قند خون خارج از کنترل است وقتی این نشانه ها را دارید
 قند خون یکی از موارد مهم است که باید تحت کنترل قرار گیرد. بالا رفتن قند خون پیامدهایی در پی دارد که در ادامه به برخی از مهم ترین علائم بالا بودن قند خون اشاره می کنیم.

علائم بالا بودن قند خون

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اغلب با رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و دارو قند خون خود را کنترل می کنند. مگر اینکه هر روز با دستگاه قند خون خود را اندازه گیری کنید، در غیر اینصورت نتیجه درست را دریافت نخواهید کرد. هر شخص مبتلا به دیابت می تواند با چک کردن قند خون خود مزیت های زیادی دریافت کند و اگر نتایج مربوط را به طور منظم ثبت کنید، پزشک می تواند نتیجه درمان و میزان اثربخشی داروها و درمان را برآورد کند.


1.  علائم بالا بودن قند خون : تشنگی و نوشیدن آب فراوان

قند خون خارج از کنترل است وقتی این نشانه ها را دارید

تشنگی و تکرر ادرار دو نشانه اصلی دیابت هستند که به دلیل بالا بودن قند خون اتفاق می افتند. همانطور که کلیه های شما سخت کار می کنند تا قند خون را فیلتر کنند، آب زیادی نیز از بافت های بدن می کشند که باعث می شود بیشتر دفع ادرار داشته باشید. تشنگی به بدن اعلام می کند باید آب دفع شده از بدن جایگزین شود. اگر دچار این شرایط هستید و آب کافی ننوشید، دچار کم آبی خواهید شد.


2. علائم بالا بودن قند خون : خستگی زیاد

قند خون خارج از کنترل است وقتی این نشانه ها را دارید

خستگی یکی دیگر از علائمی است که نشان می دهد قند خون شما تحت کنترل نیست. زمانی که قند به جای انتقال به سلول های بدن در جریان خون شما می ماند، عضلات شما سوخت کافی برای استفاده به عنوان انرژی دریافت نمی کنند. در این شرایط ممکن است فقط کمی احساس خستگی کنید یا خستگی شما به حدی باشد که نیاز به چرت زدن پیدا کنید. گاهی افراد مبتلا به دیابت بعد از خوردن یک وعده غذایی بزرگ احساس خستگی می کنند.


3. علائم بالا بودن قند خون : سرگیجه

قند خون خارج از کنترل است وقتی این نشانه ها را دارید

احساس سرگیجه یا لرز می تواند نشانه ای از کاهش قند خون یا هیپوگلیسمی hypoglycemia باشد. مغز برای عملکرد خود به گلوکز احتیاج دارد، بنابراین افت قند خون اگر مورد توجه قرار نگیرد، می تواند خطرناک باشد. یک لیوان آب میوه در کوتاه مدت می تواند قند خون شما را به حالت طبیعی برگرداند. اما اگر به طور مداوم احساس سرگیجه می کنید، با پزشک مشورت کنید. در این شرایط لازم است داروها یا رژیم غذایی تان مورد بررسی قرار گیرند. این سرگیجه ممکن است ناشی از مصرف داروهای قند خون باشد که منجر به افت شدید قند خون می شود.


4. علائم بالا بودن قند خون : التهاب دست و پا

قند خون خارج از کنترل است وقتی این نشانه ها را دارید

فشار خون بالا و همچنین دیابت شرایطی هستند که به مرور زمان توانایی کلیه ها برای فیلتر کردن مواد زائد و مایعات را از بین می برند. زمانی که آب در بدن تجمع پیدا می کند، دست ها و پاهایتان دچار التهاب می شوند – یک نشانه هشدار دهنده که نشان می دهد کلیه های شما دچار مشکل شده اند. می توانید سلامت و عملکرد کلیه ها را با مصرف داروهای دیابت و فشار خون حفظ کنید. تغییر در رژیم غذایی نیز می تواند موثر باشد. با متخصص تغذیه مشورت کنید تا قند خون خود را تحت کنترل درآورید.


5. علائم بالا بودن قند خون : بی حسی و سوزن سوزن شدن

قند خون خارج از کنترل است وقتی این نشانه ها را دارید

آسیب عصبی (که نوروپاتی محیطی نامیده می شود) می تواند یکی دیگر از نشانه های افزایش قند خون باشد. این مشکل باعث بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست و پا یا حس نکردن درد و تغییر دما می شود. برای معاینه منظم پاها به پزشک متخصص پا مراجعه کنید. افراد مبتلا به نوروپاتی ممکن است متوجه نشوند که دچار بریدگی شده اند یا زخمی در پای آنها عفونت کرده است. این افراد ممکن است نسبت به درد خیلی حساس باشند و ممکن است از تحریک های بدون درد دچار درد مداوم و شدید شوند.


6. علائم بالا بودن قند خون :  مشکلات معده

قند خون خارج از کنترل است وقتی این نشانه ها را دارید

به علاوه دیابت به عصب هایی که به خالی شدن معده و حرکت آهسته غذا در دستگاه گوارش کمک می کنند، آسیب می رساند. زمانی که معده با سرعت کافی نمی تواند خالی شود، شرایطی به نام گاستروپارزی gastroparesis بروز می کند و ممکن است دچار مشکلات ناخوشایندی مانند اسهال، یبوست یا تحریک پذیری شوید. برخی افراد نیز دچار مشکلاتی در خوردن و بلع می شوند. به علاوه گاستروپارزی کنترل دیابت را سخت تر می کند.

*گاستروپارزی gastroparesis : گاستروپارزی، وضعیتی است که در آن حرکات خودکار و معمول عضلات معده انجام نمی شود. معمولا، انقباضات عضلانی قوی باعث حرکت غذا در دستگاه گوارش است. اما در گاستروپارزی، عضلات معده تحرک کم و یا اصلا تحرک ندارند.


7. علائم بالا بودن قند خون : کاهش یا از دست دادن بینایی

قند خون خارج از کنترل است وقتی این نشانه ها را دارید

قند خون و فشار خون بالا هر دو می توانند ساختارهای حساس در چشم ها را آسیب بزنند و بینایی را تهدید کنند. رتینوپاتی دیابتی Diabetic retinopathy – که به دلیل آسیب دیدن عروق خونی در چشم بروز می کند – بزرگترین علت نابینایی در بزرگسالان است. تاری دید، مشاهده نقطه و خطوط یا نور خیره کننده علائمی هستند که می گویند هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. قبل از اینکه چشم های شما دچار مشکل جدی شوند، باید مورد معاینه قرار بگیرند.


8. علائم بالا بودن قند خون : کاهش وزن

قند خون خارج از کنترل است وقتی این نشانه ها را دارید

کم کردن وزن همیشه یک راه حل خوب برای مدیریت دیابت نوع 2 است. اما اگر وزن شما به سرعت و بدون اینکه کار خاصی انجام دهید، کاهش پیدا می کند، نشان می دهد که قند خون شما خیلی بالاست. زمانی که گلوکز خون شما بالاست، از طریق ادرار از بدن خارج می شود و در نتیجه کالری و آبی که در طول روز مصرف می کنید، از بدن خارج می شود.


9. علائم بالا بودن قند خون : عفونت مداوم

قند خون خارج از کنترل است وقتی این نشانه ها را دارید

عفونت مداوم گاهی نشان دهنده بالا بودن قند خون است. عفونت هایی که فرد دیابتی ممکن است دچار شود عبارتند از بیماری لثه، عفونت های سیستم ادراری، عفونت های قارچی یا باکتریایی پوست و یا در خانم ها عفونت های قارچی. عفونت های قارچی دیگر عبارتند از پنومونی، عفونت تنفسی، عفونت های کلیوی و کیسه صفرا و عفونت های شدید باکتریایی گوش و عفونت های قارچی سینوس.


10. علائم بالا بودن قند خون : عدم بهبود زخم ها و کبودی ها

قند خون خارج از کنترل است وقتی این نشانه ها را دارید

اگر فشار خون شما به خوبی کنترل نشود، بریدگی ها و کبودی های به وجود آمده خیلی آهسته بهبود پیدا می کنند. توجه به آسیب های به وجود آمده، هر چند کوچک بسیار مهم است زیرا خطر عفونت در افراد مبتلا به دیابت کاهش پیدا می کند. عفونت ها به خودی خود باعث بدتر شدن قند خون می شوند که این مسئله کار را برای سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت ها سخت تر می کند.


کنترل قند خون

قند خون خارج از کنترل است وقتی این نشانه ها را دارید

از پیامدهای دیابت هراس نداشته باشید، با دنبال کردن دقیق برنامه درمانی تعیین شده توسط پزشک از بروز این پیامدها پیشگیری کنید. داروهای خود را به موقع مصرف کنید، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، ورزش کنید و سطح قند خون خود را چک کنید. با چک کردن منظم قند خون می توانید مطمئن شوید که قند خون شما در محدوده سالم است یا خیر.

با مشاهده هر گونه نشانه غیر طبیعی یا جدید لازم است به پزشک مراجعه کنید. اگر احساس سرگیجه می کنید و یا دچار افت قند خون شده اید، به پزشک اطلاع دهید. به علاوه مشاهده علائم شدیدی مانند استفراغ غیر قابل کنترل، سرگیجه، بی حسی یا سوزن سوزن شدن، تاری دید یا دو بینی که برطرف نمی شوند علائمی هستند که باید توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرند. به علاوه اگر به تنهایی نمی توانید قند خون خود را کنترل کنید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سه خوراکی موثر در کاهش قندخون

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیش از حد قند و شکر می خورید اگر این علائم هشدار دهنده را دارید!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کشف علائم عجیب بیماری قند خون!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آیا اگر در زمان استرس قند خون مان بالا می رود، دچار دیابت هستیم؟

بیشتر بدانید : دیابت، 20 غذایی كه دشمن دیابت هستند



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ