علائمی در مدفوع که خبر از بیمار بودن شما می دهند
مدفوع می تواند به رنگ های مختلفی باشد، اما برخی علائم در مدفوع کاملا جدی هستند و خبر از بیماری هایی در دستگاه گوارش می دهند

وقتی مدفوع از مشکلی جدی خبر می‌دهد

اجابت مزاج یک حقیقت ساده در زندگی هر فردی است. در شرایطی که بعید است به طور منظم با دوستانتان درباره شرایط اجابت مزاج خود صحبت کنید، احتمالا هر از چند گاهی توجه ویژه ای به شرایط مدفوع خود دارید.

این کار نباید موجب خجالت شما شود، زیرا مدفوع می تواند سرنخ های خوبی درباره شرایط سلامت کلی شما ارائه کند و نسبت به بروز مشکل در بدن هشدار دهد. اجابت مزاج حاصل فرآیندهای بسیاری در بدن انسان است. اگر مشکلی در بدن شما شکل گرفته باشد، احتمال این که مدفوع نشانگر آن باشد، زیاد است.

این که هر از چند گاهی به واسطه آنچه می خورید یا ابتلا به بیماری با موردی عجیب در مدفوع خود مواجه شوید، عادی است، اما اگر نشانه های زیر را مشاهده کردید، بهترین گزینه مراجعه سریع به پزشک برای بررسی دقیق شرایط است:


به اسهال مبتلا شده اید و این شرایط بهبود نمی یابد

ابتلا به اسهال برای هر فردی رخ می دهد، اما اسهال مداوم که طی چند ماه گذشته حداقل سه بار در هفته با آن مواجه بوده اید، نشانه ای از وجود مشکل در بدن است. این شرایط می تواند به واسطه آنچه خورده اید یا استرس شکل گرفته باشد و یا حتی نشانه ای از بروز مشکلی جدی‌تر مانند کولیت بیماری التهابی روده مزمن باشد.


رنگ مدفوع قرمز است

اگر به تازگی چغندر خورده اید، مدفوع قرمز رنگ می تواند به واسطه آن شکل گرفته باشد، در غیر این صورت، رنگ قرمز مدفوع احتمالا نشانه ای از بروز خونریزی در قسمت پایینی دستگاه گوارش، مانند روده، مقعد، یا راست روده است. بدون تردید، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین گزینه محسوب می شود.


مدفوع به رنگ سیاه و قیری است

مدفوع می تواند به رنگ های مختلفی باشد، اما رنگ سیاه به عنوان یک زنگ هشدار جدی در نظر گرفته می شود، که نشان دهنده خونریزی در دستگاه گوارش است. مدفوع سیاه رنگ نشان دهنده خونریزی قدیمی‌تر است، در شرایطی که مدفوع قرمز رنگ به خونریزی جدیدتر اشاره دارد. مدفوع سیاه رنگ می تواند نشانه ای از وجود یک زخم، سرطان، یا دیورتیکولیت(بیماری مربوط به روده)، التهاب در دستگاه گوارش، باشد.


مدفوع رنگ پریده یا به رنگ خاک رس است

مدفوع زرد رنگ می تواند با آنچه خورده اید در ارتباط باشد، اما اگر با مدفوع بسیار رنگ پریده یا به رنگ خاک رس مواجه هستید، این شرایط اغلب نشانه ای از مسدود شدن مجرای صفراوی است. صفرا از کیسه صفرا و کبد سرچشمه می گیرد، درون روده تخلیه می شود و به حل کردن چربی ها کمک می کند. عملکرد ناقص آن چیز خوبی برای شما محسوب نمی شود.


هنگام اجابت مزاج درد دارید

احساس درد هنگام دفع مدفوع می تواند نشانه ای از چند چیز باشد. هموروئید بیرونی یا شکافی مقعدی، که بریدگی در پوشش داخلی مقعد است، می توانند از دلایل شکل گیری درد باشند. در این شرایط هنگام اجابت مزاج احساس می کنید که شیشه در حال عبور از بدن شما است. اگرچه ممکن است این شرایط با نرم‌تر شدن مدفوع و یا قرار دادن باسن در آب گرم بهتر شود، اما مراجعه به پزشک اقدامی ضروری است.


مدفوع شما تغییر کرده است

شما با شرایط عادی مدفوع خود آشنا هستید و اگر به ناگاه تغییری در آن صورت گرفته و شرایط به حالت عادی باز نمی گردد، مراجعه به پزشک اهمیت دارد. هر تغییر بزرگ در اجابت مزاج که بدون تغییر در رژیم غذایی یا داشتن میکروب معده شکل گرفته است باید برای پزشک شما یک زنگ هشدار باشد.


بیشتر بدانید : مدفوع به رنگ سفید نشانه خطر است!!

بیشتر بدانید : رنگ مدفوع خبر میدهد از سر درون

بیشتر بدانید : شکل مدفوع در مورد سلامت شما چه می گوید؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:asriran.com