چطور از فرد مبتلا به آلزایمر در مسافرت مراقبت کنیم؟
 آلزایمر در سالمندان برای افرادی که از آنها مراقبت می کنند گاهی به یک چالش تبدیل می شود. در این مطلب راهکارهایی برای مراقبت از مبتلایان به آلزایمر در مسافرت بیان می شود.

 مراقبت از فرد مبتلا به آلزایمر در مسافرت

احمد دلبری دکترای تخصصی طب سالمندان و رئیس انجمن علمی سالمندان کشور با اشاره به اینکه 7 میلیون و 500 سالمندان ایرانی داریم و 30 درصد سالمندان کشور تنها هستند، عنوان کرد: با در نظر داشتن مراقبت از سالمندان مبتلا به آلزایمر در طول سفرهای نوروزی می‌توان شاهد نتایج خوبی در ایام نوروز بود.

بیماران مبتلا به آلزایمر نباید به هیچ وجه تنها سفر کنند و با توجه به احتمال اضطراب و بی‌قراری بیشتر بیماران در طول سفر این گروه‌ها حتما قبل از مسافرت باید با پزشک معالج مشورت کنند.

مراقبان سالمندان مبتلا به آلزایمر باید بدانند که در ایام نوروز و در سفرهای نوروزی به میزان یک و نیم برابر مدت مسافرت باید دارو به همراه داشته باشند و در فرودگاه یا ایستگاه قطار فردی کمکی برای این گروه‌ها در نظر بگیرند تا مدارک مهم نظیر دفترچه بیمار، نام و شماره تلفن پزشک معالج، لیست داروهای مصرفی، کپی‌ مدارک و سوابق پزشکی را در محلی امن نگه‌دارند.

شرایط جسمی، روحی و روانی سالمندان متفاوت از افراد در سنین پایین‌تر بوده و باید برنامه‌های سالمندان به گونه‌ای باشد که به این گروه‌ها آسیبی وارد نشود.

مراقبان سالمندان مبتلا به آلزایمر باید یک دست لباس اضافی در کیف دستی این گروه‌ها داشته باشند و کارت مشخصات  کامل به همراه تلفن در جیب بیمار بگذارند یا یک پلاک و دستبند مشخصات همراه بیمار را برای وی در نظر بگیرند.


لوازم مورد نیاز سالمندان دچار آلزایمر در طول سفر

چطور از فرد مبتلا به آلزایمر در مسافرت مراقبت کنیم؟

داشتن عکس جدید از بیمار یکی دیگر از مواردی است که باید مراقبان سالمندان مبتلا به آلزایمر آن را در نظر داشته باشند و سعی کنیم برای این گروه‌ها سفری کمتر از 4 ساعت را در نظر بگیرید و در صورتی‌که سفر طولانی است دو نفر مراقب همراه بیمار را در نظر داشته باشید.

آلبوم عکس  یا وسایلی برای سرگرم کردن بیمار، زمان‌های استراحت در بین برنامه‌ها، خودداری از حضور در مکان‌های شلوغ و پرازدحام، داشتن برنامه روتین و منظم نظیر زمانی که بیمار در منزل است، از مواردی است که به این بیماران کمک می‌کند.

مراقبان سالمندان مبتلا به آلزایمر در طول سفر نباید برای فعالیت‌های زیاد برنامه‌ریزی کنند بلکه باید به هر برنامه و فعالیت به اندازه کافی زمان بدهند و ایمنی محل اسکان و روشنایی سرویس بهداشتی و مسیر توالت در طول شب را در نظر بگیرند.

مسافرت به زادگاه بیماران مبتلا به آلزایمر و تجدید خاطرات قدیمی برای آنان بسیار خوشایند است و باید راحتی لباس و کفش در طول سفر را مد نظر قرار دهیم. نباید برنامه‌ها و سفرهای نوروزی مانعی برای مصرف منطقی و زمان مناسب داروها باشد بلکه باید تغذیه سالمندان مبتلا به آلزایمر و مصرف داروی آنها همانند زمان‌هایی که در خانه هستند مد نظر قرار گرفته شود.

مراقبان سالمندان مبتلا به آلزایمر باید این آمادگی را داشته باشند که در صورت ضرورت، سفر خود را کوتاه کنند که این گروه‌ها درگیر عوارض متعدد نشوند.

سالمندان نظیر سایر گروه‌های سنی نیازمند سفر و تفریح هستند و باید با در نظر داشتن وضعیت جسمی و روانی سالمندان مبتلا به آلزایمر از این گروه‌ها حمایت کنیم و با در نظر داشتن توصیه‌های مالی پزشکان و کارشناسان سالمندی تعطیلات خوشی را برای این گروه‌ها رقم بزنیم.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : yjc.ir