درد قفسه سینه و علت های عجیب آن
 درد قفسه سینه همیشه به دلیل مشکلات قلبی نیست، گاهی وجود برخی بیماری ها و مشکلات دیگر در بدن باعث بروز درد قفسه سینه می شود که در این مقاله به آن ها اشاره می کنیم.

علت های عجیب درد قفسه سینه

درد قفسه سینه درد نگران کننده ای است که اکثر اوقات افراد این درد را مربوط به مشکلات قلبی می دانند. اما درد قفسه سینه همیشه به مشکلات قلبی مربوط نمی شود. در این مقاله به مهم ترین علل درد قفسه سینه اشاره می کنیم.

1. درد قسه سینه بر اثر حمله هراس panic attack

درد قفسه سینه و علت های عجیب آن حمله هراس

این نوع درد شبیه به نوعی حمله قلبی است. علاوه بر درد قفسه سینه، ممکن است دچار تنگی نفس شوید، ضربان قلب خود را حس می کنید یا دست ها و پاهای تان بی حس می شوند. برخی افراد احساس سرگیجه می کنند و یا نگران مردن هستند. یک رویداد استرس زا می تواند باعث بروز این مشکل می شود و یا این مشکل بر اثر ناامیدی نمایان می شود. حمله هراس را می توانید مدیریت کنید، اما اگر کاری برای رفع آن نکنید ممکن است بدتر شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درباره اختلال پانیک چه می دانید؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : حمله پانیک را با سکته قلبی اشتباه نگیرید!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : حملات هراس و راه های مقابله با حمله هراس


2.  درد قفسه سینه بر اثر زونا Shingles

درد قفسه سینه و علت های عجیب آن زونا 

اگر دچار درد قفسه سینه هستید که با بثورات پوستی و تاول روی قفسه سینه یا پشت همراه است، ممکن است دچار ابتلا به زونا Shingles باشید که به وسیله ویروس آبله مرغان بروز می کند. اگر عصب های دیواره قفسه سینه تحت تاثیر این بیماری قرار بگیرند، درد ممکن است خیلی شدید باشد. بیماری زونا به خودی خود برطرف می شود، اما پزشک می تواند داروهایی تجویز کند که به رفع علائم و بهبود سریع تر بیماری کمک می کنند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : زونا چیست و دلیل ابتلای بزرگسالان مضطرب به زونا

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماری زونا چیست؟


3. درد قفسه سینه بر اثر فتق* Hernia

درد قفسه سینه و علت های عجیب آن فتق

در زیر ریه ها بخش کوچکی قرار دارد که معده و مری در این بخش به یکدیگر می رسند. سرفه کردن، بلند کردن جسم سنگین یا کشیدگی روده ها می تواند به این بخش فشار وارد کند. اگر فشار خیلی زیاد باشد، بخشی از معده می تواند به قسمت باز کشیده شود. این مشکل فتق هیاتل hiatal hernia نامیده می شود. درد قفسه سینه یکی از علائم این مشکل است، دیگر علائم آن عبارتند از درد معده یا مری، نفخ، آروغ زدن و بروز طعم تلخ در پشت گلو. در اکثر موارد فتق نیازی به درمان ندارد، اما بعضی افراد در نهایت به جراحی نیاز پیدا می کنند.

*هرنیا Hernia : عبارت‌ است‌ از بیرون‌زدن‌ یکی‌ از اعضای‌ داخلی‌ بدن‌ از راه‌ یک‌ نقطه‌ ضعیف‌ یا یک‌ سوراخ‌ در عضلات‌ اطراف‌ آن‌.

*هیاتل هرنیا یا فتق هیاتل یا هیاتال hiatal hernia : عنوان فتق دیافراگمی نیز شناخته می شود. در این بیماری بخشی از معده به سمت بالا و از میان دیافراگم بیرون می زند و وارد قفسه سینه می شود.


4. درد قفسه سینه بر اثر سنگ کیسه صفرا

درد قفسه سینه و علت های عجیب آن سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا ذرات سفت شده از مایع گوارشی در کیسه صفرا هستند. این سنگ ها می توانند به کوچکی شن ریزه باشند و یا به بزرگی توپ گلف شوند. اگر یکی از این سنگ ها مسیر بین کیسه صفرا و مجاری صفراوی را مسدود کند (مجاری صفراوی مواد زائد بدن را حمل می کند) باعث بروز درد ناگهانی در معده شده که این درد را در قفسه سینه، پشت یا شانه راست خود نیز حس می کنید. این اتفاق ممکن است در شب و بعد از یک غذای سنگین رخ دهد.


5. درد قفسه سینه بر اثر سوزش سر دل Heartburn

درد قفسه سینه و علت های عجیب آن سوزش سر دل

اگر اسید معده بالا آمده و وارد مری شود، نه تنها در قفسه سینه، بلکه در فک و گلوی خود نیز احساس درد می کنید. الکل، سیگار کشیدن، آسپیرین  و دیگر داروهای ضد التهاب و مرکبات همه عوامل بروز این حالت هستند. به علاوه غذا خوردن قبل از خواب نیز می تواند باعث بروز مشکل شود. اگر با آروغ زدن احساس بهتری پیدا نمی کنید یا علائم دیگری مانند تهوع یا عرق کردن را در خود مشاهده می کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید.


6. درد قفسه سینه بر اثر دردهای عضلانی

درد قفسه سینه و علت های عجیب آن دردهای عضلانی

بیشتر از حد معمول فعالیت داشتن یا ورزش بیش از حد کردن باعث کشیدگی عضلات دیواره قفسه سینه می شود. ممکن است احساس کنید زمانی که به یک شکل خاص می نشینید یا ایستاده اید درد بدتر می شود. نفس عمیق کشیدن یا فشار دادن یا فشار دادن ناحیه آسیب دیده ممکن است باعث درد شود. ورزش خود را کمتر کنید و اجسام سنگین بلند نکنید تا زمانی که درد قفسه سینه بهتر شود. استفاده از پد گرم یا سرد در این قسمت نیز موثر خواهد بود.


7. درد قفسه سینه بر اثر بیماری سیفلیس Syphilis

درد قفسه سینه و علت های عجیب آن سیفلیس

این بیماری نسبتا نادر نوعی بیماری مقاربتی است و باعث بروز مشکل در ریه ها می شود. علائم آن عبارتند از بثورات پوستی، خستگی، سردرد و درد عضلانی. در برخی افراد نیز سیفلیس باعث تجمع مایعات در اطراف ریه ها می شود. این امر باعث بروز درد شدید قفسه سینه و سرفه همراه با خلط می شود. آنتی بیوتیک ها می توانند این مشکل را برطرف کنند.


8. درد قفسه سینه بر اثر آسم

درد قفسه سینه و علت های عجیب آن آسم

سفتی قفسه سینه یکی از نشانه های آسم است که با سرفه، خس خس و مشکل در نفس کشیدن همراه است. عوامل مختلف زیادی باعث بروز آسم می شوند، از گرد و غبار گرفته تا موی حیوانات خانگی یا برخی مواد غذایی یا فعالی های جسمی. دارو می تواند به باز شدن مسیر هوایی و بهبود علائم کمک کند.


9. درد قفسه سینه بر اثر فشار وارد شدن به عصب pinched nerve

درد قفسه سینه و علت های عجیب آن فشار به عصب

اگر یکی از عصب های گردن یا ترقوه تحت فشار قرار بگیرد، ممکن است احساس درد در قفسه سینه یا پشت خود داشته باشید. زمانی که به یک عصب زیاد فشار وارد شود، آن عصب آنطور که باید کار نمی کند؛ در این شرایط ممکن است احساس سوزن سوزن داشته باشید و پوست آن بخش به لمس حساس خواهد شد. این مشکل معمولا با داروهای ضد درد بدون نسخه و آمپول های استروئیدی درمان می شود. اگر این داروها موثر نبودند، جراحی برای بهبود فشار لازم خواهد بود.


10. درد قفسه سینه بر اثر آمبولی ریه Pulmonary Embolism

درد قفسه سینه و علت های عجیب آن آمبولی ریه

آمبولی ریه زمانی رخ می دهد که یک لخته خون در جایی از بدن شکل گرفته و سپس مسیر خود را به سمت ریه پیدا می کند. در حالت ابتلا به آمبولی ریه قفسه سینه در زمان تنفس عمیق، سرفه، خوردن یا خم شدن به جلو درد می گیرد. ممکن است متوجه شوید درد زمانی که فعال هستید بدتر می شود و زمانی که فعالیت را متوقف می کنید نیز بهبود پیدا نمی کند. اگر این علائم را در خود مشاهده می کنید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. دارو می تواند از بزرگ شدن لخته خون جلوگیری کرده و از تشکیل لخته های بیشتر نیز پیشگیری می کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عوامل موثر در آمبولی ریه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آمبولی ریه در کمین زنان


11. درد قفسه سینه بر اثر انسداد طحال

درد قفسه سینه و علت های عجیب آن انسداد طحال

طحال در پشت و سمت چپ قفسه سینه قرار گرفته و از بدن در مقابل عفونت محافظت می کند. این مشکل به ندرت رخ می دهد، اما جریان خونی که وارد طحال می شود می تواند به خاطر یک لخته خون، عفونت یا بیماری مسدود شود. اگر این مشکل بروز کند بافت این قسمت از بین می رود که انفارکتوس اسپلنیک splenic infarction نامیده می شود. برخی مبتلایان هیچ علائمی مشاهده نمی کنند، اما برخی دیگر دچار درد قفسه سینه می شوند که معمولا در سمت چپ رخ می دهد. انفارکتوس اسپلنیک با مصرف دارو برطرف می شود، اما اگر درمان نشود، پیامدهای جدی در پی خواهد داشت.


12. درد قفسه سینه بر اثر آنژین Angina

درد قفسه سینه و علت های عجیب آن آنژین

اگر بدن خون کافی به قلب نرساند، احساس فشار در قفسه سینه خود می کنید. این مشکل آنژین نامیده می شود. برخی افراد در شانه ها، دست ها، گردن، فک و پشت خود نیز درد احساس می کنند. عواملی مانند استرس، وعده های غذایی سنگین یا ورزش باعث بروز این مشکل می شوند. یا اینکه آنژین می تواند نشانه وجود یک مشکل قلبی دیگر باشد. اگر دارای کلسترول یا فشار خون بالا باشید، مبتلا به دیابت باشید و یا ورزش نکنید و رژیم غذایی سالم نداشته باشید، بیشتر در معرض ابتلا به آنژین خواهید بود.


13. درد قفسه سینه بر اثر پلورزی یا پلوریت Pleurisy

درد قفسه سینه و علت های عجیب آن پلورزی

اگر نفس عمیق کشیدن، سرفه یا عطسه کردن باعث بروز درد در قفسه سینه شود، ممکن است غشا ریه های شما ملتهب شده باشد. این بیماری پلورزی نامیده می شود و عواملی مانند ویروس، عفونت باکتریایی یا برخی داروها باعث بروز پلورزی می شوند. مصرف زیاد مایعات و ایبوپروفن می توانند به بهبود علائم این بیماری کمک کنند. اما اگر علاوه بر این ها دچار تب هستید یا درد قفسه سینه شما بیشتر از چند روز طول کشید، به پزشک مراجعه کنید.


14. درد قفسه سینه بر اثر کوستوکندریت Costochondritis

درد قفسه سینه و علت های عجیب آن کوستوکندریت

کوستوکندریت زمانی رخ می دهد که بافت قفسه سینه بر اثر آرتریت، آسیب دیدگی یا عفونت ملتهب می شود. در این شرایط ممکن است احساس درد شدید یا تیر کشیدن داشته باشید و یا فشار در پهلوهای خود حس کنید. این حالت پس از تمرینات ورزشی یا زیاد حرکت دادن بالاتنه بدتر خواهد شد.

درمانی برای این بیماری وجود ندارد و ممکن است بیش از یک سال طول بکشد. داروهای بدون نسخه ای مانند استامینوفن و ایبوپروفن به بهبود مشکل کمک خواهند کرد. کمپرس گرم یا پد گرم در قسمت دچار مشکل شده نیز موثر خواهد بود و باعث کاهش درد می شود.


15. درد قفسه سینه بر اثر حمله قلبی

درد قفسه سینه و علت های عجیب آن حمله قلبی

درد قفسه سینه یکی از مهم ترین نشانه های حمله قلبی است. اگر بیش از چند دقیقه احساس فشار شدید در قفسه سینه خود می کنید که با تهوع، تنگی نفس شدید یا درد خفیف در قفسه سینه یا بازوی راست همراه است، بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید. زنانی که دچار حمله قلبی می شوند، ممکن است نشانه های نامحسوسی مشاهده کنند. همراه با درد قفسه سینه ممکن است احساس خستگی، درد پشت یا درد فک داشته باشند و یا احساس سرگیجه کنند. تمام این علائم بیانگر این است که به اورژانس احتیاج دارید.


بیشتر بدانید : علت درد قفسه سینه هنگام دویدن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت درد در قفسه سینه یکی از این موارد است

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درد قفسه سینه همیشه به علت مشکلات قلبی نیست!



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ