تبخال تناسلی و تبخال لب سرکوب می شود
شاید شما هم شنیده باشید که تبخال درمانی ندارد. در این مطلب به بررسی مکمل ورزشی که می تواند به جلوگیری از بروز مجدد تبخال کمک کند، می پردازیم.

تبخال درمان دارد؟

ویروس هرپس سیمپلکس ( HSV) یکی از رایج ترین عفونت های منتقله از راه جنسی است. طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (Centers for Disease Control and Prevention)، هرپس سیمپلکس 2 (HSV-2) به طور کلی سبب زخم های دستگاه تناسلی می شود، در حالی که هرپس سیمپلکس 1 (HSV-1 ) به طور معمول باعث زخم های سرد در اطراف دهان می شود.

هیچ گونه درمانی برای تبخال وجود ندارد، هر چند داروهای ضد ویروسی می توانند علائم و نشانه ها را کنترل کرده و ویروس را سرکوب نمایند. در حال حاضر شاید امید جدید برای گزینه های درمانی آن وجود داشته باشد، آن هم از یک منبع باور نکردنی. تحقیقات جدید منتشر شده در مجله تحقیقات بالینی نشان می دهد که، مکمل های حاوی گلوتامین (آمینو اسیدی که اغلب برای کمک به بهبود و درد عضلانی  استفاده می شود) به کاهش شیوع تبخال کمک می کند.

در این مطالعه، دانشمندان موش های مبتلا به HSV-1 و خوکچه های گینه ای مبتلا به HSV-2 را تحت آزمایش قرار دادند و بعد از 2 هفته به تعدادی از آن ها مکمل گلوتامین دادند. محققان متوجه شدند، گروهی که مکمل گلوتامین استفاده کرده بودند احتمال فعالیت مجدد تبخال در آن ها کاهش پیدا کرده بود. همچنین، موش هایی که گلوتامین مصرف کرده بودند تعداد بیشتری سلول T برای شناسایی ویروس داشتند، نوعی از سلول ها که برای پاسخ ایمنی حیاتی هستند. محققان در بیانه ای مطبوعاتی گفتند که این مساله نشان می دهد گلوتامین با بهبود سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عفونت، احتمال بروز مجدد ویروس را کاهش می دهد.

از آن جا که این مطالعه فقط روی موش ها و خوکچه های گینه ای انجام شده بنابراین باید آزمایشات بیشتری روی آن انجام شود تا ببینیم که رویکرد مشابهی در انسان خواهد داشت یا خیر. بنابراین اگر فکر می کنید که به ویروس HSV-2 مبتلا شده اید، که اغلب باعث زخم، خارش و سوزش روی اندام های تناسلی می شود، با پزشکتان مشورت نمایید.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ