سرطان مریم میرزاخانی چه بود؟
مریم میرزاخانی اولین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت و همچنین اولین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت. متاسفانه او به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت.

شاید بسیاری از شما بیوگرافی مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی ایرانی را خوانده باشید. او  در المپیاد جهانی ریاضی کانادا در سال 1395 با 42 امتیاز از 42، رتبهٔ اول طلای جهانی را به دست آورد. نام او در کنار زنان پیشرو در علم ریاضی و فیزیک برده شده است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیوگرافی مریم میرزا خانی

او از مدتی قبل به دلیل عود سرطانش در یکی از بیمارستان های امریکا بستری شد.به گفته یکی از بستگانش، میرزاخانی آزمایشات پزشکی تایید کرد که چند هفته پیش سرطان به مغز استخوان او گسترش یافت است. پدر و مادر مریم به آمریکا سفر کردند تا به دختر و خانواده خود بپیوندند و از آنها مراقبت کنند.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چرا سرطان مریم میرزاخانی درمان نشد؟ آیا باید مبتلایان به سرطان پستان نگران باشند؟

 

پزشکان 4 سال قبل، ابتلای او به سرطان سینه را تشخصیص داده بودند، درست یک سال قبل از اینکه او نام خود را به عنوان تنها زن برنده  *مدال فیلدز Fields Medal و برنده جایزه نوبل Nobel Prize ثبت کند.

مریم میرزاخانی تنها زن برنده  *مدال فیلدز Fields Medal

*مدال فیلدز یا نشان فیلدز Fields Medal: جایزه‌ای است که هر چهار سال یکبار به ابتکار ریاضی‌دان کانادایی جان چارلز فیلدز در جریان کنگره اتحادیه جهانی ریاضیات به ریاضی‌دانان جوان (کمتر از چهل سال) که کار ارزنده‌ای در ریاضی انجام داده باشند، داده می‌شود. نکتهٔ مهم دربارهٔ این جایزه این است که این جایزه تنها به افراد زیر چهل سالی اعطا می‌شود که کشف مهمی در ریاضیات کرده باشند.

او ریاضیدان 40 ساله، استاد دانشگاه استنفورد و اولین زن ایرانی بود که در ماه مه سال 2016 در آکادمی علوم ملی ایالات متحده (NAS) انتخاب شد. اما او امروز از میان ما رفته است. به دلیل ابتلایش به سرطان سینه، سرطانی که می توان آن را با کنترل های ماهیانه مهار کرد. پس شما کاربر عزیز سعی کنید اطلاعات خود را درباره علایم این سرطان بالا ببرید تا بتوانید در مقابلش از خود و عزیزان تان حفاظت کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نشانه های سرطان سینه چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : روش معاینه سینه ها توسط خودتان، برای تشخیص زود هنگام سرطان سینه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : غذاهای ضد سرطان پستان را بشناسید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سؤالهائی که معمولا در مورد درمان سرطان سینه پرسیده میشوند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پیشگیری از سرطان سینه، باز هم پیشگیری، تنها علاج سرطان سینه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تاثیر رنگ کردن مو برروی سرطان سینه

 

 

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ


 

Save

Save