نشانه های بیماری کبد + عوال بیماری زا در کبد
 بروز بیماری در کبد با نشانه های خاصی همراه است. از آنجایی که کبد عضو مهمی است و بروز مشکل در این بخش پیامدهای زیادی خواهد داشت، در این مقاله به نشانه های کبد ناسالم اشاره می کنیم.

 کبد ناسالم چه نشانه های دارد و چه عواملی باعث بروز مشکل در کبد می شود؟

اگر هر یک از این نشانه ها آشنا به نظر می رسند، وقت آن رسیده که به پزشک مراجعه کنید. این علائم بیانگر وجود یک مشکل در کبد شما هستند.


1. نشانه های بیماری کبد : چشم های شما به رنگ زرد در می آیند

liver-disease01.jpg

دکتر نارایانان منون Narayanan Menon، مدیر پزشکی پیوند کبد در کلینیک کلیولند Cleveland  می گوید: زرد شدن چشم ها نشان می دهد که کبد شما به خوبی کار نمی کند و در واقع یکی از مهم ترین نشانه های بیماری کبد است. یک ماده زرد رنگ به نام بیلی روبین* bilirubin معمولا به وسیله کبد شکسته می شود و به این ترتیب از بدن دفع می شود. اما زمانی که کبد دچار مشکل شده است، بیلی روبین در بدن جمع شده و منجر به زرد شدن چشم ها می شود.

*بیلی روبین Bilirubin : بیلی‌روبین یکی از رنگدانه های زردرنگ صفراوی است که از شکست و تجزیهٔ طبیعی هموگلوبین حاصل می‌شود و عامل رنگ زرد ادرار و رنگ قهوه‌ای مدفوع است.


2. نشانه های بیماری کبد : شکم تان پر از آب می شود

نشانه های بیماری کبد + عوال بیماری زا در کبد

اگر شکم به طور ناگهانی ورم کرده و متوقف نمی شود، مطمئنا مشکل بزرگتر از یک نفخ ساده است. دکتر منون می گوید: "افزایش فشار در داخل رگ های خونی در اطراف کبد منجر به تجمع مایعات در شکم می شود." در این شرایط لازم است به پزشک مراجعه کنید. پزشک به شما می گوید این ورم مربوط به نفخ گاز ویا غذا و یا مربوط به مایعات است.


3. نشانه های بیماری کبد : شما مبتلا به هپاتیت A،   B یا C هستید.

نشانه های بیماری کبد + عوال بیماری زا در کبد

زمانی که ویروس ها یا انگل ها کبد را آلوده می کنند، باعث التهاب و کاهش عملکرد کبد می شوند. رایج ترین نوع عفونت کبد ویروس های هپاتیت هستند. هپاتیت A از طریق تماس با مدفوع فرد آلوده یا مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های خطرناک بروز می کند، در حالی که هپاتیت های B و C بیشتر از طریق خون، رابطه جنسی یا تماس با ترشحات و مایعات بدن فرد بیمار منتقل می شود. دکتر منون می گوید: روش های درمانی موثری برای درمان هپاتیت C وجود دارد، بنابراین افراد باید آزمایش شوند. در مورد روش های مراقبت از کبد خود با پزشک مشورت کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کدام نوع هپاتیت با رابطه جنسی منتقل می شود؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : هپاتیت B

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کدام نوع از هپاتیت ها خطرناک هستند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 12 سوال مهم درباره هپاتیت


4. نشانه های بیماری کبد : بدن شما دائم دچار خارش می شود

نشانه های بیماری کبد + عوال بیماری زا در کبد

شاید باور نکنید اما یک کبد ناسالم منجر به خارش تمام بدن می شود. دکتر منون در این باره می گوید: ما در مورد علت بروز این عارضه مطمئن نیستیم ، اما احتمالا خارش بدن مربوط به نمک صفراست. صفرا یک ماده گوارشی است که به وسیله کبد تولید می شود، اما در افرادی که مبتلا به سیروز اولیه صفراوی هستند (بیماری خودایمنی کبدی است که منجر به بروز اختلال در مجای صفراوی می شود)، صفرا تجمع پیدا کرده و منجر به بروز خارش قابل توجه می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درباره سیروز کبدی چه می دانید؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : از سیروز تا سرطان کبد

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 7 نشانه ابتلا به سیروز کبدی


5. نشانه های بیماری کبد: شما به طور مداوم خسته هستید

نشانه های بیماری کبد + عوال بیماری زا در کبد

خستگی مداوم تقریبا همیشه نشانه این است که مشکلی در بدن شما وجود دارد. بیماری کبد منجر به خستگی می شود.


6. نشانه های بیماری کبد: الکل زیاد می نوشید

نشانه های بیماری کبد + عوال بیماری زا در کبد

مصرف زیاد و مداوم الکل به مرور زمان صدمات زیادی به کبد می زند و در نهایت منجر به بیماری کبد می شود. کبد به بدن کمک می کند تا مواد شیمیایی و سموم را از خود خارج کند، بنابراین پمپاژ مداوم کبد به دلیل وجود مشوروبات الکلی در آن به معنای کار بیش از حد کبد است.


7. نشانه های بیماری کبد : دارای وزن زیادی هستید

نشانه های بیماری کبد + عوال بیماری زا در کبد

اضافه وزن یا چاقی بیشتر از آنچه به نظر می رسد روی بدن تاثیر می گذارد. بیماری کبد چرب غیر الکلی در حال افزایش است، به ویژه در افرادی که در سنین بین 40 تا 50 سال هستند و اساسا به معنای این است که چربی در اطراف اندام های داخلی تجمع پیدا کرده است. گاهی این چربی ها منجر به بروز سیروز کبد cirrhosis می شود. خبر خوب این که می توانید عواملی را که منجر به بروز این بیماری می شوند مدیریت کنید، برخی از این عوامل عبارتند از چاقی، کلسترول بالا و دیابت.


8. نشانه های بیماری کبد : سابقه ابتلا به بیماری کبد در خانواده شما وجود دارد

نشانه های بیماری کبد + عوال بیماری زا در کبد

برخی بیماری های کبد ارثی هستند، بنابراین اگر فکر می کنید در بین نزدیکان شما فردی بر اثر بیماری یا سرطان کبد از دنیا رفته است، حتما به پزشک مراجعه کنید، پزشک می تواند کبد شما را مورد بررسی قرار دهد.


9. نشانه های بیماری کبد: گیج یا فراموش کار هستید

نشانه های بیماری کبد + عوال بیماری زا در کبد

اگر به طور ناگهانی مسائل را فراموش می کنید و یا به راحتی گیج می شوید، همیشه مربوط به بروز مشکلی در مغز نیست. آنسفالوپاتی کبدی Hepatic encephalopathy زمانی رخ می دهد که کبد قادر نیست سموم را به درستی از بدن خارج کند و معمولا در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کبدی، سیروز یا هپاتیت اتفاق می افتد. اگر این علائم را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید : سلامت کبد را با رعایت چند نکته مهم تضمین کنید



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ