برای نشستن استفاده کنید. اگر رژیم مناسب را در کنار دارو استفاده کنید، بهبودی پس از حدود دو هفته حاصل میشه. در ضمن فکر به سرطان روده بزرگ رو فراموش کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مشخصات افرادی که به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند

 

4. فائزه

من یکی دو سال پیش به پزشک مراجعه کردم و تشخیص کولیت عصبی دادن ولی بعد از مدتی به دلیل درد در سمت راست شکم و بالا بودن گلبولهای سفید به پزشک گوارش مراجعه کردم و گفتن یک زخم دو یا سه میلیمتری در روده دارم که فعلا درمانی لازم نداره. علائم رو کمابیش داشتم تا اینکه الان حدود دو ماهه علائم شدید و دائمی شده. شامل: نفخ، صدای شکم، عدم تخلیه کامل، اسهال و غیره.
آیا ممکنه سرطان باشه؟
و اگر کولیته نوعش عصبی هست یا اولسراتیو؟

پاسخ کارشناس:

کولیت عصبی یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) در خانوم ها و آقایان جوان شایع است. علایم کولیت عصبی:

  • - درد شکمی متناوب
  • - احساس دفع ولی وقتی به توالت می روند دفع زیادی ندارند و معمولا احساس عدم تخلیه دارند.
  • - به صورت متناوب به نفخ، اسهال یا یبوست مبتلا می شوند و عادات اجابت مزاج یکسانی ندارند و متغیر است.

مبتلایان به کولیت عصبی امکان دارد به زخم معده یا دئودنوم Duodenum هم مبتلا بشوند که احتمالش زیاده و شما هم اشاره کردید در دوره ای زخم هم داشتید. کولیت عصبی یک بیماری طولانی مدت است ولی ابدا خطر سرطان روده و سرطان معده نداره. برای درمان کولیت عصبی باید تحت نظر بود و آموزش تکنیک های مقابله با استرس و دوری از شرایط اضطراب آور به شما بسیار کمک می کند، و صرف مصرف یک دوره دارو مثل کولوفاک باعث درمان دایمی شما نمی شود.

کولیت اولسراتیو یا کولیت زخمی یا کولیت اولسروز یا پس‌روده‌آماس (UC) Ulcerative یا کولیت جوانان بیماری خود ایمنی است و از علایم اصلی آن دفع خون به همراه اسهال شدید است که بیمار را به طور دوره ای به بستری در بیمارستان مجبور می کند و با علایم شما هم خوانی ندارد.درمان کولیت اولسراتیو و زخم معده باید تحت نظر متخصصین داخلی یا فوق تخصصین گوارش انجام شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : همه آنچه باید درباره روده و کولیت یا سندروم روده تحریک پذیر بدانید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان گیاهی کولیت روده با خاکشیر, شوید و بارهنگ

 

5. نسرین

 پدرم چند روزی هست که درد شدید در ناحیه شکم دارن و امروز سونوگرافی دادن و بند آخرش نوشته بود دو لنف نود در مجاورت کولون صعودی به ابعاد ... و ... رویت شد و برجسته است و لنف ها از نوع هتروژن هستند. میشه بگید چه اتفاقی براش افتاده؟

پاسخ کارشناس:

*لنف نود در اطراف روده بزرگ (کولون) باید تحت بررسی بیشتر قرار بگیره، به ویژه در افراد بالای 50 سال. به پزشک فوق تخصص گوارش مراجعه کنید و احتمالا در مرحله بعد پدر رو تحت *کولونوسکوپی قرار می دهند که با وجود بیهوشی توسط پزشکان متخصص بیهوشی، امروزه دیگه از کولونوسکوپی ترسی وجود ندارد و بدون درد و اضطراب انجام می شود. نکته مهم دیگر، در بعضی موارد، بیماریهای خوش خیم هم می توانند سبب بزرگ شدن لنف نود در روده بزرگ شوند و از الان جای نگرانی نیست. فورا پیگیری کنید چون در صورت بدخیم بودن سرطان روده بزرگ هم در مراحل اولیه به طور کامل قابل درمان است و نباید زمان را از دست داد.

* لنف نود یا غدد لنفاوی یا گره های لنفاوی Lymph node: اندام بیضی شکل از سیستم ایمنی بدن هستند که به طور گسترده‌ای در سراسر بدن از جمله زیر بغل و معده و مرتبط با عروق لنفاوی پخش شده‌اند.تغییرات ظاهری غدد لنفاوی می‌تواند یک علامت از یک بیماری باشد. گره های لنفاوی برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی مهم هستند و به عنوان فیلتر برای ذرات خارجی و سلول های سرطانی عمل می کنند. تبدیل شدن آنها به التهاب یا بزرگ شدن در شرایط مختلف، ممکن است علامت یک مشکل ساده مانند عفونت گلو تا تهدید کننده حیات مانند سرطان باشد.

*کولونوسکوپی، پس‌روده‌بینی یا کولون‌بینی colonoscopy : معاینه و بررسی داخل پس‌روده‌ (کولون) و انجام اقدامات تشخیصی و درمانی با دستگاه پس‌روده‌بین (کولونوسکوپ) را می‌گویند.برای اینکار معمولاً ابتدا بیمار با مصرف مسهل یا تنقیه (انما) روده خویش را خالی می‌کند. سپس با دستگاه کولونوسکوپ که لوله‌ای شکل بوده و سر آن دوربینی دارد از راه مقعد وارد روده بزرگ می‌شوند و به بررسی مخاط کولون و راست روده از نظر وجود زخم یا بدخیمی می‌پردازند. اغلب دستگاه‌های کولونوسکوپ امکان نمونه‌برداری همزمان از مخاط روده و ضایعات مشکوک را به پزشک می‌دهند.

 

6.هلیا

دختری 13 ساله ای هستم و در ناحیه بالای ناف احساس درد و سوزش میکنم و تقریبا 3 ماهه اینجوری شدم به نظرتون من زخم معده گرفتم؟

پاسخ کارشناس:

با سن و علایمی که ذکر کردید ، شما احتمالا به بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) مبتلا هستید.

 

7. حسین لرستانی

ببخشید من چند وقتی‌ است که یوبس میشم. هر چند وقت دارو گیاهی تهیه میکنم، اگر دارو نخورم خوب نمیشم. ولی الان یک ماهی هست که هر روز اول معده درد میگیرم و بعد سمت راست شکمم چسبیده به معده درد شدید میگیره و تا رانیتیدین نخورم خوب نمیشم. تو رو خدا حدس بزنید که چیه؟ چون من تا مشکلم جدی نباشه به خاطر مشکلی که دارم نمیتونم دکتر برم.

پاسخ کارشناس:

در مورد درمان یبوست به مقالات ذیل مراجعه کنید و جواب سوال بهار را به دقت بخوانید. در مورد درد معده شما، تشخیص اصلی، ریفلاکس معده به مری است که احتمالا در شما به زخم معده هم منجر شده است، اگر سن بالای 45 سال دارید، حتما برای اندوسکوپی به یک فوق تخصص گوارش مراجعه کنید اگر سن پایین تر از 45 دارید، با یک دوره درمان پپتیک اولسر ( زخم معده یا دئودنوم)، صبح ناشتا یکعدد امپرازول و شب قبل از خواب یکعدد کپسول امپرازول مصرف کنید و اگر بهبودی داشتید، مصرف روزانه یک عدد امپرازول یا پنتوپرازول رو ادامه بدید. حتما برای ادامه دارو تحت نظر یک پزشک متخصص داخلی باشید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 راهی که دیگر هرگز دچار یبوست نشوید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان یبوست با 7 راه حل تا فردا صبح شکم تان راحت کار کند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تنها مشاوره ای که برای درمان یبوست نیاز دارید

 

تهیه و تدوین: گروه سایت سلامت دات لایف/ دکتر محمد مهدی زمانی
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ