بزرگسالانی که اضطراب دارند بیشتر به زونا مبتلا می شوند
یک متخصص پوست و مو و لیزر توضیح داد: ابتلای افراد به زونا معمولا بیشتر در بزرگسالان اتفاق می افتد و در این بین، بزرگسالان مضطرب، به دلیل کاهش سیستم ایمنی بدن، بیشتر به بیماری «زونا» مبتلا می‌شوند

زونا چیست و اضطراب با زونا چه رابطه ای دارد

دکتر محمدجواد ناظمی افزود: برای ابتلا به زونا باید زمینه این بیماری از قبل در فرد وجود داشته باشد، در غیر این صورت، ابتلا به آن از طریق یک فرد به فرد دیگر تقریبا غیرممکن خواهد بود. چنانچه در زمان کودکی فردی به آبله مرغان مبتلا شود، ویروس آن در غده‌های لنفاوی که در سراسر بدن وجود دارد مخفی خواهد شد، سپس بعد از سن بلوغ و در شرایطی نامعلوم که بیشتر احتمال می‌رود، به دلیل پایین آمدن سیستم ایمنی بدن باشد به صورت دانه‌هایی در یک قسمت از بدن بروز می‌کند.

وی تشریح کرد: این دانه‌ها قرمز رنگ در آبله مرغان به صورت تک تک در کل بدن پراکنده می‌شود، از سر تا نوک پا، اما در زونا به صورت یک طرفه و تجمع یافته است.

این متخصص پوست و مو و لیز گفت: در بسیاری از کتب قدیمی نوشته شده است، کسی که زونا دارد در تماس نزدیک با فردی که تا کنون آبله مرغان نگرفته باشد، ایجاد آبله مرغان می‌کند، اما واقعیت این است که خود بیماری زونا به هیچ وجه قابل انتقال نیست، اما امکان ابتلا به این بیماری از مادر به جنین به صورت آبله مرغان وجود دارد و نه به شکل بیماری زونا.

ناظمی افزود: بروز بیماری زونا در افراد، بیشتر در یک قسمت از بدن شانه یا پهلوها و کمر به صورت یک طرفه به عرض۷ الی ۱۰سانت دیده می‌شود و چون در مسیر عصب است همراه با درد خواهد بود. اما در مبتلایان به بیماری HIV به علت پایین بودن سیستم ایمنی، امکان وجود دانه‌های جمعی در چند قسمت از بدن وجود دارد.

وی اظهار داشت: این تاول‌ها ممکن است در صورت دستکاری شدن عفونی نیز شده و جای آن بر روی پوست بماند،علاوه بر آن این بیماری هر چه در سنین بالاتر اتفاق بیفتد سخت‌تر می‌شود و معمولا در طول ۱۰ الی ۱۵ روز بهبودی حاصل می شود.

این متخصص پوست و مو و لیز عنوان کرد: پزشک با تجویز داروهای ضد ویروسی، پمادهای موضعی، در صورت داشتن عفونت، با تجویز آنتی‌بیوتیک و همچنین کورتون خوراکی در صورت داشتن درد به بهبود این بیماران کمک خواهد کرد.

وی اظهار کرد: بسیاری از موارد آبله مرغان علامت ندارد یا خفیف است و به همین دلیل بسیاری به اشتباه می گویند قبل از بلوغ و در بچگی تا به حال آبله نگرفته‌اند، در حالی که آبله گرفته اند، اما خودشان خبر ندارند.

 

وقتی درد زونا طولانی می شود

همچنین دکتر غلامحسین غفارپور گفت: زونا در حقیقت دوباره فعال شدن ویروس آبله مرغان است. همانطور که اگر فردی در سن بلوغ به آبله مرغان مبتلا شود ، فرآیند بهبودش سخت‌تر می‌شود، زونا هم در سنین بالاتر، درمان طولانی تر و درد بیشتری خواهد داشت و معمولا این بیماری در افراد بزرگسال مضطرب، بیشتر مشاهده می شود.

وی افزود: درد زونا ممکن است است در ۵۰ سال به بالا اتفاق بیفتد و حتی بعد از ابتلا به آن تا دوسال فرد را کلافه کند و حتی بسیاری از اوقات قبل از مشاهده شدن دانه‌های پوستی در مسیر عصب و علائم دیگر، ابتدا درد ناحیه‌ای که ویروس در آن نهفته است، شروع شود و فرد آن را با بیماری‌های دیگر اشتباه بگیرد.

غفارپور اظهار داشت: در سنین پایین‌تر هم ممکن است با عوارض کمتری این بیماری مشاهده شود. یعنی بدون درد، خارش و سوزش که اگرچه ممکن است، نقاهت این بیماری تا یک‌ماه در نهایت طول بکشد اما دردهای خنجری و شدید آن، در بسیاری از مواقع در سنین بالا، ممکن است تا دوسال ادامه داشته باشد. چنان‌چه بعد از یکسال درد کلافه کننده باشد از طریق اشعه‌ و لیزرهایی مخصوص، پزشک مجبور به تخریب عصب آن ناحیه می‌ شود تا فرد از درد رهایی یابد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران توصیه کرد: اگر چه راهی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری وجود ندارد ولی افراد برای اینکه در بزرگسالی به آن مبتلا نشوند باید سعی کنند از استرس‌ به دور باشند، زیرا پایین آمدن سیستم ایمنی بدن از عوامل ابتلا به زونا است و استرس هم در پایین آوردن ایمنی بدن تاثیر جدی دارد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: samatonline.ir