بیماری نوروویروس
بهداشت عمومی انگلستان، هر سال در بخش رویکردهای زمستانی برای حفظ سلامت افراد، توصیه‌های مناسبی را با هدف جلوگیری از مبتلا شدن به نوروویروس و شیوه‌های مناسب برای درمان بیماری نوروویروس ارائه می‌دهد. 

بیماری نوروویروس چیست؟

نوروویروس (norovirus) یکی از بیماری‌های زمستانی آزاردهنده است که هر سال بعضی از افراد را با مشکل مواجه می‌کند، اما محققان اعلام کرده‌اند که مواردی از ابتلا به نوروویروس می‌تواند در همین فصل پاییز هم مشاهده شود. به همین دلیل، بعضی از مقامات بهداشتی در کشورهای اروپایی از مردم درخواست کرده‌اند که نسبت به علائم نوروویروس هوشیار باشند و این بیماری را در فصل پاییز جدی بگیرند.

بهداشت عمومی انگلستان (Public Health England)، هر سال در بخش رویکردهای زمستانی برای حفظ سلامت افراد، توصیه‌های مناسبی را با هدف جلوگیری از مبتلا شدن به نوروویروس و شیوه‌های مناسب برای درمان این بیماری ارائه می‌دهد. نوروویروس با نوعی استفراغ ناخوشایند همراه می‌شود که معمولا هم ۲ روز ادامه پیدا می‌کند.

کار زیادی برای مقابله با این بیماری نمی‌توان انجام داد، اما راه‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به آن در اثر تماس با سطوح آلوده وجود دارند. دکتر نیک فین (از مسئولان PHE)، می‌گوید: نوروویروس می‌تواند آزاردهنده باشد و به‌راحتی هم به افراد دیگر منتقل شود. بیشتر افراد می‌توانند با گذشت یک یا دو روز بر این بیماری غلبه کنند، اما کودکان و نوجوانان، سالمندان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف معمولا دوره‌های طولانی‌تری از این بیماری را تجربه می‌کنند و به‌راحتی با مشکل کم‌آبی بدن مواجه می‌شوند. بنابراین، نوشیدن مقدار زیادی آب برای پیشگیری از کم‌آبی بدن واقعا برای افراد مبتلا به نوروویروس ضرورت دارد.

توجه داشته باشید که، نوروویروس از طریق لمس کردن دست‌ها یا سطوحی که دارای ویروس هستند، به‌راحتی انتقال می‌یابد. پس همه سطوح مختلف در دسترس و عمومی، باید پس از هر مرحله این بیماری ضدعفونی شوند. آن دسته از افرادی که مبتلا به اسهال و استفراغ شده‌اند، نباید تا ۴۸ ساعت پس از محو شدن کامل علائم نوروویروس، برای تهیه و آماده‌سازی غذا اقدام کنند. توصیه ما این است که اگر هر فردی به نوروویروس مبتلا شد، با کمترین تماس خودش را به پزشک برساند و در محیط‌های عمومی تردد نکند.

دلیل این‌که نوروویروس می‌تواند چنین مشکلاتی را به‌وجود بیاورد، این است که انسان‌ها دارای ساختار ایمنی مناسب برای مقابله با نوروویروس نیستند و درنتیجه نوروویروس می‌تواند خیلی راحت و سریع آن‌ها را مبتلا کند. با توجه به اهمیت موضوع، همه باید بدانند که نوروویروس دارای چه علائمی است و چطور باید از خود مراقبت کرد. دکتر راجر هندرسون درباره این مسائل به شما کمک می‌کند.

علائم نوروویروس

  • - حالت تهوع ناگهانی و استفراغ شدید.
    - اسهال آبکی.
    - تب.
    - گرفتگی در ناحیه معده و شکم.
    - سردرد.
    - درد در ناحیه دست‌ها و پاها.

این بیماری به‌راحتی از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد. نوروویروس بین ۱۲ تا ۴۸ ساعت پس از پایان بیماری در بدن باقی می‌ماند و نهایتا تا ۳ روز پس از پایان بیماری دوام می‌آورد. درواقع، فرد بیمار تا ۴۸ ساعت پس از محو شدن علائم نوروویروس همچنان می‌تواند این بیماری را به دیگران منتقل کند.

شیوه‌های محافظت از دیگران در برابر بیماری نوروویروس

  • - دست‌ها را پس از رفتن به توالت بشویید و فواصل منظمی را برای شستن دست‌ها در طول روز در نظر بگیرید.
    - هر سطحی که به‌واسطه استفراغ یا اسهال آلوده شده است را کاملا ضدعفونی کنید.
    - تا ۳ روز پس از اتمام بیماری اصلا برای اعضای خانواده غذا آماده نکنید.
    - حتما از دستکش موقع ضدعفونی کردن یا تمیز کردن سطوح مختلف استفاده کنید.
    - از تماس نزدیک با دیگران خودداری کنید. 



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com