اسهال و انواع اسهال که در سلامت شما را تحت تاثیر قرار می دهند
 اسهال مشکلی است که بسیاری از ما دچار آن می شویم و عدم درمان آن پیامدهای زیادی در پی خواهد داشت. در این مقاله انواع اسهال را معرفی می کنیم که آشنایی با آنها به درمان سریعتر اسهال کمک می کند.

5 نوع اسهال diarrhea که لازم است در مورد آنها بدانید

مهم نیست که اسهال چقدر ناراحت کننده است، اما همه اسهال ها شبیه به هم نیستند. همانطور که مدفوع اشکال مختلفی دارد و هر شکل مدفوع بیانگر حقیقتی در مورد سلامتی است، اسهال نیز اشکال مختلفی دارد که هر کدام معنای خاصی دارد.

دکتر رودلف بدفورد Rudolph Bedford، متخصص گوارش در مرکز سنت جان در سانتا مونیکا Santa Monica می گوید: به همین دلیل زمانی که به دلیل مشکل گوارشی و اسهال به پزشک مراجعه می کنید، سوالاتی در مورد نوع اسهال شما می پرسند. با تعیین نوع اسهالی که به آن مبتلا شده اید، پزشک می تواند به سرعت و به راحتی علت بروز اسهال را مشخص کند و به مشکل به وجود آمده پایان دهد.

اسهال حاد بسیار شایع است و مشکل خاص و نگران کننده ای نیست، اما اگر مشکل اسهال شما چند روز طول کشید، لازم است به پزشک مراجعه کنید. اسهال مزمن که چهار هفته یا بیشتر طول می کشد، می تواند نشانه وجود یک مشکل و بیماری باشد. در زمان ابتلا به اسهال اگر دچار تب شده اید و درد شدید حس می کنید یا فکر می کنید دچار کم آبی شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

بنابراین زمانی که اسهال هستید، بهتر است نگاهی به شکل و ظاهر اسهال خود داشته باشید؛ آنچه می بینید می تواند به بهبود سریع تر اسهال کمک کند.

در ادامه به انواع اسهال و معنای هر یک اشاره می کنیم.


1.    اسهال اسمزی Osmotic diarrhea

اسهال و انواع اسهال که در سلامت شما را تحت تاثیر قرار می دهند

اسهال اسمزی زمانی رخ می دهد که آب زیادی به سمت روده ها کشیده می شود و مدفوع به شکل آبکی در می آید و در صورت مشاهده آن را مدفوع نمی نامید. دکتر بدفورد در این باره می گوید: "این شکل مدفوع نشان می دهد چیزی که خورده اید جذب نشده است. عدم تحمل لاکتوز و همچنین مصرف شیرین کننده های مصنوعی علت شایع بروز اسهال اسمزی است." اجتناب از مصرف لبنیات و شیرین کننده های مصنوعی به بهبود این شرایط کمک می کند.


2.    اسهال ترشحی Secretory diarrhea

اسهال و انواع اسهال که در سلامت شما را تحت تاثیر قرار می دهند

اسهال ترشحی خیلی شبیه به اسهال اسمزی است، اما اگر با وجود اجتناب از مصرف شیر و قند که عامل بروز اسهال اسمزی هستند، همچنان اسهال هستید، این اسهال احتمال اسهال ترشحی است. دکتر اسکات گابارد Scott Gabbard، متخصص گوارش در کلینیک کلیولند، می گوید: " این شکل از اسهال زمانی رخ می دهد که روده ها الکترولیت خود را در روده بزرگ آزاد می کنند که باعث تولید آب در دستگاه گوارش می شود.

عوامل مختلفی باعث آزاد شدن الکترولیت در روده بزرگ می شوند، از جمله: عفونت یا مشکل غدد درون ریز. به هرحال اگر دچار اسهال ترشحی شده اید حتما به پزشک مراجعه کنید.


3.    اسهال اگزوداتیو یا اسهال خونی Exudative diarrhea

اسهال و انواع اسهال که در سلامت شما را تحت تاثیر قرار می دهند

اگر در مدفوع خود خون مشاهده کردید فورا به پزشک مراجعه کنید. اسهال اگزوداتیو یا اسهال خونی معمولا با بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون* Crohn’s disease یا کولیت اولسراتیو* ulcerative colitis در ارتباط است. به گفته دکتر بدفورد گرچه برخی عفونت ها مانند E. coli هم می توانند باعث بروز این نوع اسهال شوند. بسته به علت بروز اسهال خونی داروهای استروئیدی یا داروهای ضد ایمنی به درمان کمک خواهند کرد.

* بیماری کرون Crohn's disease : یکی از بیماریهای التهابی روده است که با التهاب دیواره روده مشخص می‌شود. بیماری کرون بک بیماری مزمن است که قسمت‌های گوناگون دستگاه گوارش از دهان گرفته تا مقعد را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد.

* کولیت زخمی یا کولیت اولسروز یا پس‌روده‌آماس Ulcerative colitis : فرمی از بیماری التهابی روده است که روده‌ها به خصوص روده بزرگ شامل پس‌روده (کولون) و راست‌روده (رکتوم) را درگیر می‌کند و نوعی پس‌روده‌آماس (کولیت) است. علت اصلی و دقیق این بیماری مشخص نمی‌باشد اما به نظر می‌رسد مجموعه ای از عوامل میکروبی، ژنتیکی، ایمنی و عوامل مرتبط با سبک زندگی (نظیر رژیم غذایی) در بروز آن نقش داشته باشد. همچنین به نظر می رسد استرس و زندگی در محیط شهری باعث تشدید این بیماری گردد.

4.    اسهال متناقص یا پارادکسی  paradoxical diarrhea

اسهال و انواع اسهال که در سلامت شما را تحت تاثیر قرار می دهند

اسهال هیچوقت مسئله خنده داری نبوده، اما اسهال پارادوکسی یا متناقص نوعی بیماری دو وجهی است. اسهال پارادکسی یا متناقص زمانی رخ می دهد فرد دچار یبوست خیلی شدید شده و مایع جمع شده در پشت مدفوع به شکل اسهال دفع می شود. به گفته دکتر بدفورد شما دچار یبوست هستید و همزمان مدفوع اسهال دفع می کنید. رفع یبوست به برطر ف شدن این مشکل نیز کمک می کند. در این شرایط ممکن است فقط به تنقیه enema نیاز داشته باشید.


5.    اسهال کاذب pseudodiarrhea

اسهال و انواع اسهال که در سلامت شما را تحت تاثیر قرار می دهند

اگر بیشتر از 3 بار در روز دفع دارید، دچار اسهال کاذب یا pseudodiarrhea هستید. دکتر بدفورد می گوید: یکی از نشانه های رایج مشکلات گوارشی از جمله سندروم روده تحریک پذیر همین اسهال کاذب است، این عارضه همچنین ممکن است بر اثر یبوست رخ دهد؛ درست مانند اسهال متناقص. اگر افزودن فیبر به غذا یا انجام تنقیه موثر واقع نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : شکل مدفوع در مورد سلامت شما چه می گوید؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این افراد هرگز قرص ضد اسهال مصرف نکنند!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماری روده تحریك پذیر چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اسهال|درمان خانگی اسهال, علت و علایم در نوزادان, کودکان و بزرگسالان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : دو خوراکی مفید جهت اسهال کودکان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : وقتی اسهال هستیم چی باید بخوریم؟



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ