تنگی کانال نخاع چگونه باعث بستری شدن مسعود کیمیایی شد؟
 اواخر همه می دانیم که مسعود کیمیایی، کارگردان با سابقه بر اثر تنگی کانال نخاع در بیمارستان بستری شده اند. آیا این بیماری خطرناک است؟ در این مقاله به طور کامل تنگی کانال نخاع معرفی می شوند.

 تنگی کانال نخاع Spinal Canal Stenosis و بستری شدن مسعود کیمیایی

کمتر از بیست روز پیش بود که خبر بستری شدن کارگردان با سابقه و صاحب نام سینما، سر تیتر اخبار روز شد. هرچند این کارگردان در دوره‌های دیگری به دلیل بیماری قلبی، سابقه بستری شدن داشته است اما این بار دلیل دیگری او را به بیمارستان کشانده است. تنگی کانال نخاعی و به گفته پسرش پولاد کیمیایی استرس ساخت و اکران فیلم قاتل اهلی و درد شدید کمر، علت جراحی و بستری شدن وی بیان شده است. در ادامه مطلب درباره این بیماری توضیح خواهیم داد و از علت به‏ وجود آمدن و علایم آن خواهیم گفت.


تنگی کانال نخاع چیست؟

تنگی کانال نخاع کمری، بیماری است که در آن کانال نخاعی تنگ می‌شود. در صورتی‎که میزان تنگی کانال نخاعی قابل توجه باشد، باعث فشردگی طناب نخاعی و عصب‎های نخاعی می‎شود که علایم دردناکی مانند کمر درد، درد باسن و پا را به همراه دارد. همچنین این مشکل باعث بی‎حسی می‎شود که با راه رفتن تشدید می‎شود و با استراحت بهبود می یابد.


تنگی کانال نخاع چگونه به وجود می‎آید؟

کمر انسان شامل ساختار پیچیده‎ای از عضلات، رباط‏ها، تاندون‏ها، دیسک‏ها و استخوان‎ها می‎شود. قسمت‏های ستون فقرات با بالشتک‎های غضروفی شکل محافظت می‎شود. هرگونه مشکل در یکی از این اجزا می‎تواند به کمر درد بینجامد.

پزشکان تنگی کانال نخاع گردن و کمر را دو نوع می‎دانند:


تنگی کانال نخاع اولیه

به این معنا که فرد از زمان تولد به آن مبتلا بوده است و یکی از نواقص تولد به حساب می آید که به آن تنگی کانال نخاع مادرزادی کمری نیز می گویند. بعضی از افراد در هنگام تولد کانال نخاعی تنگ تری از بقیه دارند و این مسئله تا چندین سال مشکلی ایجاد نخواهد کرد. افراد اغلب در میان سالی به علایم این بیماری مبتلا می شوند. در بیمارانی که تنگی ستون فقرات مادرزادی ( برای مثال بیماری آکندروپلازی، کوتاهی قد) دارند، ممکن است در سنین پایین (۱۵ سالگی) علایم آن آشکار شود. تنگی کانال نخاع مادرزادی چندان شایع نیست.


تنگی کانال نخاع اکتسابی

نوع دیگر این بیماری اکتسابی است که در پی بیماری یا آسیب‎دیدگی ستون فقرات ایجاد می شود.


بیماری‎های عامل بروز در تنگی کانال نخاع

تنگی کانال نخاع و پوکی استخوان

تنگی کانال نخاع چگونه باعث بستری شدن مسعود کیمیایی شد؟

شایع‌ترین علت تنگی کانال نخاع، پوکی استخوان است که در آن غضروفی که بین مفاصل قرار دارد به دلیل افزایش سن تخریب می‌شود. علاوه بر پوکی استخوان، تنگی ستون فقرات با مشکلات دیسک بین مهره‌ای هم به‌وجود می‌آید. عوامل خطر برای پوکی استخوان ستون فقرات و مشکلات دیسک شامل پیری، طرز نادرست نشستن و ایستادن، ورزش‎های پر برخورد و اضافه وزن است.


تنگی کانال نخاع و آسیب

وارد شدن صدمه به ستون فقرات هم در تنگی کانال نخاع کمر نقش دارد. برای مثال، ممکن است بدون استفاده از یک روش مناسب، شیء سنگینی را بلند کنید. این کار باعث آسیب دیدگی دیسک یا حتی لغزش مهره‎ها می شود و بر طناب نخاعی و ریشه‎های عصب فشار وارد می‎کند.


تنگی کانال نخاع و بیماری روماتیسم

این بیماری ستون فقرات در اسپوندیلیت* spondylitis، آرتروز مچ دست و به وجود آمدن اسپرز استخوان (زائده استخوانی) که در مفاصل فاست* facet ایجاد می‌شود، نقش دارد.

* اسپوندیلیت آنکیلوزانيا Ankylosing spondylitis : یا روماتيسم ستون فقرات عبارت است از یک بیماری مفصلی پیشرونده، مزمن و خودایمنی که اغلب ستون فقرات و استخوان‌های لگن را درگیر می‌سازد. بیمار به دلیل التهاب و سفتی ستون فقرات ممکن است حالت خم شدن به جلو داشته باشد.

*  مفصل فاست facet : که نام دیگر آن مفصل Z است، ساختارهایی هستند که به صورت یک جفت صفحه، در پشت مهره های کمر قرار دارند. مفصل های فاست مانند تمام مفصل های دیگر بدن، یک بخش حرکتی بین استخوان ها ایجاد می کنند. مفصل های فاست، به مهره های ستون فقرات اجازه حرکت کردن می دهند.

تنگی کانال نخاع و پارگی دیسک کمر

ممکن است دیسک نزدیک سوراخ مهره‎ای، دچار بیرون زدگی شود و ریشه عصب نخاعی را فشرده یا مسدود کند.


اسکولیوز کمری دژنراتیو* Degenerative scoliosis

وقتی طناب نخاعی و ریشه‎های عصب فشرده شود، اغلب درد و علایم دیگر به‌وجود می‌آید. بیماری تنگی نخاع بیشتر در یکی از سه مهره انتهایی کمر، دیسک بین مهره‏های L3-L4 دیسک بین مهره‌های L4-L5 و دیسک بین مهره‎های L5-S1 به‌وجود می‎آید.

اسکولیوز کمری دژنراتیو Degenerative scoliosis : انحراف جانبی ستون مهره ها به راست یا چپ


نشانه‏ های تنگی کانال نخاع

وقتی برای مدت طولانی می‌ایستید یا وقتی راه می‎روید، بیماری تنگی کانال نخاع کمر باعث ایجاد درد یا گرفتگی عضلات پا می‎شود.

عموما اگر به سمت جلو خم بشوید یا بنشینید، درد به‌وجود آمده از بین می‎رود، اما وقتی راست بایستید کمر درد بر می‎گردد. هنگامی که در سوپرمارکت مشغول خرید هستید، آیا خم شدن به سمت جلو باعث کاهش درد شما می‎شود؟ در صورتی که چنین باشد، شما مبتلا به تنگی ستون فقرات کمری هستید. این نوع درد گاهی اوقات شبه لنگی، لنگی کاذب یا لنگی عصبی نامیده می‎شود. علایم دیگر تنگی ستون فقرات کمر شامل بی‌حسی، ضعف یا کرختی در ساق پا و پاست. در موارد شدید، ممکن است عصب‎های روده و مثانه فشرده شوند که به بی‌اختیاری ادرار و مدفوع به صورت جزئی یا کامل منجر می‎شود. در صورتی که در کنترل ادرار و مدفوع خود مشکل دارید، باید سریع به پزشک مراجعه کنید.


روش‌های درمانی تنگی کانال نخاع

روش‎های درمانی مختلفی برای تنگی کانال نخاع کمر وجود دارد که عبارتند از:

- دارو: برای تسکین التهاب، درد و اسپاسم عضلانی تنوع گسترده‎ای از داروها وجود دارد.

- تزریق: شایع‎ترین نوع تزریق برای تسکین علایم تنگی کانال نخاع کمر تزریق اپیدورال کمر است. این روش درمانی از روش‎های جراحی بسته ستون فقرات است که به کاهش التهاب و درد شدید کمک می‏کند.

* اپیدورال Epidural : اين روش، تزريق داروي بي‌حسي به قسمتي از گودي كمر شما، با استفاده از يك سوزن خميده و توخالي است.

- فیزیوتراپی: روش فیزیوتراپی معمولا ترکیبی از درمان غیرفعال و ورزش است. درمان غیرفعال شامل گرمادرمانی یا کمپرس یخ، فراصوت، تحریک الکتریکی و ماساژ است. این روش‎های درمانی با انقباض عضلات سفت و تسکین درد یا ناراحتی، بیمار را برای درمان‎های فعال آماده می‎کند. برای تنگی کانال نخاعی معمولا حرکات کششی تجویز می‏شود. پیاده‎روی هم برای افراد مبتلا به تنگی کانال نخاع ورزش مناسبی است.

- ماساژ: یک ماساژ خوب باعث کاهش درد ناشی از تنگی کانال نخاعی کمر می‎شود، زیرا عضلات سفت را تسکین می دهد ( سفتی عضلات باعث تشدید درد می‎شود).

- جراحی: روش‎های درمانی غیرجراحی (مثل دارو) برای بیشتر افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی کمر تاثیرگذار است، با این حال، در بعضی از شرایط نیاز است عمل جراحی تنگی کانال نخاعی انجام شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اگر به ضعف و بی‌حسی در پاها و اختلال در کنترل مثانه دچار شده اید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کمردرد خود را بشناسید



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com