علت گرفتگی ماهیچه ها و درمان آن
آیا تا به حال گرفتگی ماهیچه را تجربه کرده اید؟ در این مطلب در مورد علت و درمان گرفتگی ماهیچه ها توضیح می دهیم؟

علت گرفتگی ماهیچه ها

تا به حال سفت و دردناک شدن ماهیچه‌های گردن و شانه را پس از بیدار شدن از خواب تجربه کرده‌اید؟ در این حالت، هرحرکتی می‌تواند باعث شود درد تیر کشنده‌ای را در ناحیه پشت و کمر احساس کنید. چرا این اتفاق می‌افتد؟

عدم تعادل کلسیم و منیزیم باعث گرفتگی ماهیچه‌ها می شود

ماهیچه‌ها برای استراحت به منیزیم و برای انقباض به کلسیم نیاز دارند. نبود تعادل میان این دو ماده می‌تواند اسپاسم و گرفتگی ماهیچه‌ها را در پی داشته باشد.

کاهش آب بدن باعث گرفتگی ماهیچه‌ها می شود

ماهیچه‌ها، بافت‌های فعالی هستند و نیاز به آب زیادی دارند. الکترولیت‌های آب، به انتقال دستورات از سیستم عصبی به عضلات کمک می‌کنند. بدون آب کافی، عضلات توانایی خود را برای برقراری رابطه با مغز از دست می‌دهند.

سطح فعالیت بدنی باعث گرفتگی ماهیچه‌ها می شود

قرار داشتن ماهیچه‌ها در یک حالت به مدت طولانی می‌تواند باعث سفتی آنها شود. از سوی دیگر، ورزش کردن بعد از این که ماهیچه‌ها به مدت طولانی غیرفعال بوده‌اند باعث ایجاد پارگی‌های ریز و درد و سفتی در ماهیچه‌ها می‌شود.

استرس باعث گرفتگی ماهیچه‌ها می شود

استرس از آنجا که باعث می‌شود، بدن، خود را برای شرایط جنگ و گریز آماده کند، انقباض ماهیچه‌ها و در صورت مداوم بودن، درد آنها را درپی دارد.

درمان گرفتگی ماهیچه ها

  •  ورزش: 30 دقیقه ورزش در روز بسیاری از عوامل گرفتگی ماهیچه را از بین می‌برد، اما زیاده‌روی در ورزش نیز می‌تواند گرفتگی ماهیچه‌ها را به دنبال داشته باشد.
  • حمام جوش شیرین: شستن بدن با آب داغ مخلوط شده با جوش شیرین یا نمک فرنگی اصل، به بهبود سریع درد ماهیچه‌ای کمک می‌کند.

  • مصرف مکمل: ایجاد تعادل میان منیزیم و کلسیم از طریق مصرف مکمل یا ایجاد تغییرات در رژیم غذایی از عوامل برطرف شدن گرفتگی ماهیچه‌ای است.

  • گرما دادن: گرم کردن ماهیچه‌ها از طریق دوش گرفتن با آب داغ یا ماساژ دادن که باعث افزایش جریان خون در آن می‌شود.

  • استراحت و مدیتیشن: آرامش و کاهش استرس باعث می‌شود ماهیچه‌ها نیز آرامش یابند و استراحت کنند و احتمال گرفتن آنها کاهش یابد.

  • مصرف دارو: داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوبروفن، آسپرین و ناپروکسن بهترین گزینه‌ها هستند، اما بهتر است بیشتر از دو روز پی‌درپی مصرف نشوند.

  • آبرسانی: نوشیدن آب و مایعات کافی با حفظ سطح الکترولیت‌ها از گرفتگی ماهیچه‌ای جلوگیری می‌کند. مردان روزانه به سه لیتر و زنان به 2/2 لیتر آب نیاز دارند.

  • حرکات کششی: کشیدن ماهیچه‌ها هنگام بیدارشدن از خواب باعث افزایش جریان خون در بدن و آماده کردن عضلات برای حرکت‌های روزانه می‌شود و از گرفتگی آنها جلوگیری می‌کند.


بیشتر بدانید : روش های خانگی برای رفع گرفتگی عضلات

بیشتر بدانید : عضله سازی و ریکاوری سریع تر بعد از ورزش با این خوراکی ها

بیشتر بدانید : درد عضلات نشان دهنده چه مشکلی است؟

بیشتر بدانید : عضله سازی بعد از ورزش با این خوراکی ها


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir