3 علائم حساسیت به گلوتن یا بیماری سلیاک
قبل از دست کشیدن از خوردن پاستا و نان به دلیل حساسیت به گلوتن و بیماری سلیاک حتما این مقاله را بخوانید تا با علائم حساسیت به گلوتن و بیماری سلیاک آشنا شوید تا اگر نیازی بود حتما نست دهید

نشانه های حساسیت به گلوتن یا بیماری سلیاک را بشناسید

آیا شما هم به دنبال مواد غذایی بدون گلوتن هستید زیرا متقاعد شده اید که این پروتئین (*گلوتن gluten) باعث ایجاد مسائل گوارشی برایتان می شود؟ اگر با پزشک در این مورد مشورت نکرده باشید، ممکن است اشتباه کرده باشید. یک مطالعه جدید نشان داده است بسیاری از افرادی که رژیم بدون گلوتن را انتخاب کرده اند، برای بیماری سلیاک یا سیلیاک celiac disease به درستی مورد آزمایش قرار نگرفته اند.

* گلوتن gluten : گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. این ماده باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن بافت فراورده نهایی می‌گردد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم بیماری سلیاک که شما را از ابتلا به سلیاک آگاه می کند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درباره بیماری سلیاک چه می دانید؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خطر جدی رژیم های فاقد گلوتن, بسیار مراقب باشید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رژیم های فاقد گلوتن به این دلایل رد می شوند


محققان مدرسه پزشکی بهداشت شرق Eastern Health Clinical School در دانشکده موناش Monash University و بیمارستان آلفرد Alfred Hospital در ملبورن استرالیا، با بررسی 144 نفر که مدعی بودند که از حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی* non-celiac gluten sensitivity  ( NCGS ) رنج می برند متوجه شدند 44 درصد از شرکت کنندگان بدون نظارت پزشکی از رژیم بدون گلوتن استفاده می کنند - و 69 درصد از آن ها آزمایش های لازم برای تشخیص بیماری سلیاک را انجام نداده اند. (انجام آزمایش توسط پزشک قبل از این که رژیم بدون گلوتن را شروع کنید اهمیت بالایی دارد، چون تشخیص مضر بودن آن برای بدن، پس از اینکه تقریبا از سیستم بدن حذف شده، کار سختی می شود.)

* حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی non-celiac gluten sensitivity  ( NCGS ) : بیمار علی رغم رد حساسیت به گندم و بیماری سلیاک، در پاسخ به مصرف غذاهای حاوی گندم، چاودار و جو پرک علائم مختلف را از خود بروز میدهد، ولی علائم بعد از حذف این مواد از رژیم غذایی خود بخود از بین میروند.


حساسیت به گلوتن و بیماری سلیاک را با این نشانه ها بشناسید

یک واقعیت جالب دیگر از این مطالعه: 72 درصد از شرکت کنندگان حتی دارای معیارهای بیماری حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی نبودند. در حالی که 62 درصد از این گروه به این دلیل که پزشکان نتوانستند دلیلی برای رد بیماری سلیاک پیدا کنند، جزو بیماران سلیاک قرار گرفتند، 24 درصد از آن ها با وجود ادامه دادن رژیم بدون گلوتن باز هم با مشکلات مربوط به دستگاه گوارش روبرو بودند. ( سندرم روده تحریک پذیر irritable bowl syndrome یا آلرژی به گندم می توانند علایم مشابهی داشته باشند. )

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماری روده تحریك پذیر چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر بخوانند


نتیجه گیری:

نباید برای حساسیت به گلوتن خودتشخیصی کنید. اگر فکر می کنید ممکن است به یکی از این بیماری ها مبتلا باشید باید به پزشک مراجعه نمایید و آزمایش های مربوط به بیماری سلیاک را انجام دهید تا دچار پیامدهای آن نشوید.

از کجا بدانید که برای این مشکل باید به پزشک مراجعه کنید؟ دکتر جینا سام Gina Sam،
مدیر مرکز حرکات دستگاه گوارش در بیمارستان کوه سینا  Mount Sinai Hospital ، علایم نشان دهنده بیماری سلیاک را بیان می کند.


3 نشانه که می گوید شما باید برای حساسیت به گلوتن یا بیماری سلیاک تست دهید:

1. شما علائم مزمن مشکلات گوارشی دارید

  • - اسهال شدید و مکرر
    - کاهش وزن
    - نفخ و بزرگ شدن شکم


2. کمبود آهن، فولات* یا ویتامین  B12

از آن جایی که درمان نکردن بیماری سلیاک به بخش های خاصی از روده که این ویتامین ها را جذب می کند آسیب می رساند، کمبود آن ها می تواند علامت ابتلای شما به این بیماری باشد.

* فولات Folate : جزو ویتامین های گروه B می باشد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم کمبود ویتامین B12


3. سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری سلیاک

حتی اگر بدون علامت هستید، بستگان درجه یک بیمار مبتلا به سلیاک قطعا باید تحت آزمایش قرار بگیرند.

بیشتر بدانید : چاقی گلوتن چیست؟ + چند نکته مهم در مورد گلوتن

بیشتر بدانید : مواد غذایی بدون گلوتن و پاسخ به 32 پرسش کوتاه

بیشتر بدانید : 3 علائم حساسیت به گلوتن یا بیماری سلیاک

بیشتر بدانید : این علائم نشان می دهند شما به نان حساسیت دارید!



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ