احتمال ابتلا به التهاب مفصل یا آرتریت در این مشاغل چند برابر می شود
افراد زیادی در جهان از بیماری التهاب مفصل یا آرتریت رنج می برند، اما جالب است که بدانید احتمال ابتلا به التهاب مفصل یا آرتریت در برخی مشاغل چند برابر می شود.

تاثیر شغل بر احتمال ابتلا به التهاب مفصل یا آرتریت 

دانشمندان کشف کردند که این نوع فعالیت می تواند احتمال ابتلا به روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید را تا سه برابر افزایش دهد.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها CDC، روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید بیماری ای است که بیش از یک میلیون آمریکایی از آن رنج می برند. بیماران سالانه 20 هزار دلار برای درمان هزینه می کنند، ولی باز هم مفاصلشان سفت و متورم است. روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید (Rheumatoid arthritis یا RA) باعث ایجاد درد و دشواری نامطلوب می شود و ممکن است به قلب و ریه حمله کند. اگر از روماتیسم مفصلی رنج می برید، اجتناب از برخی خوراکی ها و افزایش مصرف دیگر خوراکی ها می تواند به شما کمک کند. درمان های خانگی را هم فراموش نکنید، چون در اغلب موارد می توانند درد شما را تسکین دهند. با این حال، علل بالقوه ایجاد این بیماری باقی می ماند، هر چند یک مطالعه جدید نشان می دهد که برخی مشاغل می توانند خطر ابتلای افراد به این بیماری را افزایش دهند.

تا امروز محققان می دانستند که عواملی مانند وراثت و سیگار کشیدن می توانند شانس توسعه این بیماری را افزایش دهند. حال در مطالعه ای که در مجله تحقیقات و مراقبت از التهاب مفصل (Arthritis Care & Research) منتشر شده، دانشجویی به نام آنا ایلار (Anna Ilar) به همراه تیمش در موسسه کارولینسکا در سوئد روی ارتباط برخی مشاغل با آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی تحقیقی انجام داده است. او توضیح می دهد: ما از تحقیقات قبلی می دانستیم که سیگار کشیدن یکی از عوامل خطر عمده برای RA است. همچنین اعتقاد بر این است که، سایر آلودگی های هوایی هم خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. به همین دلیل می خواستیم تحقیق کنیم که آیا احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید در مشاغل خاص افزایش پیدا می کند یا خیر.

با استفاده از داده های تحقیقات اپیدمیولوژیک آرتریت روماتوئید (تحقیقات روی RA در سراسر دنیا)، تیم آنا روی 3500 بیمار مبتلا به این بیماری و مقایسه آن ها با 5500 فرد سالم، کار کردند. ما اطلاعاتمان را فقط از طریق نمونه های خونی بدست نیاوردیم، بلکه روی پرسشنامه هایی که از سال 1996 تا 2014 پر شده بود هم مطالعه کردیم. دقت پرسش نامه ها به محققان اجازه می داد که روی شغل افراد به عنوان عامل تعیین کننده، تمرکز کنند.

آنها متوجه شدند، مردانی که در مشاغل مونتاژ الکترونیکی فعالیت داشتند، احتمال ابتلایشان به RA دو برابر است. مردانی که در کار بتن ریزی یا آجر چینی بودند، خطر ابتلایشان به این بیماری، سه برابر بود.

مشاغل خطر ساز برای زنان در این زمینه متفاوت بود. در میان زنان تنها گروه شغلی که خطر کمتری تهدیدشان می کرد، دستیار پرستاران بودند. ما نتوانستیم هیچ گونه افزایش خطر در مشاغل تولیدی برای زنان یا پرستاران، تشخیص دهیم. شاید به این دلیل باشد که زنان کمتر در مشاغل سنگین کار می کنند و تعداد بسیار کمی از مردان، دستیار پرستار هستند. تحقیقات بیشتری نیاز است تا نتایج دقیق تری در این زمینه بدست آوریم. تیم نتیجه گرفت که خطرات وجود سموم در هوا  از قبیل گرد و غبار بتن یا آجر، عواملی مهم در افزایش پیشرفت RA است.

اگر شما در مشاغلی با ریسک بالا مشغول به کار هستید، چه باید بکیند؟
اگر شما در مشاغلی با ریسک بالا مشغول به کار هستید، چه باید بکیند؟

ایلار برای افرادی که در این زمینه نگران هستند، نکته ای را بیان می کند. مهم تر از همه این است که باید بدانید، لزوما داشتن شغلی خاص منجر به پیشرفت بیماری روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید نمی شود، ولی تاکید می کنم بهتر است مسئولیت ایمنی خودتان حین کار را بر عهده بگیرید. شما باید مطمئن شوید که تجهیزات حفاظتی مناسب برای محافظت از خود و دیگران، دارید. از حقوق خود مطلع باشید و در صورت میزان بیش از حد مواد شیمیایی یا غبار مضر در هوا در این زمینه با مدیر یا مسئول ایمنی بخشتان صحبت نمایید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید چیست؟



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ