علائم دیابت چیست؟
در این مقاله به شما می گوییم وقتی مبتلا به دیابت می شوید دقیقا چه اتفاقی در بدنتان رخ می دهد

دیابت یعنی دقیقا چه اتفاقی برای بدنتان می افتد؟

به گفته فدراسیون بین المللی دیابت International Diabetes Federation، زمانی که دیگر پانکراس قادر به تولید انسولین نیست یا هنگامی که بدن نمی تواند از انسولین تولید شده درست استفاده کند، احتمال پیشرفت دیابت وجود دارد.

به گفته جف داچیس  Jeff Dachis ، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت One Drop ، تنظیم سطح انسولین در بدن به سختی انجام محاسبات ریاضی هر روزه است آن هم در حالی که روی یک طناب باریک که بین دو ساختمان بلند کشیده شده است، قدم بردارید. افرادی که به دیابت نوع 1 مبتلا هستند " اگر انسولین خونشان بیش از حد کم شود به علت عوارض دیابت به تدریج می میرند. و اگر انسولین بیش از حد به بدنشان برسد به کما رفته و فورا می میرند. پس باید انسولین را به اندازه مصرف نمایند. "

بیشتر بدانید : اگر دیابت درمان نشود این اتفاقات وحشتناک برایتان می افتد!

بیشتر بدانید : دیابت، 20 غذایی كه دشمن دیابت هستند

تشخیص  زودهنگام و درمان می تواند احتمال ایجاد عوارض بیشتر دیابت را کاهش دهد. همچنین ایجاد تغییر در رژیم غذایی می تواند احتمال خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهید، که برخی از آنها شامل:

  • - اجتناب از مصرف غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده
  • - خوردن پروتئین بیشتر
  • - کاهش سدیم 
  • - خوردن چربی های سالم تر


علائم دیابت: قند خون بالا

علائم دیابت: قند خون بالا

داچیس توضیح می دهد وقتی قند خونش بالا است احساس گیجی و خستگی می کند و طوری راه می رود که انگار کفش سیمانی به پا داشته. " هر چقدر نوشیدنی بخورید تشنگیتان رفع نمی شود. هر چه بخورید گرسنگیتان رفع نمی شود. این همه قند در خون شما جریان پیدا می کند، و بدون وجود انسولین، نمی تواند به سلول های شما برسد تا انرژی لازم را به شما بدهد."


علائم دیابت: قند خون پایین

علائم دیابت: قند خون پایین

داچیس می گوید: " قند کافی در خونتان وجود ندارد بنابراین مانند یک ماشین با باک خالی کار می کند. اگر به موقع متوجه آن شوید انرژی کافی برای پیدا کردن خوراکی و تامین انرژیتان خواهید داشت. در این حالت بدنتان شروع به ارسال همه نشانه های اورژانسی می کند:

  • ترشح آدرنالین افزایش میابد و شما عرق می کنید
  • ذهنتان سرعت می گیرد
  • احساس سرگیجه می کنید

... و همه این ها باعث می شود که فکر کنید همین الان نیاز به خوردن دارم. " ممکن است گیج شوید، متوجه شوید کلمات را درست ادا نمی کنید و کنار هم گذاشتن افکارتان کار سختی می شود.


علائم قند خون: قند خون متعادل

علائم قند خون: قند خون متعادل

به گفته داچیس : " هنگامی که قند خونتان در محدوده مناسب قرار دارد، انرژی تان افزایش پیدا کرده و می توانید از پس هر کاری بر بیایید. انگار نه انگار که دیابت دارید. فقط زمانی مشکلات دیابت را احساس می کنید که قند خونتان از محدوده متعادل خارج شود. "


علائم دیابت: گرسنگی مداوم

علائم دیابت: گرسنگی مداوم

هنگامی که قند خونتان کم است احتمالا دائم در حال ریزه خواری خواهید بود. به گفته داچیس " در این حالت دیگر محدودیت های رژیم غذاییتان را اعمال نمی کنید – من خودم گوشت نمی خورم ولی در این حالت یک دقیقه 4 عدد مینی برگر را یک جا قورت می دهم. مغزتان از کار می افتد و شکمتان است که فرمان می دهد. من غذا می خواهم . "


علائم دیابت: تشنگی مدارم

علائم دیابت: تشنگی مدارم

هنگامی که قند خونتان بالاست، به احتمال زیاد از تشنگی شدید رنج می برید و هر چه نوشیدنی بخورید باز هم دائما احساس کم آبی می کنید. به گفته داچیس: " دائما تشنه هستید – انگار هر چه که می نوشید فورا از بدنتان خارج می شود و بی فایده است."


علائم دیابت: تکرر ادراد

علائم دیابت: تکرر ادراد

احساس کم آبی مداوم منجر به مصرف مقدار آب بیش از حد می شود در نتیجه دچار تکرر ادرار می شوید. این نیز فرایندی است که در آن بدن شما تلاش می کند تا از شر گلوکز اضافی خلاص شود.


علائم دیابت: افزایش وزن

علائم دیابت: افزایش وزن

سلول های شما به اندازه کافی انرژی دریافت نمی کنند و بدنتان با ارسال پیام گرسنگی به مغزتان واکنش نشان می دهد. هر چه بیشتر بخورید شاهد افزایش وزن بیشتری خواهید بود.


علائم دیابت: کاهش وزن

علائم دیابت: کاهش وزن

در برخی موارد افراد مبتلا به دیابت هم کاهش وزن را تجربه می کنند، زیرا بدن آن ها قادر نیست به درستی غذا را تبدیل به انرژی  کند بنابراین خوراکی ها تبدیل به گلوکز اضافه ای می شوند که  وارد جریان خون می شود. به گزارش مرکز دیابت جوسلین  Joslin Diabetes Center، در نهایت بدن نمی تواند از این همه گلوکز اضافه در خون استفاده کند و بنابراین با ادرار از بدن خارج می شوند. "


علائم دیابت: تاری دید

علائم دیابت: تاری دید

تاری دید یکی از علایم شایع دیابت ملیتوس یا دیابت شیرین diabetes mellitus  است و معمولا یکی از اولین نشانه های هشدار دهنده بیماری است و باعث ناتوانی در دیدن جزئیات و از دست دادن شفافیت بینایی می شود. همچنین ممکن است زمانی که اولین بار درمان انسولین را انجام می دهید دچار تاری دید شوید.


علائم دیابت: تغییر خلق و خو

علائم دیابت: تغییر خلق و خو

هنگامی که قند خون شما نوسان دارد و فشارهای روزمره برای کنترل دیابت بیش از حد به شما فشار می آورند، احتمالا اخلاقتان از کنترل خارج شده و عصبی شوید. ممکن است در این حالت دچار علایم افسردگی هم بشوید.


علائم دیابت: خستگی

علائم دیابت: خستگی

زمانی که قند خونتان ثابت نباشد، احساس خستگی زیادی می کنید. هنگامی که خسته هستید " انگار هر کاری برایتان سنگین است ." بالا رفتن از پله ها برایتان به سختی صعود از اورست است و همه انرژی تان را می گیرد. به گفته داچیس " اگر خوش شانس باشید یادتان می آید که یک شکلات در کیفتان دارید و می توانید بین راه ایستاده و شکلاتتان را بخورید و در عرض یک دقیقه همه چیز به حالت عادی بر خواهد گشت. "


علائم دیابت: حساسیت جسمی

علائم دیابت: حساسیت جسمی

دیابتی ها ممکن است با آسیب عصبی روبرو شوند که روی درک آن ها از سرما، گرما و درد تاثیر گذاشته و آنها را بیشتر در معرض آسيب قرار دهد.


علائم دیابت: آسیب کلیوی

علائم دیابت: آسیب کلیوی

بر اساس تحقیقات، سطح بالای قند خون باعث می شود که کلیه ها مجبور شوند خون بیش از حدی تصفیه کنند که کار بسیار سختی است. فشار وارد شده به کلیه ها به خاطر این اضافه کاری ممکن است سبب کثیفی و ضایعاتی در خون و در نتیجه منجر به نارسایی کلیه شود.


علائم دیابت: لثه های متورم شده

علائم دیابت: لثه های متورم شده

توانایی شما برای مقابله با میکروب ها ضعیف شده، در نتیجه خطر عفونت در لثه ها و استخوان هایی که دندان ها را در خود جای داده اند افزایش پیدا می کند. کلینیک مایو Mayo Clinic توضیح می دهد " لثه هایتان ممکن است از روی دندان ها کنار رفته و دندان هایتان لق شوند یا دچار زخم در لثه ها یا باز شدن آن ها شوید . "


علائم دیابت: احساس سوزن سوزن شدن در دست و پا

علائم دیابت: احساس سوزن سوزن شدن در دست و پا

قند خون ناشتا ممکن است منجر به آسیب عصبی خفیف یا *نوروپاتی دیابتی diabetic neuropathy شود که سبب ایجاد احساس سوزن سوزن شدن در دست و پاها می شود.

*نوروپاتی دیابتی diabetic neuropathy: این کلمه از دو واژه نورون به معنی سلول عصبی و پاتی به معنی بیمار شدن و آسیب دیدن تشکیل شده است. آسیب دیدن اعصاب در اثر بالا بودن قند خون را "نوروپاتی دیابتی" می‌نامند. این مشکل یکی دیگر از عوارض کنترل نکردن قند خون در بیماران دیابتی است.


بیشتر بدانید : تفاوت دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 در چیست؟ + علائم دیابت

بیشتر بدانید : آیا اگر در زمان استرس قند خون مان بالا می رود، دچار دیابت هستیم؟

بیشتر بدانید : مروری بر دیابت نوع 2 علل و درمان دیابت


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ