علایم هپاتیت چیست؟
هپاتیت یا یرقان به معنای التهاب و ورم کبدی است و اگر زود تسخیص داده شود به راحتی قابل درمان است از این رو آشنایی با نشانه های ایجاد کننده هپاتیت ضروری است

نشانه های هپاتیت و انواع آن

دکتر سیدموید علویان، رییس شبکه کشوری هپاتیت با بیان اینکه هپاتیت به معنای التهاب و ورم کبدی است که به آن یرقان هم می‌گویند، مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده این بیماری ویروس‌ها هستند. چنانچه این بیماری و علائم آن کمتر از شش ماه طول بکشد، به آن هپاتیت حاد و اگر طول مدت آن بیش از شش ماه باشد، به آن هپاتیت مزمن گفته می‌شود.

بیشتر بدانید : آیا هپاتیت به کبد آسیب می زند؟

بیشتر بدانید : علایم هپاتیت چیست؟


طی سالیان متمادی افراد بی‌شماری به انواع مختلف هپاتیت مبتلا شده‌اند و تعداد زیادی از آنها جان‌شان را از دست داده‌اند. از طرفی باید توجه کرد که عوامل مختلفی ممکن است باعث التهاب کبد شوند. در این میان ویروس‌ها شایع‌ترین عوامل ایجاد کننده بیماری هپاتیت محسوب می‌شوند.

اکثر بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی، علامتی دال بر بیماری ندارند
و بیماری آنها با انجام آزمایشات روتین مشخص می‌شود. در تعدادی از بیماران نیز علائم حاد بیماری وجود دارد. باید توجه کرد که به دنبال تماس با ویروس مولد بیماری هپاتیت و بعد از طی دوره‌ای که از هفته‌ها تا ماه‌ها متغیر است و دوره کمون یا نهفته نامیده می‌شود، علائم حاد ابتلا به هپاتیت ویروسی ظاهر می‌شوند.

علائم ابتلا به این بیماری از یک حالت سرماخوردگی و شبه‌آنفلوآنزا، ضعف و بی‌حالی، احساس کسالت و تیره شدن ادرار و کمرنگ شدن مدفوع، خارش و سردرد تا یک حالت یرقان شدید متغیر است. به این حالت از هپاتیت، هپاتیت حاد گفته می‌شود.

در ۹۵ درصد بیماری هپاتیت حاد، علائم بیماری به صورت خودبه‌خودی در مدت چهار تا شش هفته برطرف شده و ویروس هم از بدن دفع می‌شود. البته در پنج درصد ابتلا به ویروس هپاتیت بی، ویروس عامل بیماری در بدن فرد مبتلا باقی مانده و حالت ناقل ایجاد می‌شود.

تغییر رنگ پوست و چشم‌ها به زردی، پررنگی ادرار، بی‌رنگ شدن مدفوع، تهوع و استفراغ، بی‌اشتهایی، خارش بدن، خستگی، بی‌حالی و کاهش توانایی در انجام فعالیت‌های روزانه و... از جمله نشانه‌های این نوع هپاتیت به شمار می‌رود.


 اگر می خواهید بیشتر بدانید : 12 سوال مهم درباره هپاتیت

اگر می خواهید بیشتر بدانید : دانستنی هایی درباره هپاتیت

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : کدام نوع از هپاتیت ها خطرناک هستند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کدام نوع هپاتیت با رابطه جنسی منتقل می شود؟ 



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com /health
منبع: isna.ir