کلیه و مجاری ادراری و پاسخ به 2 سوال مردانه
 در این مقاله کارشناسان سلامت سیمرغ به سوالات شما درباره کلیه و مجاری ادراری پاسخ می دهند.

پاسخ به سوالات کاربران درباره کلیه و مجاری ادراری:

رضا:
مردی 35 ساله هستم حدود دو ماه هست سوزش ادرار خفیفی دارم و موقع دفع ادرارم بصورت دو شاخه ای بیرون می آید انگار وسط راه ادرارم بسته شده و از کناره ها ادرار می آید. وقتی با فشار ادرار میکم خوب می شود ولی سوزش کمی دارم. بعد از گرفتن آزمایش ادرار به دکتر مراجعه کردم گفتن در ادرار شما هیچ عفونتی دیده نمی شود. پس دلیلش چیست؟

پاسخ کارشناس:

شایعترین علت سوزش ادرار، عفونت ادراری است که شما احتمالا با آزمایش ادرار ( UA ) بررسی کرده و خوشبختانه این بیماری را نداشته اید. اما در مورد دوشاخه شدن ادرار که با فشار آوردن بهتر می شود، بررسی پروستات و عکس VCUG به شما پیشنهاد می شود. به متخصص کلیه و مجاری ادرار مراجعه کنید.


غلامرضا ایزدی:
پدرم ۳ تا کیست کلیه بزرگ داشت که اذیت می کرد ۳ ماه پیش با عمل *لاپاراسکوپی برداشتن دوباره درآمده یعنی بازم باید عمل کنه؟

پاسخ کارشناس:

کیست های کلیوی در اکثر موارد یک بیماری مادرزادی هستند و در تعداد کمی از افراد کیست در اعضای دیگر بدن مانند کبد هم مشاهده می شود، اما در کل کیست های کلیوی و کبدی تا زمانی که بیمار را اذیت نکند نیاز به درمان خاصی ندارند. احتمال عود در این کیست ها زیاد است. اگر پدر شما مجددا دچار مشکل شد، برای درمان مجدد مراجعه کند وگرنه نیازی به جراحی مجدد نیست.

*لاپاراسکوپی یا پهلوبینی Laparoscopy: نوعی تکنیک برای درون‌بینی شکم (حفره صفاق) و لگن است. اغلب لاپاراسکوپی اقدامی تشخیصی است ولی گاه می‌تواند درمانی نیز باشد مانند آپاندکتومی به روش لاپاراسکوپی یا کوله‌سیستکتومی لاپاراسکوپیک. این تکنیکها در سالهای اخیر به دلیل کاهش زمان بستری بیمار در بیمارستان، کاهش درد و کوچکی برش و جوشگاه عمل مورد استقبال قرار گرفته‌اند. در این روش دکتر داخل شکم را کمک یک لوله دوربین دار (بدون بازکردن شکم) مشاهده می‌کند. این لوله از طریق ایجاد یک سوراخ بسیار کوچک در ناف تحت بیهوشی عمومی وارد می‌شود. لاپاراسکوپی می‌تواند سایر علل درد قاعدگی مثل آندومتریوز و یا چسبندگی‌های لگنی و یا فیبروم‌ها و یا کیست تخمدان و حتی حاملگی خارج رحمی را تشخیص داده و در بعضی موارد درمان کند.


بیشتر بدانید : چگونه می توان فهمید کیست کلیه خطرناک است یا نه؟


تهیه و تدوین: گروه سایت سلامت دات لایف/ دکتر محمد مهدی زمانی
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ