اگر درد مفاصل دارید از این خوراکی ها اجتناب کنید
 درد مفصل ممکن است کمی آزار دهنده یا غیر قابل تحمل باشد. ممکن است چند روز با چند هفته ( حاد ) طول بکشید یا ممکن است چندین ماه ( مزمن ) ادامه داشته باشد. همچنین دردهای کوتاه مدت یا تورم داخل مفاصل هم می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

خوراکی هایی که درد مفاصل را بدتر می کنند

مفاصل، ارتباطات بین استخوان های ما را تشکیل می دهند و امکان حرکت را برایمان فراهم می کنند. هر گونه آسیب به مفاصل از طریق بیماری یا جراحت می تواند باعث درد زیاد و عدم تحرک مناسب شود.

بیماری های مختلفی با درد مفاصل درگیر هستند از جمله پوکی استخوان، بورسیت * bursitis، نقرس، آرتریت روماتوئید، پیچ خوردگی که همراه با سایر آسیب ها ایجاد می شوند. در این میان درد زانو از همه شایع تر است و به دنبال آن درد مفصل شانه و ران. با افزایش سن این دردهای ناخوشایند هم به طور معمول افزایش پیدا می کند.


*بورسیت bursitis : یعنی التهاب بورس به هر علتی. بورس‌ها، کیسه‌های حاوی مایع سینوویال هستند که در اطراف مفاصل وجود دارند و باعث کاهش اصطکاک ساختمان‌های مجاور خود می‌شوند. یک بورس ممکن است بین دو ماهیچه یا تاندون ماهیچه با یک بخش استخوانی یا میان پوست و استخوان قرارگیرد.


درد مفصل ممکن است کمی آزار دهنده یا غیر قابل تحمل باشد. ممکن است چند روز با چند هفته ( حاد ) طول بکشید یا ممکن است چندین ماه ( مزمن ) ادامه داشته باشد. همچنین دردهای کوتاه مدت یا تورم داخل مفاصل هم می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد.


اگر درد مفاصل دارید از این خوراکی ها اجتناب کنید، قند

همه ما دونات، شکلات و شیرینی ها را دوست داریم ولی اگر دچار درد مفصل شده اید باید از آن ها دوری کنید. قندهای فراوری شده باعث تحریک تخلیه پیام رسان های التهابی به نام سیتوکین cytokines می شوند. این قند ها در شکلات، آبنات، نوشابه و غلات صبحانه یا سایر اسنک ها وجود دارند. قند اضافه د بندنتان باعث افزایش فشار بر مفاصل و افزایش وزن هم می شود.


اگر درد مفاصل دارید از این خوراکی ها اجتناب کنید، گلوتامات منوسدیم

گلوتامات منو سیدیم Monosodium glutamate که به نام MSG شناخته می شود یک عنصر افزایش دهنده طعم است که اغلب در سویا سس و در نتیجه در غذاهای آسیایی دیده می شود. ولی ممکن است در جانک فودها و سوپ های آماده، سس ها و گوشت های فراوری شده هم دیده شود. MSG باعث تحریک واکنش التهابی در بدن و در تیجه بدتر شدن درد مفاصل می شود.


اگر درد مفاصل دارید از این خوراکی ها اجتناب کنید، نوشیدنی های الکلی

اگر درد مفاصل دارید از این خوراکی ها اجتناب کنید

الکل فقط برای کبدتان مشکل ایجاد نمی کند. نوشیدن الکل بیش از حد نیز درد مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد. آبجو حاوی ماده ای به نام پورین purines است که در بدن به طور مستقیم تبدیل به کریستال های اسید اوریک می شوند که فوق العاده برای مفاصل مضر است. آب جو سبک هم حاوی گلوتن است که برای مفاصل کوچک مضر می باشد.


اگر درد مفاصل دارید از این خوراکی ها اجتناب کنید، کربوهیدرات های تصفیه شده

محصولات تولیدی با آرد سفید از قبیل نان و کراکر ها، برنج سفید، سیب زمینی سفید و بسیاری از غلات صبحانه حاوی کربوهیدرات تصفیه شده هستند. مطالعات نشان داده اند که کربوهیدراتهای تصفیه شده معمولا دلیل اصلی چاقی و سایر بیماری های مزمن هستند. این خوراکی ها شاخص گلیسمی بالایی دارند. آن ها سوخت تولید کننده  AGE هستند که برای بدن بخصوص التهاب ها مضر است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نمایه گلیسمی نشان دهنده چیست؟ و چه استفاده ای دارد؟


اگر درد مفاصل دارید از این خوراکی ها اجتناب کنید، گوشت قرمز و فراوری شده

گوشت های قرمز و فراوری شده حاوی پورین و نیترات هستند. این مواد شیمیایی درد و التهاب بدن را بدتر می کنند. مطالعات نشان داده اند که گوشت قرمز و فراوری شده نه تنها باعث تورم  می شوند بلکه در پیشرفت سرطان ها هم دخیل هستند.


اگر درد مفاصل دارید از این خوراکی ها اجتناب کنید، محصولات لبنی

برای اغلب افراد محصولات لبنی جزو خوراکی های التهابی به حساب می آیند مطالعات نشان داده اند که اغلب بزرگسالان حداقل یک مشکل با هضم لبنیات دارند با این که شاید خودشان هم از آن مطلع نباشند. اگر لبنیات بخش عظیمی از رژیم غذایی شماست ممکن است باعث ایجاد واکنش های التهابی در بدنتان شود. اگر از درد مفاصل رنج می برید بهتر است استفاده از محصولات شیر را از رژیم غذاییتان حذف کنید.


اگر درد مفاصل دارید از این خوراکی ها اجتناب کنید، سدیم

اغلب غذاهای آماده و بسته بندی حاوی مقادیر بالایی نمک هستند تا بتوانند مدت زمان طولانی تری سالم بمانند. سدیم تصفیه شده سرشار از مواد افزودنی و شیمیایی است که تعادل مایعات بدن را مختل می کند. روی مواد غذاییتان تمرکز کنیدو جانگ فودها و غذاهای مایکروفری را کنار بگذارید. اگر تمایل دارید که هنگام آشپزی نمک استفاده کنید بهتر است آن را با نمک ها سالم از جمله نمک دریا یا نمک صورتی هیمالیا جایگزین نمایید.


اگر درد مفاصل دارید از این خوراکی ها اجتناب کنید، روغن ذرت

بسیاری از اسنک ها و خوراکی های آماده حاوی روغن ذرت و سایر روغن های طبیعی سرشار از امگا6 هستند. مطالعات نشان داده اند که این نوع روغن ها باعث تورم می شوند. از مصرف کره بادام زمینی، کره سویا، سس سالاد و روغن دانه انگور اجتناب کنید. وعده های غذایی حاوی امگا6 را با اسید چرب امگا3 که سالم تر است و خاصیت ضد التهابی دارد جایگزین کنید، مثل روغن زیتون، آجیل ها، دانه کدو تنبل و بذر کتان.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تسکین درد, ورم و خشکی مفاصل بیماران آرتروز روماتوئید با این خوراکی ها

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آنچه باید درباره درد مفاصل بدانید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : دارویی برای كاهش درد مفاصل



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ