علت بوی بد دهان در صبح چیست؟
در بیشتر موارد، بوی بد دهان صبحگاهی مساله نگران کننده ای نیست. اما در برخی موارد ممکن است بوی بد غیر عادی نشان دهنده یک مشکل سلامت زمینه ای باشد.

همه ما صبح ها که از خواب بیدار می شویم شرایطی مشابه را در دهان خود تجربه کرده و به واسطه بوی بد شکل گرفته در این قسمت از بدن تمایلی نداریم پیش از مسواک زدن با فرد دیگری صحبت کنیم.

علت بوی بد دهان بعد از بیدار شدن از خواب چیست؟

بوی بد دهان پس از بیدار شدن از خواب تنها به واسطه این که چند ساعت را بدون مسواک زدن سپری کرده اید، شکل نمی گیرد. یکی از مقصران اصلی در این زمینه عدم تولید بزاق در دهان هنگام خواب است. بزاق به طور معمول باکتری های تولیدکننده بوی بد در دهان را از بین می برد. از این رو، باکتری های عامل بوی بد پس از خواب شبانه و عدم تولید بزاق به میزان کافی می توانند تکثیر شوند.

هرچه دهان خشک‌تر باشد، احتمال شکل گیری بوی بد دهان در صبح روز بعد نیز افزایش می یابد. تنفس از طریق دهان، خر و پف، و استفاده از برخی داروها نیز می توانند به خشکی دهان منجر شوند، که هرچه بیشتر بوی بد دهان را تشدید می کند.

در بیشتر موارد، بوی بد دهان صبحگاهی مساله نگران کننده ای نیست. اما در برخی موارد ممکن است بوی بد غیر عادی نشان دهنده یک مشکل سلامت زمینه ای باشد. این شرایط اغلب نخستین نشانه ابتلا به بیماری لثه است، که با بیماری قلبی و سکته مغزی پیوند خورده است. در موارد دیگر، بوی بد دهان می تواند نشانگر یک عفونت، مانند یک آبسه یا مشکلی گوارشی مانند بیماری بازگشت اسید معده به مری باشد. در صورتی که بوی بد دهان به ناگاه شدیدتر از حالت عادی خود شده است، برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

اگر قصد دارید بوی بد دهان صبحگاهی را کاهش دهید مسواک زدن و استفاده از نخ دندان پیش از خواب شبانه را فراموش نکنید. مواد غذایی باقیمانده در دهان شرایط مناسب‌تری را برای تکثیر باکتری ها در دهان فراهم می کنند.

مسواک زدن شما باید دو تا سه دقیقه طول بکشد. مسواک زدن زبان نیز ایده خوبی است، زیرا بیش از نیمی از باکتری های عامل بوی بد دهان روی زبان رشد می کنند. استفاده از دهانشویه نیز می تواند موثر باشد. همچنین، نسبت به عدم ابتلا به مشکلات لثه، آبسه، پوسیدگی دندان، و دیگر مشکلات مرتبط با بوی بد دهان اطمینان حاصل کنید.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran.com