سردرد سمت چپ خطرناک است، حتما این نوع سردرد را جدی بگیرید
کارشناسان به افراد بالای ۵۰ سال توصیه می‌کنند سردرد سمت چپ سر را جدی بگیرند، زیرا احتمال مشکلاتی چون تومور مغزی و یا آسیب به رگ‌ها و بروز سکته مغزی وجود دارد

درد در سمت چپ سر، بسیار جدی و خطرناک

سردرد

سردرد پدیده‌ای شایع در عصر حاضر است که بسیاری از افراد چندین بار در عمر خود این بیماری را تجربه کرده اند، اما برخی از این درد‌ها عادی نیستند و نیاز به بررسی پزشکی دارند.

ابتلا به سردرد و میگرن می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد، این بیماری گستره وسیعی دارد و درصورتی که در سمت چپ سر رخ دهد می‌تواند نشانه خطر باشد و نیاز به رسیدگی درمانی وجود دارد.

بر اساس آمار‌ها بیش از ۵۰ درصد بزرگسالان در سراسر دنیا دچار سردرد و میگرن می‌شوند که البته در بیشتر زمان‌ها این سردرد خطرناک نیست و با مصرف دارو و استراحت برطرف می‌شود.

مهم ترین نکته شناخت تفاوت بین سردرد ساده و ابتلا به بیماری مغزی است که باید از هم تشخیص داده شوند.

سردرد اولیه به دلایلی چون میگرن، سردرد ناشی از استرس و سردرد خوشه‌ای رخ می‌دهد.

در شرایطی ممکن است سردرد در سمت چپ سر رخ دهد که به دلیل بروز صدمه و آسیب مغزی، بیماری التهابی، گرفتگی رگ‌های مغز، مصرف بیش از حد دارو و یا سینوزیت رخ می‌دهد و نیاز به رسیدگی پزشکی دارد.


سردرد میگرنی
میگرن

سردرد سمت چپ سر می‌تواند به خاطر میگرن نیز ایجاد شود که در اثر آن مشکلاتی همچون کاهش سطح بینایی، تهوع و استفراغ، سرگیجه، حساسیت شدید به صدا، نور و بو‌های تند، بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن پا رخ می‌دهد.

حمله میگرن به طور معمول بین چهار الی ۷۲ ساعت به طول می‌انجامد و در برخی موارد می‌تواند به نابینایی موقت یا دائم تبدیل شود.

میگرن در اثر مواردی همچون خوردن غذا‌هایی مانند پنیر و شکلات، کم خوابی و بدخوابی، استراحت در فضایی با نور زیاد، حضور در مکانی با آلودگی صوتی بالا، استشمام بو و رایحه‌های تند در افراد مستعد ایجاد می‌شود.

بیشتر بدانید : عوارض میگرن و بیماری هایی که بر اثر میگرن به آن دچار می شوید

سردرد استرسی یا تنشی

سردرد استرسی در اثر استرس و تنش ایجاد می‌شود و معمولاً پس از برطرف شدن موارد تنش زا این سردرد برطرف می‌شود. استراحت، مصرف مواد غذایی پرانرژی و آرام بخش می‌تواند سبب درمان این نوع استرس شود.

یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده سردرد در افراد وضعیت ستون فقرات است، تنش در گردن و شانه ها، نشستن در وضعیت نادرست، آسیب‌های گردنی، ضعف قدرت بینایی، کار کردن در محیطی با نور کم همگی می‌تواند سبب سردرد در افراد شود.


سردرد خوشه ای

سردرد خوشه‌ای هم یکی از شدید‌ترین گونه‌های سردرد است و از جمله نشانه‌های آن درد در پشت کره چشم، شدید شدن سردرد تنها پس از پنج دقیقه از شروع علامت و ادامه دار بودن آن حداقل به مدت سه ساعت است.


سردرد گردنی

این نوع سر درد به سادگی در ناحیه ستون مهره‌های گردن ایجاد شده و محل ایجاد آن دقیقاً در ناحیه نزدیک به پایه جمجمه است. درد ایجاد شده در این شرایط معمولاً یک‌طرفه است. سر درد گردنی از ناحیه گردن شروع شده و در ادامه در ناحیه سر پخش می‌شود. این نوع سر درد ابتدا به صورت گاه و بی گاه احساس شده، اما در ادامه می‌تواند به یک درد دائمی تبدیل گردد. دلیل ایجاد این نوع سر درد مقدار زیاد فشار وارد شده به ناحیه گردن و ستون فقرات است.


درد عصب سه‌قلو
سردرد

یکی از بزرگ‌ترین اعصابی که در ناحیه سر انسان وجود دارد در اصطلاح عصب سه‌قلو نامیده می‌شود. درد عصب سه‌قلو شرایطی است که عصب سه‌قلو تحریک شده و باعث درد شدید و مزمن برای فرد می‌شود. این سردرد معمولاً در حدود دو دقیقه ادامه پیدا می‌کند. درد شدید ناشی از این شرایط در ناحیه صورت یا سر گاهی اوقات ناتوان کننده است. این شرایط معمولاً در نتیجه از بین رفتن غلاف محافظ عصب سه‌قلو به خاطر فشار مداوم از طریق رگ‌های خونی موجود در این ناحیه ایجاد می‌گردد.


سردرد آلرژی

سردرد آلرژی نیز یکی دیگر از گونه‌های سردرد است که در افراد مبتلا به آلرژی فصلی بیشتر مشاهده می‌شود. بیشترین زمانی که افراد دچار سردرد می‌شوند در فصل‌های بهار و پاییز است .

بر این اساس کارشناسان به افراد بالای ۵۰ سال توصیه می‌کنند سردرد سمت چپ سر را جدی بگیرند، زیرا احتمال مشکلاتی، چون تومور مغزی و یا آسیب به رگ‌ها و بروز سکته مغزی وجود دارد.


درمان

از جمله راه‌های درمان سردرد آرام سازی عضلات، تنفس عمیق و اکسیژن درمانی، یوگا، دارو درمانی، طب سوزنی، تغییر در رژیم غذایی و حذف خوراکی هایی چون شکلات و پنیر، درمان استرس و روان درمانی است.


بیشتر بدانید : درد پشت سر نشانه چیست؟

بیشتر بدانید : بدترین نوع سردرد کدام است؟ + شناخت انواع سردرد

بیشتر بدانید : انواع سردرد و درمان آن

بیشتر بدانید : درمان سردرد با این خوراکی ها

بیشتر بدانید : 7 سردرد خطرناک، این سردرد نشان دهنده التهاب مغزی است

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: drsakhabakhsh.ir