با بیماری فیبرومیالژیا که تور لیدی گاگا را کنسل کرد آشنا شوید
بیماری فیبرومیالژیا  که لیدی گاگا به آن مبتلا است با دردی مزمن و گسترده همراه است و می تواند باعث ضعف، خستگی و مشکلات حافظه شود.

طبق بیانیه ای که در حدود یک هفته پیش در توییتر منتشر شد، لیدی گاگا Lady Gaga به دلیل درد شدید جسمی تور جهانی اش را به تعویق انداخت. این بیانیه فقط چند روز پس از اینکه این خواننده اجرایش در برزیل را کنسل کرد و عنوان کرد که از فیبرومیالژیا fibromyalgia رنج می برد، منتشر شد – یک بیماری مزمن که در مستند جدیدش Gaga: Five Foot Two (مستندی درباره لیدی گاگا)به آن اشاره کرده است. 

با بیماری فیبرومیالژیا که تور لیدی گاگا را کنسل کرد آشنا شوید!

این ستاره 31 ساله تحت مراقبت متخصصانی که قبلا بنا به توصیه آن ها برنامه هایش را به تعویق انداخته بود، قرار دارد. در بیانیه اخیر اعلام شده بود که او قرار است 7 هفته آینده را با پزشکانش کار کند تا مشکل و دردش که روی زندگی روزمره اش تاثیر گذاشته است و موجب دردی مزمن در بدنش شده را پشت سر بگذارد.

گاگا همچنین با طرفدارانش در توئیتر به طور مستقیم صحبت کرده و بیان داشته که در حال حاضر کنار پزشکانش است " تا بتوانم در 60 سال آینده را قویتر و بهتر برایتان اجرا کنم. "

بر اساس گزارش موسسه ملی بهداشت the National Institutes of Health، این اختلال حدود 5 میلیون بزرگسال را درگیر کرده است.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری مزمن و اغلب ناتوان کننده، با دکتر رولند استود Roland Staud، استاد پزشکی در مرکز تحقیقات درد اسکلتی عضلانی فلوریدا صحبت کرده ایم. با این که دکتر استود در روند مراقبت از لیدی گاگا دخیل نسیت ولی تحقیقات گسترده ای در زمینه فیبرومیالژیا داشته و تعداد زیادی بیمار که از این بیماری رنج می برده اند را درمان کرده است. در این جا مواردی که باید بدانید را می خوانید.


بیماری فیبرومیالژیا چیست؟

بیماری فیبرومیالژیا چیست؟

دکتر استود توضیح میدهد که "فیبرومیالژیا یک اختلال پردازش حسی نامنظم و ناخوشایند است (یک اختلال درد مزمن)". سیگنال های بدن، به خصوص سیگنال های درد به میزان زیادی نسبت به درد حساس می شوند. درد ناشی از آن به طور کلی روی بافت های عمیق – مثل ماهیچه ها، رباط ها و مفاصل – تاثیر گذاشته و اغلب با علایمی دیگر همچون خستگی، مشکلات خواب و مشکلات فکر کردن همراه می شود.

تقریبا علت این بیماری ناشناخته است و فقط بخشی از علت ایجاد فیبرومیالژیا شناخته شده است. اما این وضعیت به وقایع استرس زا یا تروماتیک traumatic  (مشوش)، آسیب های تکراری، ناخوشی و کسالت و بیماری های خاص مرتبط است.

فیبرومیالژیا همچنین می تواند ژنتیکی باشد و در یک خانواده رواج داشته باشد و برخی از کارشناسان معتقدند که یک یا چند ژن ممکن است نقش مهمی ایفا کند، که تاثیر آن بر شدت درد افراد است.

تشخیص بیماری فیبرومیالژیا چگونه است؟

تشخیص بیماری فیبرومیالژیا چگونه است؟

هر فردی ممکن است به فیبرومیالژیا مبتلا شود، ولی بین 80 تا 90 درصد موارد در زنان بزرگسال تشخیص داده می شود که اغلب در میان سالی به آن مبتلا می شوند. هیچ آزمایشی برای اثبات این که فردی به فیبرومیالژیا مبتلاست وجود ندارد بنابراین پزشکان ابتدا باید بیماری های دیگری که نشانه های مشابه در فرد را ایجاد می کند بررسی و رد کنند.

در گذشته، فردی مبتلا به فیبرومیالژیا تشخیص داده می شد که معیارهایی خاص از تعداد نواحی دردناک و شدت درد در بدن را داشت. که این روند اخیرا تغییر زیادی کرده است و حال اساس تشخیص فقط بر روی ناهنجاری دردن نیست بلکه ناهنجاری حافظه و خواب هم مورد بررسی قرار می گیرد.


درمان بیماری فیبرومیالژیا چگونه است؟

درمان بیماری فیبرومیالژیا چگونه است؟

زمانی که کنسرت برزیل لیدی گاگا کنسل شد، در توئیتر اعلام کرد که به خاطر درد زیاد به بیمارستان منتقل شده است. ولی به گفته دکتر استود درد فیبرومیالژیا چیزی نیست که اکثر مردم را روانه اورژانس کند و بستری شدن معمولا ضروری نیست.

او می گوید: " لیدی گاگا احتمالا تحت نوعی درمان غیر متعارف است. ولی مهم است که بدانید هیچ درمان اثبات شده ای برای این بیمای وجود نداد که نیاز به پذیرش در بیمارستان داشته باشد در عوض بیماران باید به همراه پزشکشان یک برنامه درمانی طولانی مدت برای پیشرفت در مدیریت دردشان، داشته باشند.


درمان بیماری فیبرومیالژیا با دارو, رفتار درمانی شناختی و تغییر سبک زندگی

به گفته دکتر استود، در حال حاضر سه دارو برای درمان درد فیبرومیالژیا مورد تایید قرار گرفته است که اثر بخشی متوسطی دارد. *رفتار درمانی شناختی هم باید بخشی از برنامه درمانی فیبرومیالژیا باشد چون به افراد آموزش می دهد که پاسخ متفاوتی به درد و شرایط استرس زا بدهند.

*رفتار درمانی شناختی Cognitive Behavioral Therapy: که به اختصار CBT نیز یاد می‌شود، یک رویکرد روان‌درمانی است، که احساسات ناکارآمد و رفتارها، فرایندها و مضامین شناختی ناسازگارانه را، از طریق شماری از روش‌های سیستماتیک، صریح و هدف‌مدار نشانه می‌گیرد. نام این روش اشاره به رفتار درمانی، شناخت درمانی، و به ترکیبی درمانی از این دو بر اساس اصول پایه و پژوهش‌های رفتاری و شناختی دارد. بسیاری از این درمان‌گران با مشکلاتی از قبیل اضطراب و افسردگی بر اساس مجموعه‌ای از روش‌های شناختی و رفتاری مقابله می‌کنند. این روش اذعان دارد که ممکن است رفتارهایی باشند که از طریق تفکر عقلانی قابل کنترل نباشند. رفتار درمانی شناختی با «تمرکز بر حل مسئله» عهده‌دار حل مشکلات به خصوصی می‌شود، و در این رویکرد درمانگر با «عمل گرایی» تلاش می‌کند با کمک به مراجع در انتخاب استراتژی خاصی برای مواجهه با مشکل به او کمک کند.

اصلاح شیوه زندگی – مثل صرف نظر کردن از یک برنامه تور پر مشغله – هم کارساز است. داشتن خواب کافی بسیار مهم است همچنین دریافت مواد مغذی مناسب و چندین بار در هفته ورزش هوازی با شدت کم. همچنین کاهش حوادث استرس زا مهم است چون اضطراب یک مشکل مشترک در بیماران مبتلا به فیبروملایژیا است و به نظر می رسد که علایم این بیماری را بدتر می کند.

بیماران باید از پزشک خود درباره دیگر داروها و داروهای جایگزین برای علایم خاص خود صحبت کنند. گاگا در مستند اخیرش درمانی برای اسپاسم دردناک عضلانی خود دریافت می کرد همچنین نشان میداد که از ماساژ و قرار دادن یخ روی عضلات دردناکش در حین و بعد از تمرین استفاده می کند.

با بیماری فیبرومیالژیا که تور لیدی گاگا را کنسل کرد آشنا شوید!

لیدی گاگا در توییترش نوشته بود:

" من از کلمه رنج بردن استفاده کردم نه برای جلب توجه یا دلسوزی و متاسفم از این که بعضی افراد گفته بودند دارم نقش بازی می کنم یا خیلی بزرگش کرده ام یا نقش یک قربانی را بازی می کنم که به تور نروم. من از این کلمه فقط به خاطر تروماتیک یا درد مزمنی که زندگی ام را تغییر داده استفاده نکردم بلکه به این دلیل بوده که من را از داشتن یک زندگی نرمال دور کرده است. "

گاگا همچنین نوشت که داستان های بیشتری از بیماری اش را بعد از این که بهتر شد با طرفدارانش به اشتراک خواهد گذاشت و امیدوار است که آگاهی در مورد این بیماری را بالا برده و به گسترش تحقیقات برای کمک به دیگران کمک کند. به گفته دکتر استود این خبر خوبی است زیرا هنوز پزشکان زیادی هستند که در مورد این اختلال و نحوه درمان آن، اطلاع کافی ندارند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لیدی گاگا در حال مبارزه با بیماری آرتریت روماتوئید است!!

و خبر بهتر این است که به گفته دکتر استود، بسیاری از بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا می توانند با موفقیت علایم بیماریشان را مدیریت کنند. آنها ممکن است مجبور به مدیریت رفتارشتان شوند –و تغییر سبک زندگی شاید کمی سخت باشد ولی با دارو و درمان مناسب تقریبا بیشتر آن ها می توانند زندگی عادی ای داشته باشند.


تهیه و تدوین:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ