درد مفصل می تواند نشانه این بیماری باشد
درد مفصل شما را هم آزار می دهد؟ درد مفصل همیشه هم از نشانه های آرتروز یا التهاب مفصل نیست. 

درد مفصل همیشه نشانه آرتروز یا التهاب مفصل نیست

همه ما احتمالا آشنایی کمی با درد مفاصل داریم، اما با شرایط بیرونی که منجر به ایجاد این دردها می شوند کمتر آشنایی داریم ( این درد ها همیشه نشانه آرتروز یا التهاب مفصل نیست). عوامل زیادی در ایجاد درد دخالت دارند، در این جا 6 موردی که باید هنگام درد مفاصل در موردشان بیندیشید را به شما یادآورد می شویم.

درد مفصل می تواند به دلیل واکنش به دارو باشد

درد مفصل می تواند به دلیل واکنش به دارو باشد

داروها شاید برای درمان شما تولید شده باشند، ولی بعضی از آنتی بیوتیک های خاص مثل پنیسیلین (penicillin) می تواند منجر به واکنش تحریک کننده شود. به گفته دکتر لین وبستر (Lynn Webster) مدیر سابق آکادمی پزشکی درد در آمریکا، شما می توانید نسبت به دارویی که مصرف کرده اید واکنش التهابی آنتی بادی در بدن تان داشته باشید، ولی یک دلیل متمایز در این جا دیده می شود، شما شاهد اثرات در سراسر بدن تان هستید.
ممکن است دچار راش پوستی شوید، چشم هایتان قرمز شود، یا دچار تحریک معده شوید. اگر به همراه این نشانه ها متوجه درد مفصل شدید از پزشک تان بخواهید که نشانه های شما را از وقتی شروع شده اند با زمانی که داروی جدیدی استفاده کرده اید مقایشه کند
( این واکنش ها معمولا در عرض سه هفته بعد از شروع داروی جدید از بین می روند). مصرف آنتی هیستامین ها (Antihistamines) یا کورتیکواستروئیدها (corticosteroids) می توانند این علایم را از بین ببرند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : شایع ترین عوارض جانبی داروها را بشناسید

درد مفصل می تواند نشانه ابتلا به نقرس باشد

درد مفصل می تواند نشانه ابتلا به نقرس باشد

این بیماری دردناک در اثر تولید اسید اوریک بوجود می آید که به صورت کریستال، ایجاد شده و باعث التهاب مفاصل تان می شود (افرادی که خطر بالای ابتلا به نقرس دارند شامل کسانی می شوند که سابقه خانوادگی این بیماری را داشته اند، افرادی که بیش از حد الکل می نوشند، افرادی که اضافه وزن دارند، یا در مصرف غذاهایی که پورین (purines) بالایی دارند، زیاده روی کرده باشند، مثل گوشت قرمز و غذاهای دریایی).
احتمالا در مورد افرادی که از حمله بیماری به انگشت بزرگشان رنج می برند، شنیده باشید که معمولا اولین جایی است که بیماری نقرس به آن حمله می کند، ولی می تواند در سایر مناطق بدن مثل مچ پا و زانو توسعه پیدا کند. بیماری نقرس بیشتر مردان را مبتلا می کند، ولی زنان هم از آن ایمن نیستند. ما معمولا این بیماری را 20 سال بعد از یائسگی در زنان مشاهده می کنیم.
پزشک تان با در نظر گرفتن علایم تان ممکن است مایعی از مفصل تان بیرون بکشد و برای تشخیص به دنبال کریستال های ایجاد شده در آن باشد. برای درمان ممکن است پزشک تان داروهای مسکن مانند NSAIDS برایتان تجویز کند که التهاب را کاهش می دهند. زمانی را برای ورزش منظم کنار بگذارید، ضمن این که کم کردن مصرف گوشت هم کمک زیادی به درمان شما می کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چگونه به نقرس مبتلا می شویم؟

درد مفصل می تواند نشانه ابتلا به سارکوئیدوز (sarcoidosis) باشد

درد مفصل می تواند نشانه ابتلا به سارکوئیدوز (sarcoidosis) باشد

یک سیتم ایمنی سالم هر عاملی که سعی در بیمار کردن شما داشته باشد را از بین می برد. ولی اگر سارکوئیدوز داشته باشید، این بیماری التهابی، شکستگی ای در عملکرد سیستم ایمنی ایجاد می کند که باعث می شود سلول های ایمنی در اندام های مختلف به صورت خوشه ای جمع شوند و منجر به نشانه هایی مثل تب، خستگی و خس خس شوند.
بر اساس مطالعه ای که در سال 2010 منتشر شده، حدود یک چهارم بیماران، همچنین نوعی از التهاب مفصل سارکوئیدوز معروف به درد مفاصل را هم تجربه می کنند. از آن عجیب تر این که این افراد اغلب در بهار انعطاف پذیری بیشتری حس می کنند(دانشمندان از علتش چیزی نمی دانند). خوشبختانه خیلی راحت و زود می توانید از این مشکل رهایی پیدا کنید، بیشتر این دردهایی که در مفصل احساس می کنید در عرض چند ماه از بین خواهند رفت و افرادی که از التهاب مفصل سارکوئیدوز رنج می برند، معمولا 6 ماه بعد از شروع مصرف داروی NSAID یا استروئید، بهبود پیدا می کنند.

درد مفصل می تواند نشانه ابتلا به بیماری لایم (Lyme) باشد

درد مفصل می تواند نشانه ابتلا به بیماری لایم (Lyme) باشد

کنه های کوچکی که می توانند شما را نیش بزنند، آن هایی که نوعی خاص از باکتری را حمل می کنند می توانند شما را به بیماری لایم مبتلا کنند. ممکن است شاهد راش پوستی که با چشم قابل مشاهده است، نباشید یا اصلا متوجه نیش کنه نشده باشید. ولی اگر عفونت ناشناخته یا درمان نشده ای هفته هاست که در بدن تان پخش شده بر اساس گفته کالج آمریکایی روماتولوژی ممکن است که به بیماری لایم مبتلا شده باشید.
بر اساس مطالعه ای که توسط محققان جان هاپکینز انجام شده، ممکن است این بیماری با تب یا سردرد شروع شود و درد مفاصل هم جزو نشانه های شایع این بیماری است. علایم ممکن است مزمن شوند و بعد از درمان هم ادامه داشته باشند. این مطالعه نشان داد که، بیماران مبتلا به لایم نسبت به سایرین به احتمال 5 برابر بیشتر با مشکلاتی مثل خستگی و درد مفاصل روبرو می شوند. اگر شما از هر دوی این علایم رنج می برید، از پزشک تان بپرسید در صورت ابتلا به بیمای لایم چگونه می توانید با آن مقابله کنید.

درد مفصل می تواند نشانه ابتلا به فیبرومیالژیا (fibromyalgia) باشد

درد مفصل می تواند نشانه ابتلا به فیبرومیالژیا (fibromyalgia) باشد

زنان به مراتب بیشتر از مردان به این بیماری دردناک مبتلا می شوند و عوامل زیادی در آن دخیل هستند، از جمله استرس. اعتقاد بر این است که، این پاسخ التهابی در سیستم عصبی مرکزی است که سیگنال های درد را به اطرف بدن می فرستند. در مطالعه ای که در سال 2014 انجام شد، اسکن های MRI نشان دادند، مغز به نشانه های حسی، واکنش بیش از حد نشان می دهد (مانند صداها و بوها) و واکنش همراه با ناراحتی است. درد فقط در مفاصل تان وجود ندارد، هر جای دیگری هم آن را حس می کنید. اگر علایمی دیگر مانند خستگی، سردرد، اضطراب و افسردگی را مشاهده می کنید به پزشکتان مراجعه نمایید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فیبرومیالژیا یا اختلال درد مزمن

درد مفصل می تواند نشانه ابتلا به سرطان استخوان باشد

درد مفصل می تواند نشانه ابتلا به سرطان استخوان باشد

قبل از این که بترسید، باید بدانید شانس این که درد استخوان تان مربوط به سرطان باشد، بسیار کم است. انجمن سرطان آمریکا برآورد می کند، تنها 2970 بیمار جدید مبتلا به سرطان استخوان در سال 2015 تشخیص داده شده اند ( که در مقایسه با بیش از 93000 بیمار مبتلا به سرطان کوروکتال، مقدار کمی است). با این حال، درد استخوان یکی از علایم کلاسیک سرطان استخوان است ( اگر توموری نزدیک مفصل باشد، ممکن است تورم آن را هم حس کنید) و اغلب شب ها یا زمانی که فعالیت می کنید، بدتر می شود.
به خاطر داشته باشید که علایم می تواند مشابه سایر بیماریها مثل آرتروز باشد. و نباید در صورت تورم مفاصل تان، به بدترین شرایط فکر کنید و بترسید سرطان باشد. اگر این ناراحتی بیشتر از دو هفته طول کشید به پزشک تان مراجعه نمایید. احتمالا علت دردتان چیز دیگری به جز سرطان است، ولی بهتر است که حتما توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درد مفصل


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ