برای کاهش فشار خون بدون دارو چه بخوریم و چه بکنیم؟
اگر از خوردن داروهای هر روزه کاهش فشارخون تان کلافه شده اید و عوارض جانبی این داروها شما را اذیت می کند، می توانید برای دست یافتن به راه های درمانی خانگی و تغییر سبک زندگی تان این مطلب را مطالعه کنید.

کاهش فشار خون با 13 درمان خانگی  طبیعی

بر اساس مطالعه ای که در هاروارد انجام شده، فشار خون بالا در بیش از 15 درصد مرگ و میرهای ایالات متحده نقش ایفا می کند. با این که فشار خون بالا نشانه ای ندارد ولی باعث افزایش مشکلات منجر به مرگ می شود مانند حمله قلبی، سکته مغزی، آنوریسم aneurysms ( بزرگ شدن یا بیرون‌زدگی دیواره یک سرخرگ در اثر ضعف دیواره )، *کاهش شناخت و نارسایی کلیه. بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا، 28 درصد آمریکایی ها فشار خون بالا دارند و از آن بی خبرند. اگر طی این دو سال چکاپ نکرده اید حتما به پزشکتان مراجعه نمایید.

*شناخت Cognition: معانی گوناگونی را در زمینه‌های گوناگون به خود اختصاص داده است. در علم روان‌شناسی منظور از شناخت، عملکردهای (functions) روان‌شناختی فرد می‌باشد.شناخت به توصیف، اکتساب، ذخیره سازی، تبدیل، و مورد مصرف قرار دادن دانش می‌پردازد. عوامل مختلفی همچون ادراک، حافظه، زبان، استدلال، و تصمیم گیری از جمله فرایندهای ذهنی هستند که در مراحل گوناگون شناخت دخالت دارند.

با این که داروها می توانند فشار خون را کاهش دهند ولی ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی مانند گرفتگی عضلات، سرگیجه و بی خوابی شوند. خوشبختانه، بیشتر افراد می توانند بدون دارو و به صورت طبیعی با داروهای خانگی این مشکل را حل و فشار خون شان را کاهش دهند. اول از همه باید خود را به وزن سالم برسانید، سپس این استراتژی ها را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی بکار گیرید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : وزن مناسب خود را محاسبه کنید

 

1. پیاده روی قدرتی

 

کاهش فشار خون با پیاده روی قدرتی

بیماران مبتلا به فشار خون که برای تناسب اندام پیاده روی تند و سریع می کنند فشار خونشان تا 8 روی 6 میلی متر جیوه کاهش پیدا می کند. ورزش کمک می کند که قلب به طور موثرتری از اکسیژن استفاده کنید بنابراین نیازی نیست که با فشار، خون را پمپاژ نماید. برای کاهش فشار خون سعی کنید بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه در روز ورزش های شدید *کاردیو  Cardio  انجام دهید. برای این که خود را به چالش بکشید سعی کنید سرعت یا فاصله را زیاد کنید.

*کاردیو  Cardio: هر فعالیتی که ضربان قلب شما را تا ۵۰ الی ۷۵٪ ماکسیمم ضربان قلبتان افزایش دهد، می‌تواند بعنوان کاردیو شناخته شود.

 

2. تنفس عمیق

 

کاهش فشار خون با تنفس عمیق

تنفس آهسته و تمرینات فکری یا مدیتیشن meditative مانند: *چی گونگ qigong، یوگا و تای چی، هورمون استرس را کاهش می دهند که باعث افزایش رنین rennin می شود. این تمرینات را 5 دقیقه صبح و شب برای کاهش فشار خون انجام دهید. عمیقا نفس بکشید تا شکمتان کاملا منبسط شود و با بازدم تمام تنش های خود را رها کنید.

*چی کونگ qigong: را می‌توان روشی سنتی از کشور چین برای تهذیب و ترویج چی که همان انرژی حیات است دانست.

*تای چی  tai chi:  اساسا یک هنر رزمی است که تکنیک‌های آن با روش‌های پرورش و انتقال انرژی درونی که در زبان چینی آن را چی (Chi) می‌نامند درآمیخته است.

*رنین rennin: یکی از آنزیم های کلیه که باعث افزایش فشار خون می شود.

 

3. سیب زمینی بخورید

 

کاهش فشار خون با خوردن سیب زمینی

به گفته دکتر لیندا ون هورن Linda Van Horn متخصص پزشکی پیشگیری و استاد دانشکده پزشکی فاینبرگ، رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات غنی از پتاسیم، بخشی مهم از درمان فشار خون و کاهش آن است. منظور این رژیم مصرف روزانه 2000 تا 4000 میلی گرم پتاسیم در روز است.

منابع پتاسیم:

  • - سیب زمینی شیرین
  • - گوجه فرنگی 
  • - آب پرتقال 
  • - سیب زمینی 
  • - موز 
  • - لوبیا قرمز 
  • - نخود فرنگی
  • - گرمک
  • - طالبی
  • -  و میوه های خشک شده مانند: آلو و کشمش

 

4. مصرف کنترل شده نمک

 

کاهش فشار خون با مصرف کنترل شده نمک

 دکتر ایوا ابارزانک Eva Obarzanek، محقق تغذیه در موسسه ملی قلب، ریه و خون می گوید: گروه هایی خاص از افراد مانند سالخوردگان، آمریکایی های آفریقایی و افرادی که سابقه فشار خون بالا در خانواده دارندبیشتر از دیگران در معرض حساسیت به نمک ( یا سدیم ) هستند و نمک بیشتر باعث افزایش فشار خونشان می شود. از آن جایی که هیچ راهی برای تشخیص افرادی که به سدیم حساسیت دارند وجود ندارد، همه باید سدیم کمتری دریافت نمایند.

در روز چقدر نمک (سدیم) مصرف کنید؟

تا 1500 میلی گرم در روز. نصف قاشق چایخوری نمک حاوی 1200 میلی گرم سدیم است.

حدود 15 درصد رژیم غذایی هر آمریکایی را سدیم تشکیل می دهد بنابراین صحبت از حذف آن خیلی راحت تر از اجرای آن است. مراقب سدیم موجود در خوراکی های فرآوری شده باشید چون بیشتر سدیم رژیم غذاییتان از آن ها ست. بهتر است خوراکی هایتان را با ادویه، سبزیجات، لیمو و طعم دهنده های فاقد نمک، مزه دار کنید.

 

5. شکلات تلخ بخورید

 

کاهش فشار خون با خوردن شکلات تلخ

انواع شکلات تلخ حاوی فلاونول هایی flavanols است که رگ های خونی را مرتجع تر یا الاستیک تر elastic می کند و باعث کاهش فشار خون می شود. در یک مطالعه مشخص شد 18 درصد بیمارانی که روزانه شکلات تلخ مصرف می کرده اند شاهد کاهش فشار خون شان بوده اند. مصرف نیم اونس ( 14 گرم ) شکلات تلخ حداقل 70 درصد به صورات روزانه می تواند باعث کاهش فشار خون شود.

 

6. مکمل بخورید

 

کاهش فشار خون با خوردن مکمل

در یک بررسی روی 12 مطالعه محققان دریافتند کوآنزیم Q10 فشار خون 17 روی 10 میلی متر جیوه را کاهش می دهد. کوآنزیم Q10، آنتی اکسیدانی است که برای تولید انرژی، رگهای خونی را منبسط می کند. برای کاهش فشار خون از پزشکتان بخواهید مکمل کوآنزیم  60 تا 100 میلی گرم 3 بار در روز برایتان تجویز کند.

 

7. قهوه بدون کافئین مصرف کنید

 

کاهش فشار خون با خوردن قهوه بدون کافئین

دانشمندان مدتهاست که در مورد تاثیر کافئین بر فشار خون بحث می کنند. برخی مطالعات هیچ گونه تاثیری را نشان نداده اند ولی یک مطالعه که در مرکز پزشکی دانشگاه دوک انجام شده نشان داده که مصرف 500 میلی گرم کافئینتقریبا 3 فنجان 8 اونسی قهوه (هر اونس 28 گرم ) – فشار خون را تا 4 میلی متر جیوه افزایش می دهد و تاثیرش تا شب، زمان خواب پابرجاست. 8 اونس قهوه دم کشیده حاوی 100 تا 125 میلی گرم کافئین است. همان مقدار چای 50 میلی گرم کافئین دارد و همان مقدار نوشابه 40 میلی گرم کافئین دارد.

کافئین با سفت کردن عروق و افزایش تاثیر استرس باعث بالا رفتن فشار خون می شود. به گفته دکتر جیم لین استاد دانشگاه دوک و نویسنده اصلی مطالعه :" وقتی شما در معرض استرس هستید، قلب شما شروع به پمپاژ خون بیشتری می کند و باعث افزایش فشار خون می شود." و کافئین این اثر را تشدید می کند."  اگر قهوه ی زیادی مصرف می کنید بهتر است انواع بی کافئین را جایگزین نمایید تا شما را در مقابل فشار خون بالا محافظت نماید.

 

8. چای بنوشید

 

کاهش فشار خون با خوردن چای

به گفته محققین دانشگاه توفتس Tufts University، پایین آوردن فشار خون با یکی دو فنجان چای کار بسیار راحتی است: در مطالعه ای شرکت کنندگان با مصرف 3 فنجان چای ترش hibiscus tea به صورت روزانه در مدت 6 هفته به طور متوسط شاهد کاهش 7 درجه ای فشار خون سیستولیک systolic بودند. نتایج بدست آمده با داروهای کاهش فشار خون که تجویز می شوند قابل قیاس است. افرادی که در این مطالعه دارونما مصرف می کردند تنها 1 درجه تغییر در فشار خون داشتند. فیتو کمیکال phytochemicals (مواد مؤثر در گیاهان دارویی) موجود در چای ترش احتمالا عامل کاهش شدید فشار خون هستند. چای های گیاهی زیادی در بازار حاوی هیبیسکاس hibiscus هستند. به ترکیبات درج شده روی بسته بندی چای ها یا دمنوش ها توجه کنید که حاوی hibiscus باشند.

 

9. کمی کمتر کار کنید

 

کاهش فشار خون با کمتر کار کردن

بر اساس مطالعه ای که در دانشگاه ایروین Irvine کالیفرنیا روی 24205 نفر انجام شد، کار  کردن بیش از 41 ساعت در هفته احتمال خطر بالا رفتن فشار خون را تا 15 درصد افزایش می دهد. به گفته دکتر هایو یانگ Haiou Yang سرپرست تحقیق، انجام دادن اضافه کاری، ورزش کردن و عادات غذایی سالم را سخت می کند. زندگی امروزه زود بیدار شدن را سخت کرده ولی سعی کنید ساعت را کوک کرده سحر خیز باشید تا زمان کافی برای درست کردن یک صبحانه سالم و رفتن به باشگاه را داشته باشید – هرچه بیشتر این روند را ادامه دهید فشار خونتان بیشتر کاهش پیدا می کند. یک پیام روی کامپیوترتان فعال کنید تا ساعت تعطیل کردن کار و بازگشت به خانه را به شما یادآوری نماید.

 

10. آرامش با موسیقی

 

کاهش فشار خون با گوش دادن به موسیقی آرامش بخش

به گفته محققان دانشگاه فلورانس Florence در ایتالیا، آهنگ های مناسب می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. آن ها از 28 بزرگسال که داروی فشار خون بالا مصرف کرده بوندن خواستند که به یک موزیک آرام بخش کلاسیک classical، سلتیک Celtic (موسیقی اسکاتلندی) یا هندی به مدت 30 دقیقه در روز گوش داده و به آرامی نفس بکشند. بعد از یک هفته شرکت کنندگان با کاهش 3.2 درجه ای فشار خون سیستولیک روبرو بودند و بعد از یک ماه این کاهش فشار خون به 4.4 درجه رسید.

 

11. به دنبال درمان خر و پف تان باشید

 

کاهش فشار خون با درمان خر و پف

وقت آن رسیده که شکایت شریک زندگیتان در مورد خر و پف را مورد توجه قرار دهید. خر و پف با صدای بلند یکی از علایم اصلی آپنه خواب (OSA) obstructive sleep apnea است. محققان دانشگاه آلاباما Alabama متوجه شدند تعداد زیادی از افرادی که مبتلا به آپنه خواب هستند سطح آلدوسترون aldosterone (هورمونی که می تواند فشار خون را افزایش دهد) خونشان هم بالا بوده است. در حقیقت تخمین زده شده که نیمی از افراد مبتلا به آپنه خواب دارای فشار خون بالا هستند.

اگر در معرض آپنه خواب هستید ممکن است با اختلالات قطع تنفس در خواب که برای زندگیتان خطرساز است هم روبرو شوید. به علاوه خر و پف بلند، خستگی روزانه را افزایش داده و سردرد صبحگاهی هم یکی دیگر از نشانه های آپنه خواب است. اگر فشار خونتان بالاست از پزشکتان بخواهید بررسی کند آیا علت آن آپنه خواب است یا خیر. با درمان آپنه خواب سطح آلدسترون خون کاهش پیدا کرده و فشار خون کمتر می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : دچار آپنه خواب شده اید اگر این 7 علائم را دارید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 8 علت سردرد صبحگاهی

 

12. سویا بخورید

 

کاهش فشار خون با خوردن سویا

مطالعه ای که در مجله Circulation، مجله انجمن قلب آمریکا، منتشر شد برای اولین بار نشان داد که جایگزینی برخی کربوهیدرات های تصفیه شده در رژیم غذایی به منظور کاهش فشار خون با خوراکی های غنی از پروتئین شیر یا سویا مثل لبنیات کم چرب، در صورت ابتلا به فشار خون بالا می تواند باعث کاهش فشار خون شود.

بیشتر بدانید : پایین آوردن فشار خون در منزل با این خوراکی ها + مقدار هر خوراکی


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ