علائم هشدار دهنده سرطان مقعد را بشناسید
سرطان مقعد نادر، اما کشنده است، بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی در بریتانیا هر ساله 1500 نفر جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند. آژانس بین المللی سرطان پیش بینی‌های نگران کننده‌ای، مبتنی بر افزایش آمار این بیماری تا سال 2035 اعلام کرده است

سرطان مقعد و علائم هشدار دهنده آن

سرطان مقعد عبارت است از منفذ باز عضلانی که در انتهای روده بزرگ قرار دارد. مقعد توسط حلقه‌ای عضلانی به نام اسفنکتر کنترل می‌شود که از طریق باز و بسته شدن اجازه کنترل حرکات دستگاه گوارش را فراهم می‌آورد. منطقه‌ای که مقعد را به رکتوم متصل می‌کند کانال مقعدی نامیده می‌شود و حدود ۳ تا ۴ سانتی‌متر طول دارد. سرطان مقعد نادر است اما بنا به گزارش آژانس بین المللی سرطان این بیماری تا سال 2035 رشد چشمگیری خواهد داشت.

ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسانی)، ویروسی به شدت شایع است که حدود 80 درصد از مردم به آن مبتلا هستند. یکی از راه‌های ابتلا به این سرطان کشنده وجود این ویروس در بدن برخی افراد شناخته شده است.

مصرف دخانیات، داشتن سیستم ایمنی ضعیف و زگیل تناسلی از عوامل دیگر ابتلا به این بیماری محسوب می‌شوند. علاوه بر آن  احتمال بروز سرطان مقعد در افرادی که از طریق مقعد مقاربت داشته‌اند، افزایش می‌یابد. این امر ممکن است به علت افزایش احتمال ابتلا به ویروس HPV در ناحیه مقعد باشد.

سن نیز یک عامل خطر دیگر است . اغلب موارد این بیماری در افراد 50 تا 80 ساله رخ می‌دهد . این سرطان در افراد بالای 85 سال بیشتر دیده می‌شود.

بیشتر بدانید : ویروس hpv چیست؟ + راههای انتقال ویروس hpv

بیشتر بدانید : زگیل دستگاه تناسلی چیست؟


7 علامتی که با مشاهده حتی یکی از آن‌ها باید فورا به پزشک مراجعه کنید، عبارتند از:

  1. خونریزی از ناحیه مقعد/ مشاهده خون در مدفوع

  2. یک توده کوچک در اطراف مقعد که با هموروئید اشتباه گرفته می‌شود

  3. خارش شدید در ناحیه مقعد

  4. درد در اطراف ناحیه مقعد

  5. تخلیه مخاط ژله ای (موکوس، به ماده‌ای گفته می‌شود که سطح غشاهای مخاطی را پوشانده و از حالتی لغزنده برخوردار است. این ماده، معمولاً توسط غده‌های مخاطی ترشح می‌شوند. مخاط نقش مهمی را در بهبود فعالیت دستگاه گوارش، بافت‌های پوششی، دستگاه تنفس و اندام‌های جنسی برعهده دارد.)

  6. تغییرات در اجابت مزاج و یبوست طولانی مدت

  7. زخم اطراف مقعد و انتشار آن به ناحیه‌های اطراف


بیشتر بدانید : خونریزی مقعدی در چه صورت خطرناک است؟

بیشتر بدانید : آنچه باید در مورد شقاق مقعد بدانید

بیشتر بدانید : عوارض رابطه مقعدی برای زنان و دلیل مخالفت زنان با رابطه مقعدی

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir