علت نفخ شما خطرناک است
علت نفخ چیست؟ آیا همیشه علت نفخ بی خطر است؟

 در چه صورت نفخ خطرناک است؟

براساس مطالعه‌ای که در دانشگاه دارتموث آمریکا انجام شد، بیش از 30 درصد افراد از مشکل نفخ رنج می‌برند. هرچند عوامل ساده‌ای مانند مصرف مواد غذایی نفاخ یا مصرف نوشیدنی‌های کربناته، اغلب عامل بروز نفخ هستند، اما این مشکل، گاهی از مشکلات جدی‌تری ناشی می‌شود، لذا اگر همراه با نفخ مزمن متوجه یکی از علائم زیر شدید با پزشک مشورت کنید:

 

درد لگن

هرچند بروز این حالت نادر است، اما درد لگن بویژه اگر با علائم دیگری مانند احساس پری زودهنگام، زمان غذا خوردن و احساس نیاز ناگهانی به اجابت مزاج همراه شود، می‌تواند نشانه‌ای از سرطان تخمدان باشد. تنها یک سوم زنان می‌دانند این علامت از نشانه‌های سرطان تخمدان است.

 

کاهش وزن

درصد کمی از افراد در سراسر جهان به بیماری سلیاک مبتلا هستند، اما درصد زیادی از مبتلایان به این عارضه از ابتلای خود به این بیماری اطلاعی ندارند. سلیاک شرایطی است که در آن بدن، واکنش خود ایمنی به گلوتن نشان می‌دهد و به لایه داخلی روده‌ها صدمه می‌زند. نفخ، اسهال و کاهش وزن از شایع‌ترین علائم این عارضه است. با این حال نیمی از بزرگسالان مبتلا به سلیاک علائم غیر مرتبط با دستگاه گوارش مانند کم خونی، خارش پوست، سردرد و علائم اولیه پوکی استخوان را نیز شاهد هستند.

 

گرفتگی عضلات شکم

این نوع دردها را به راحتی می‌توان از علائم قاعدگی یا التهاب معدی روده‌ای (اسهال و استفراغ) دانست، اما اگر این گرفتگی در قسمت پایین و سمت چپ شکم احساس شود، ممکن است از علائم دیورتیکولوز باشد. دیورتیکولوز، شرایطی است که در آن کیسه‌های حباب مانند کوچکی در دیواره داخلی قسمت‌های انتهایی روده بزرگ تشکیل و به التهاب روده منجر می‌شود. هرچند این بیماری بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود، اما آمار نشان می‌دهد شیوع آن میان افراد زیر 40 سال نیز افزایش یافته است.

 

ترشحات واژنی بد بو

تقریبا 5 درصد زنان در سنین باروری (18 تا 44 سال)، بیماری‌های التهابی لگن (PID) را تجربه می‌کنند، شرایطی که در آن یک بیماری مقاربتی درمان نشده مانند کلامیدیا یا سوزاک به لوله‌های فالوپ و رحم منتقل می‌شود. اگر همراه با نفخ از ترشحات بدبوی واژن نیز رنج می‌برید، عامل آن می‌تواند یک بیماری مقاربتی باشد. از دیگر علائم این شرایط می‌توان به تب، لرز و نفخ اشاره کرد.

 

اسهال خونی

نفخ همراه با دردهای مکرر شکمی و اسهال، اغلب نشانه یک بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو است که هردوی آنها التهاب دستگاه گوارش ایجاد می‌کنند. در 40 درصد مواقع، فرد شاهد علائم غیر گوارشی از جمله مشکلات دید (معمولا درد چشم و تاری دید) خارش پوستی و خستگی است.

هر کدام از این علائم می‌توانند نشانه این باشند که نفخ شما طبیعی نیست و بهتر است درمورد آن با پزشک مشورت کنید.


بیشتر بدانید : از بین بردن نفخ شکم بدون دارو و با 25 خوراکی



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir